Frågar åt en vän ;)

Är det rätt tänkt var den smarta elmätaren ska kopplas in?
Från Nätägarens elmätare in till Smarta elmätaren direkt och därefter till Kopplingsplinten(förbrukare & produktion).

Flödesschema för inkoppling av smart elmätare mellan nätägarens elmätare och kopplingsplint som visar elkabelvägar till förbrukare och solpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan inte dra nya kablar från Nätägarens elmätare som nu går till Kopplingsplinten utan måste skarva så att kablarna ska nå till säkringsskåpet enl bild, från säkringsskåpet en ny kabel som går till Kopplingsplinten.
Elcentral med elkablar, mätare och kopplingsplint, visar installation av smart elmätare med anslutningar från nätägarens mätare till säkringsskåpet.
Skapa konto

Smarta elmätaren har inga klamrar som man kan lägga runt kablar.
Smart elmätare Eastron SDM630-Modbus V2 med digital skärm som visar energiförbrukning i kWh, används för mätning i elsysteminstallationer.
Skapa konto

Ja det fungerar som du tänkt, men varför inte ta en mätare med strömtransformatorer.
Har du koll på hur du ska göra med N respektive PEN?

Tänkvärt är att du inte får dra kablar över nedre trätavlan där mätaren sitter....

B
Vet inte om du har plats för 1 modul på din-skenan? Har du det kan du ju trycka dit en shelly pro 3em med klämmor runt kablaget ganska enkelt.

Varför inte läsa av elbolagets mätare istället för att sätta dit ytterligare en?

• Gilla
ivan82 och 1 till
  • Laddar…
Kompisen verkar vilja ha modbus och det är inte många som har det till nätägarens mätare vad jag kan hitta.

useless useless skrev:
[bild]

[länk]
Den va inte dålig.

B BSOD skrev:
Vet inte om du har plats för 1 modul på din-skenan? Har du det kan du ju trycka dit en shelly pro 3em med klämmor runt kablaget ganska enkelt.
Har redan den som jag la upp bild på. Tänkte byta ut skåpet mot en större med fler platser.

J Jeppson skrev:
Kompisen verkar vilja ha modbus och det är inte många som har det till nätägarens mätare vad jag kan hitta.
Modbus valde jag för min växelriktare Growatt 12 KTL3-XH

• Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.