Tänkte starta upp Thermotech-pannan och låta El-björnen vila, men blev osäker på hur rumstermostaten ska kopplas in när jag väl öppnade pannan. In på 1 och 3 rätt och slätt?
Syns ett schema upp till höger om det röda vredet.
Syns ett schema upp till höger om det röda vredet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm. Nu blev jag än mer konfunderad. Vad gör Wagon för nytta? Antog att nån tåt skulle bort och att Wagon skulle användas. Pannan såg ut som på bilden när jag öppnade den så jag har inte rört något.
Tanken var att koppla in termostaten provisoriskt tills innerväggarna är klara för herr elektriker, men jag får nog strunta det då jag inte riktigt förstår.
Tanken var att koppla in termostaten provisoriskt tills innerväggarna är klara för herr elektriker, men jag får nog strunta det då jag inte riktigt förstår.
Ursäkta har kanske bommat något ,
Du menar att du vill ha en extra termostat till pannan , vart går den vita kabeln som är inkopplad där , är det en spänning från en el-central eller .
Dom andra ledningarna i dosan där går in bakom , är det till något relä , när du vrider på vredet där , småsmäller det då ini pannan
Var vill du placera den någonstans ??
Du menar att du vill ha en extra termostat till pannan , vart går den vita kabeln som är inkopplad där , är det en spänning från en el-central eller .
Dom andra ledningarna i dosan där går in bakom , är det till något relä , när du vrider på vredet där , småsmäller det då ini pannan
Var vill du placera den någonstans ??
Nu så! Det röda vredet är inställbart mellan 30-90 grader för framledningstemp. Jag vill istället styra med extern rumsgivare. Den vita är 230- stickpropp för matning till pannan.
Då ska yttre termostaten kopplas på 1 och 3 samt det vred du har där vrider du ner till noll
då kommer termostaterna att ligga paralellt och den som står på noll arbetar inte , den vill inte ha värme , men den andra kallar på värme , fungerar bra
Blir lite som kaka på kaka , två lika funktioner men bara den ena är i drift
då kommer termostaterna att ligga paralellt och den som står på noll arbetar inte , den vill inte ha värme , men den andra kallar på värme , fungerar bra
Blir lite som kaka på kaka , två lika funktioner men bara den ena är i drift
Kopplade in den igår kväll med hjälp av en kollega. Han menar att den ska kopplas: bort med bygeln, fas från stickpropp in i högra Wagon, från Wago till termostatens plint 1. Från termostatens plint 3 till vänster Wago. Vredet står på 1. Mycket riktigt fungerade det. Men;
1. Rumstermostaten verkar väldigt svajig. Mätte upp temp runt termostaten med IR-termometer till minst 7 grader. Den är nu inställd på 5 grader men ändå kallar den på värme ibland fast jag mäter högre temp än 5.
2. Elpatronen är stämplad 230V 2000W.
Min effektmätare av stickproppsmodell visade 1732W-1850W ! Detta visade den även med fabriksinkopplingen.
Mätte lite med Fluken och den drog då 7.7A vid 225 V vilket ju också mätaren visade. (7.7x225) Spänning utan belastning är runt 235V. Har en 25m sladdvinda som matning innan undercentral är på plats och började då fundera på spänningsfall. Här kommer då nästa men;
El-björnen visar rätt. 1075W på steg 1 och 2000W på steg 2.
Dags att reklamera pannan?
1. Rumstermostaten verkar väldigt svajig. Mätte upp temp runt termostaten med IR-termometer till minst 7 grader. Den är nu inställd på 5 grader men ändå kallar den på värme ibland fast jag mäter högre temp än 5.
2. Elpatronen är stämplad 230V 2000W.
Min effektmätare av stickproppsmodell visade 1732W-1850W ! Detta visade den även med fabriksinkopplingen.
Mätte lite med Fluken och den drog då 7.7A vid 225 V vilket ju också mätaren visade. (7.7x225) Spänning utan belastning är runt 235V. Har en 25m sladdvinda som matning innan undercentral är på plats och började då fundera på spänningsfall. Här kommer då nästa men;
El-björnen visar rätt. 1075W på steg 1 och 2000W på steg 2.
Dags att reklamera pannan?
Det är rätt värden el-patronen kan vara lite diffus vad den drar , är det bara 2000W på patron så är det en 1 fas , räcker den för dig .
Det med att koppla bort termostaten som sitter där är inget fel , men kunde sitta kvar och ställas på noll , då är det den andra som drar kontaktorn , paralellt
Är det en bimetalltermostat som är inkopplad så kan variera lite med 3-5 grader upp eller ner
hysterin på den , är OK
Det med sladdvinda , läs på skylten , 1000W inrullad 2000W fullt utdragen , inlindad så blir det transformator av den och utvecklar värme , kan bli så hög att gummit smälter , är den inte utrullad nu , så känn på den , rekommenderar till att rulla ut den helt
Det med att koppla bort termostaten som sitter där är inget fel , men kunde sitta kvar och ställas på noll , då är det den andra som drar kontaktorn , paralellt
Är det en bimetalltermostat som är inkopplad så kan variera lite med 3-5 grader upp eller ner
hysterin på den , är OK
Det med sladdvinda , läs på skylten , 1000W inrullad 2000W fullt utdragen , inlindad så blir det transformator av den och utvecklar värme , kan bli så hög att gummit smälter , är den inte utrullad nu , så känn på den , rekommenderar till att rulla ut den helt
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Det saknas något i din beskrivning här. Har du en extern termostat inkopplad också.I inspectah44 skrev:
Det stämmer ganska bra med 25 meter 1.5 mm² skarvsladd.I inspectah44 skrev:
Den interna temperarurregleringen är ställbar mellan 1-5 vilket motsvarar 30-90 graders framledning. 30 grader är alltså lägsta möjliga.
Jag tänker använda en extern istället och den gick att köpa till pannan som tillbehör.
Hysteresen. Den hade jag glömt bort. Blandade ihop denna termostat med en elektrisk som jag egentligen hade tänkt använda.
Angående sladdvindan så är den helt utrullad och mer än hälften ligger utomhus. Den del av sladden som är inne i den aktuella byggnaden kändes inte varm alls igår efter ca 2tim drift.
Frågan kvarstår dock: borde jag inte få mer effekt än ca 1800W när patronen är märkt med 2kW? Som jag skrev tidigare så visar El-Björn värmefläkten 1075W på steg 1 och 2000W på steg 2 när jag mätte den kopplad på samma sladdvinda. Således borde felet inte ligga i vindan.
Jag tänker använda en extern istället och den gick att köpa till pannan som tillbehör.
Hysteresen. Den hade jag glömt bort. Blandade ihop denna termostat med en elektrisk som jag egentligen hade tänkt använda.
Angående sladdvindan så är den helt utrullad och mer än hälften ligger utomhus. Den del av sladden som är inne i den aktuella byggnaden kändes inte varm alls igår efter ca 2tim drift.
Frågan kvarstår dock: borde jag inte få mer effekt än ca 1800W när patronen är märkt med 2kW? Som jag skrev tidigare så visar El-Björn värmefläkten 1075W på steg 1 och 2000W på steg 2 när jag mätte den kopplad på samma sladdvinda. Således borde felet inte ligga i vindan.
Det finns 1000w 1500w 1850w 2000w , 3000W upp i steg till 9Kw och beror lite hur den ser ut i kopplingsboxen , den kan vara 6Kw ( 3 slingor X 2 KW men bara kopplad på en slinga )
men det går inte att dra 2 slingor på 10 Amp
men det går inte att dra 2 slingor på 10 Amp
Jag tror du missförstår storleken. Pannan är en
http://www.thermotech.se/Golvvaerme/Elpannor/Elpanna-2-kW
för ytor upp till ca 40kvm och är stickproppsansluten. 2kW är max effekt.
http://www.thermotech.se/Golvvaerme/Elpannor/Elpanna-2-kW
för ytor upp till ca 40kvm och är stickproppsansluten. 2kW är max effekt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Ok, så då ligger kanske elbjörnen lite högtI inspectah44 skrev:
Du kan ju jämföra utan sladdvinda för att se hur mycket den påverkar effekten.