Jag har en spegel med belysning som jag ska koppla in i badrummet. Spegeln har en vanlig stickkontakt men jag har bara trådar som kommer ut ur väggen.
Leverantören har skickat med en vanlig skarvsladd 2x0.75 mm2 (troligen SKK?), se bild nedan.

Vit skarvsladd med stickkontakt och skarvdosa, troligen SKK 2x0.75 mm2, för anslutning av spegelbelysning i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Deras lösning är att man sätter en kopplingsdosa där trådarna kommer ut från väggen (får bli en utanpåliggande som inte bygger så mycket) och skalar skarvsladden och kopplar i dosan.

Är detta en ok lösning? Blir lite osäker på om en sån kabel får användas till en fast installation.
 
Det är inte förbjudet men lite ovanligt.

Så spegeln har ingen egen sladd utan enbart en fast monterad stickpropp? Varför har de valt en klumpig europropp när de kunde ha valt ett apparatintag C7? Det börjar bli tröttsamt med alla knasiga apparater.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Akhept skrev:
skalar skarvsladden och kopplar i dosan.
Tänk på att inte alla kopplingsplintar/-klämmor är gjord för den sortens kabel.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte förbjudet men lite ovanligt.

Så spegeln har ingen egen sladd utan enbart en fast monterad stickpropp? Varför har de valt en klumpig europropp när de kunde ha valt ett apparatintag C7? Det börjar bli tröttsamt med alla knasiga apparater.
Jo den har en sladd med stickpropp som man kan koppla in i ett vanligt uttag (om man har ett sånt). Den sladden får man inte klippa och skala för då gäller inte garantin. Så då skickar de med en skarvsladd som man ska skala istället.
Förpackad produkt med sladd och stickpropp, markerad skarvsladd för att skalas istället; vit platta fäst vid bågformad detalj i ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur mycket plats finns det bakom spegeln? Går det att sätta dit ett sånt här uttag?

[bild]

[länk]
[länk]
Den måste väl kopplas in i en infälld dosa?
Där är ca 22 mm utrymme
jag har bara en sån här som kommer ut från väggen bakom spegeln.
Grå elektrisk komponent med 90-graders rörböj, märkt "ElektroSkutt Rörböj 90° Blocks".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Akhept skrev:
Den måste väl kopplas in i en infälld dosa?
Inte om man använder förhöjningen jag länkade till.
 
useless useless skrev:
Inte om man använder förhöjningen jag länkade till.
Var lite snabb där såg inte att det var två länkar.

Tyvärr bygger det nog lite för mycket.

Det är möjligt att dra en fast kabel i flexröret och skarva i en infälld dosa längre bort. Kan man sätta en eurokontakt på en sån?
 
A Akhept skrev:
Jo den har en sladd med stickpropp som man kan koppla in i ett vanligt uttag (om man har ett sånt). Den sladden får man inte klippa och skala för då gäller inte garantin. Så då skickar de med en skarvsladd som man ska skala istället.
[bild]
Vem säger att garantin inte gäller? Menar de att deras spegel inte kan anslutas fast? Skicka tillbaka den då och köp en riktig spegel.
 
  • Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Om det framgår tydligt av villkoren för deras garanti att sladden inte får kapas, så kan nog garnatin som är ett frivilligt avtal bli ogiltig. Men det påverkar inte din rätt att reklamera produkten baserat på konumentköpslagen, giuvetvi under förutsättning att reklammationen inte har med sladden att göra (typ att du råkar kapa den för kort).
 
A
Vad står det i den medföljande manualen då? Gissar att sladden med stickpropp ska föras ut någonstans utanför spegeln till ett vägguttag.

Det kanske går att byta ut ledningarna från röret i väggen mot en kabel exempelvis exq eller trä på isolerslang på trådarna och leda dessa vidare till den plats uttaget ska monteras.

Om anslutningsledning med stickpropp är en del av produkten (vanligt med klass 2-grejer) så ändrar man utförandet om man modifierar denna och då faller ce-märkning och eu-försäkran om överensstämmelse och då kanske det blir svårare eller omöjligt att reklamera eller åberopa eventuella garantier då tillverkaren inte längre har något ansvar över produkten och att den är fortsatt säker.

Men det är ju fritt att utföra ändå för den som vill bara man är medveten om vad man gör.
 
H hempularen skrev:
Om det framgår tydligt av villkoren för deras garanti att sladden inte får kapas, så kan nog garnatin som är ett frivilligt avtal bli ogiltig. Men det påverkar inte din rätt att reklamera produkten baserat på konumentköpslagen, giuvetvi under förutsättning att reklammationen inte har med sladden att göra (typ att du råkar kapa den för kort).
A avh67f skrev:
Vad står det i den medföljande manualen då? Gissar att sladden med stickpropp ska föras ut någonstans utanför spegeln till ett vägguttag.

Det kanske går att byta ut ledningarna från röret i väggen mot en kabel exempelvis exq eller trä på isolerslang på trådarna och leda dessa vidare till den plats uttaget ska monteras.

Om anslutningsledning med stickpropp är en del av produkten (vanligt med klass 2-grejer) så ändrar man utförandet om man modifierar denna och då faller ce-märkning och eu-försäkran om överensstämmelse och då kanske det blir svårare eller omöjligt att reklamera eller åberopa eventuella garantier då tillverkaren inte längre har något ansvar över produkten och att den är fortsatt säker.

Men det är ju fritt att utföra ändå för den som vill bara man är medveten om vad man gör.
Tanken är ju att den ska kopplas in i ett vanligt uttag.
Men de skickar med skarvsladden om man vill koppla in den i en dosa. De rekommenderar att man köper till skarvsladden.

Att byta ledningarna mot exq är möjligt. Kan man sen skarva exq-kabel med en skarvdosa?
Är det en godkänd lösning?
 
Det är inte förbjudet att ansluta spegeln med stickpropp i ett uttag, men ytterst ovanligt och ingenting jag rekommenderar i ett badrum. Det är fel väg att gå.

Det är inte heller förbjudet att klippa stickproppen på lampsladden och ansluta den fast i en dosa. Den tillverkare som gnäller på garanti blir inte långlivad på marknaden. Spegeln blir inte förstörd på något sätt av detta. Detta är en ok lösning.

Ännu bättre lösning är om det går att komma åt anslutningsplinten i armaturen så att man kan ansluta en egen sladd. För att det ska bli meningsfullt så bör man byta FK-trådarna i röret så att de blir så långa att de räcker ända in i spegelns anslutningsplint. En isolerslang över så blir det den bästa lösningen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte förbjudet att ansluta spegeln med stickpropp i ett uttag, men ytterst ovanligt och ingenting jag rekommenderar i ett badrum. Det är fel väg att gå.

Det är inte heller förbjudet att klippa stickproppen på lampsladden och ansluta den fast i en dosa. Den tillverkare som gnäller på garanti blir inte långlivad på marknaden. Spegeln blir inte förstörd på något sätt av detta. Detta är en ok lösning.

Ännu bättre lösning är om det går att komma åt anslutningsplinten i armaturen så att man kan ansluta en egen sladd. För att det ska bli meningsfullt så bör man byta FK-trådarna i röret så att de blir så långa att de räcker ända in i spegelns anslutningsplint. En isolerslang över så blir det den bästa lösningen.
Tack! Ska titta på den lösningen.
Angående isolerslang hur vet jag vad som är godkänt? Ska det vara viss tjocklek material etc?
 
Det där är inte tydligt. Det finns ingen isolerslang som har specificerade elektriska egenskaper vad jag sett. Men det handlar ju inte om något mer exotiskt än vanlig PVC, där slangen främst ska utgöra ett mekaniskt skydd. Så ta den plastslang eller krympslang du hittar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.