Hej,

Jag behöver er expertis kring installation enligt säker vatten.

Hantverkare har vid köksrenovering monterat hyllplansskydd i botten av skåpet och tätat rörgenomföringarna. De har även lagt in en 90 graders böj i avloppet där vattenlås ansluter. Blandaren hade dimensioner på kopplingarna som inte passade så de kopplade metallnippel G15xG10 till varm/kallvattenrören och har använt gängtätningssats. Sedan har diskmaskinen anslutits till vattenlåset samt till blandaren som har diskmaskinsavstängning.

För en amatör som inte kan något om vvs så ser det bra ut men när jag jämför med säker vatten så ska även aquastop vara klamrad samt avloppsslangen till diskmaskinen ska vara fäst under bänken.

Jag undrar följande:

- Måste aquastopen vara klamrad och kan den klamras på vänster sida av skåpet? Vilken klammer ska det vara?

- Hur fäster jag avloppsslangen under bänkskivan? Det är fysiskt omöjligt att nå dit med skruvdragare och fästa. Hur gör man när det är så trångt? Går dett använda buntband på något sätt?

- Har ni några kommentarer när det kommer till installationen enligt bilden?

https://imgur.com/a/q52Iez2

T
Det ser ut som om det kan vara svårt att rensa vattenlåset eftersom det sitter så nära skåpsväggen men i övrigt så ser det väl OK ut.
Slangarna från DM kan ju klamras till vänstersidan om du vill, det är så vi har gjort med liknande klammer som de vita rören ni har.

T Testarn skrev:
Det ser ut som om det kan vara svårt att rensa vattenlåset eftersom det sitter så nära skåpsväggen men i övrigt så ser det väl OK ut.
Slangarna från DM kan ju klamras till vänstersidan om du vill, det är så vi har gjort med liknande klammer som de vita rören ni har.
Tack för återkoppling! Har du foto på hur du gjort? Var det rörmokare som klamrade eller du själv?

T
Rör och avloppsinstallation under diskbänk, med klamrade vatten- och avloppsslangar för diskmaskin. Tvåårs problemfritt bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har ett 80-skåp så lite mer plats till höger men det du ser på bilden är ca 50 cm brett.
DM inkommande vatten är klamrad till vänster och DM avlopp i bakstycket
Inkommande K/V vatten är klamrade i bakstycket.

Rörmokaren klamrade inkommande vatten och jag DM slangarna efter hans råd. Fick även klammer av honom.
Det har fungerat utan problem i två år.

T Testarn skrev:
[bild]
Vi har ett 80-skåp så lite mer plats till höger men det du ser på bilden är ca 50 cm brett.
DM inkommande vatten är klamrad till vänster och DM avlopp i bakstycket
Inkommande K/V vatten är klamrade i bakstycket.

Rörmokaren klamrade inkommande vatten och jag DM slangarna efter hans råd. Fick även klammer av honom.
Det har fungerat utan problem i två år.
Tack! Då blir det att fästa den slang som är kopplad till aquastop med rörklämma på vänster sida. Varför monterade du inte avsloppsslangens klämma på vänster sida också istället för på baksidan?

Utförde ni en köksrenovering och flyttade på ledningar därav behov av rörmokare?

T
Ja, vi byggde om hela köket med ny planlösning och nytt avlopp, nya vattenrör osv.

T Testarn skrev:
Ja, vi byggde om hela köket med ny planlösning och nytt avlopp, nya vattenrör osv.
Tack för all info!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.