Hej,

Jag hoppas ni kan komma med lite råd kring mina funderingar.

Jag har ett hus byggt 1984 med fristående garage och vill koppla in en undercentral i garaget med egen jfb. Den ursprungliga matningen till garaget är en jordkabel med tre svarta ledare 2,5 mm2 märkta 1, 2, 3 samt en koncentrisk ledare (jordfläta).
Längden på matningen är mindre än 10 meter, varav ca 3 meter i jord.

Min fråga är om jag kan använda denna ledare till att mata undercentralen med 3 faser samt använda jordflätan som pen-ledare?

NEJ, PEN får inte vara under 10kvmm, om du ändå använder den så måste den vara avsäkrad i matande ände med max 16A och huvudcentralen måste även i sin tur vara matad via en PEN-kabel.

• Gilla
Jakob94
  • Laddar…
Vad används kabeln till idag? Kravet på 10 kvmm PEN har kommit efter 1984, så OM den redan då var en PEN ledare till en undercentral, så är den OK att använda nu också. Men om kabeln inte användes på det sättet så får man inte använda biledaren som PEN idag.

Att koppla in en sådan matning från huvudcentalen skapar en del farliga (kunskaps) fallgropar.

Den måste som sagt avsäkras i huvudcentralen, och den måst avsäkras "utanför" en ev. jordfelsbrytare i huvudcentralen. Det är då väldigt stor risk för felkoppling, vilket ger s,.k flytande nolla. VIlket i sin tur ger att du får 400V i uttagen, med akut brandrisk, eller att du får 230Vpå alla inkopplade metallföremål i garaget.

Beroende på hur matande gruppcentral ser ut, så kan man göra på olika sätt. Det bästa är om du ansluter före gruppcentralen via en separat avsäkring på max 16 A. Har du lediga grupper som omfattas av jordfelsbrytare då kan du använda dom.
Det som du får är en 2 fasmatning med separat nolla och skyddsjord.
Det kan räcka i många fall så länge man inte skall använda 3 fasmaskiner. Idag kan ta ut 2300 w med den nya lösningen har du tillgång till över 7300 w

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.