Hej alla experter!
Jag håller på att koppla ihop värmesystemet i nya stugan. Hjärtat är en vattenmantlad kamin som laddar en ackumulatortank.
Upplägget har jag tänkt koppla enligt bild nedan i stora drag. Tillkommer förstås flertalet ventiler, avluftning, säkerhetsventiler, manometrar, termometrar, 3-vägs shunt, etc.
Det jag funderar mest på är om det är lämpligt att sätta expansionskärlet på radiatorkretsen, eller om man bör ha det på kamin-kretsen. De sammanstrålar ju i tanken oavsett så tryckmässigt borde det inte påverka, men det kanske finns något skäl till att ha det på den ena eller andra viset.
Är det något annat dumt i hur jag tänkt?
Schematisk bild av värmesystem, innefattar panna, expansionskärl, radiator, och anslutningar för kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den kan sitta lite var som. Säkerhetsventilen bör däremot sitta på kaminens topp.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den kan sitta lite var som. Säkerhetsventilen bör däremot sitta på kaminens topp.
Tack! Det lär underlätta rördragningen.
Kaminen har egen säkerhetsventil på heta sidan, och sedan kommer det sitta en på samlingsröret för expansionskärlet. Det borde väl räcka?
VVS-installation vid en vägg, rör och ventiler syns, byggmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Japp, bara man har en på kaminen. Att det finns fler medför visserligen en större risk att kaminen går torr vid kokning. Men det ska ju inte hända.

D Daniel 109 skrev:
Japp, bara man har en på kaminen. Att det finns fler medför visserligen en större risk att kaminen går torr vid kokning. Men det ska ju inte hända.
Kamin och tank står vägg i vägg, så det hoppas jag att man märker i tid i sådana fall. Tack igen!

Krilleman
Ett expensionskärl sättes med fördel efter en avstängningsventil. Avtappning mellan ventil och EXP är att föredra. Finns färdiga ventiler för detta förfarandet.

Allt för att underlätta kontroll av förtryck i blåsan, vilket .

kulventil-med-avtappningsdon-a.jpg

• Gilla
DTanner
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ett expensionskärl sättes med fördel efter en avstängningsventil. Avtappning mellan ventil och EXP är att föredra. Finns färdiga ventiler för detta förfarandet.

[bild]
Bra idé! Ska se om det går att komma över en sådan prisvärt eller om det blir att snickra ihop en från "bra att ha"-hyllan.

Det finns ingen anledning till en sådan lösning. Det är bara att sänka trycket när man vill kolla förtrycket. Det sparar inget vatten med en dåds specialventil.

Krilleman
Jag gillar dom skarpt och använder dom alltid.

Håller med @Krilleman .... förbaskad bra ventil då man ska kolla förtryck å ev fylla på luft å även vid byte av kärl

Skulle det vara svårare att göra det utan en sådan ventil? Vattnet hänger kvar i systemet, man behöver ingen kran där och avtappningen kan vara var som helst i systemet.

Faktum är att jag som nödlösning körde öppen expansion i källaren under en period. Det är ned andra ord inget problem att sänka systemtrycket under förtrycket.

Krilleman Krilleman skrev:

[bild]
Och öppna ventilen helt skruva av handtaget, hänga i ett snöre på sidan om, allt för att inte någon eller annan stänger den. Stora problem med att inte ha ett EX-kärl.

Och såhär blev det.
Något som ser dumt ut?
Värmesystem under installation med expansionskärl, radiator, rör och säkerhetsutrustning mot vit vägg.
Skapa konto

Varför prisol? Fick tag i en rulle på ca. 10 m för 200:-..
Varför så kringelkrokigt och spritt? Det ska gå en trappa tight över installationen.

Ser väl bra ut. Lossa det röda handtaget vid kärlet och häng i snöre på sidan om, den ventilen ska alltid vara öppen.

• Gilla
DTanner
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.