Hej alla experter!
Jag håller på att koppla ihop värmesystemet i nya stugan. Hjärtat är en vattenmantlad kamin som laddar en ackumulatortank.
Upplägget har jag tänkt koppla enligt bild nedan i stora drag. Tillkommer förstås flertalet ventiler, avluftning, säkerhetsventiler, manometrar, termometrar, 3-vägs shunt, etc.
Det jag funderar mest på är om det är lämpligt att sätta expansionskärlet på radiatorkretsen, eller om man bör ha det på kamin-kretsen. De sammanstrålar ju i tanken oavsett så tryckmässigt borde det inte påverka, men det kanske finns något skäl till att ha det på den ena eller andra viset.
Är det något annat dumt i hur jag tänkt?
Jag håller på att koppla ihop värmesystemet i nya stugan. Hjärtat är en vattenmantlad kamin som laddar en ackumulatortank.
Upplägget har jag tänkt koppla enligt bild nedan i stora drag. Tillkommer förstås flertalet ventiler, avluftning, säkerhetsventiler, manometrar, termometrar, 3-vägs shunt, etc.
Det jag funderar mest på är om det är lämpligt att sätta expansionskärlet på radiatorkretsen, eller om man bör ha det på kamin-kretsen. De sammanstrålar ju i tanken oavsett så tryckmässigt borde det inte påverka, men det kanske finns något skäl till att ha det på den ena eller andra viset.
Är det något annat dumt i hur jag tänkt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kan sitta lite var som. Säkerhetsventilen bör däremot sitta på kaminens topp.
Japp, bara man har en på kaminen. Att det finns fler medför visserligen en större risk att kaminen går torr vid kokning. Men det ska ju inte hända.
Ett expensionskärl sättes med fördel efter en avstängningsventil. Avtappning mellan ventil och EXP är att föredra. Finns färdiga ventiler för detta förfarandet.
Allt för att underlätta kontroll av förtryck i blåsan, vilket .

Allt för att underlätta kontroll av förtryck i blåsan, vilket .

Bra idé! Ska se om det går att komma över en sådan prisvärt eller om det blir att snickra ihop en från "bra att ha"-hyllan.Krilleman skrev:
Det finns ingen anledning till en sådan lösning. Det är bara att sänka trycket när man vill kolla förtrycket. Det sparar inget vatten med en dåds specialventil.
Skulle det vara svårare att göra det utan en sådan ventil? Vattnet hänger kvar i systemet, man behöver ingen kran där och avtappningen kan vara var som helst i systemet.
Faktum är att jag som nödlösning körde öppen expansion i källaren under en period. Det är ned andra ord inget problem att sänka systemtrycket under förtrycket.
Faktum är att jag som nödlösning körde öppen expansion i källaren under en period. Det är ned andra ord inget problem att sänka systemtrycket under förtrycket.
Och öppna ventilen helt skruva av handtaget, hänga i ett snöre på sidan om, allt för att inte någon eller annan stänger den. Stora problem med att inte ha ett EX-kärl.Krilleman skrev:
Klicka här för att svara