Vi ska igång och renovera källaren och under tiden har vi tänkt att ställa upp tvättmaskinen i köket (minst ett halvår). Jag undrar nu hur jag lämpligast ska koppla in vatten och avlopp till eftersom vi redan har en diskmaskin där.
Diskbänkens vattenlås syns på bifogad bild. Inringat i blått är anslutningen till diskmaskinens avlopp och inringat rött finns en oupptagen anslutning som jag tänkt att koppla tvättmaskinens avlopp till. Vad tror ni?
För inkommande vattnen tänkte jag använda en förgrening (art. 877632) från biltema (http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/R...or-och-rordelar/Kopplingsdetaljer-2000030146/) och koppla in den till blandarens diskmaskinsanslutning.
Synpunkter eller bätte förslag mottages tacksamt. Eftersom det bara är en inkoppling som ska användas under begränsad tid vill jag inte spendera onödigt mycket pengar, men jag vill ju ännu mindre riskerna läckage eller problem med maskinerna...
Tack på förhand.
Diskbänkens vattenlås syns på bifogad bild. Inringat i blått är anslutningen till diskmaskinens avlopp och inringat rött finns en oupptagen anslutning som jag tänkt att koppla tvättmaskinens avlopp till. Vad tror ni?
För inkommande vattnen tänkte jag använda en förgrening (art. 877632) från biltema (http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/R...or-och-rordelar/Kopplingsdetaljer-2000030146/) och koppla in den till blandarens diskmaskinsanslutning.
Synpunkter eller bätte förslag mottages tacksamt. Eftersom det bara är en inkoppling som ska användas under begränsad tid vill jag inte spendera onödigt mycket pengar, men jag vill ju ännu mindre riskerna läckage eller problem med maskinerna...
Tack på förhand.
Produkter som diskuteras: "Avloppsror"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Jag har både tvättmaskin (integrerad) och diskmaskin i köket och har använt Biltemas 877632 för att skarva diskmaskinsanslutningen från blandaren. Fungerar bra, ingen tillstymmelse till läckage. Se till att sätta slangklämmor på avloppsanslutningarna.
Tack för svaret, då känns det som att jag har en lösning för inkommande vatten. När det gäller avloppet funderar jag på hur jag gör när tvättmaskinen ska flyttas tillbaka. Om jag borrar upp en ytterligare anslutning måste jag ju få den tät igen när tvättmaskinen flyttas. Finns det några bra pluggar eller kan man rent av fylla nippeln med exempelvis smältlim?
Ett alternativ vore förstås att hitta någon typ av förgrening som temporärt kan sättas vid diskmaskinens avloppsanslutning, men tyvärr har jag inte hittat något bra på den fronten.
Ett alternativ vore förstås att hitta någon typ av förgrening som temporärt kan sättas vid diskmaskinens avloppsanslutning, men tyvärr har jag inte hittat något bra på den fronten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden