Halloj,
Jag undrar hur dom skall kopplas då jag försökt utan att dom lyser
.. jag har kikat med en Fluke och jag har ström fram och på sekundär sidan.
Som det är kopplat nu (av befintliga kablar som en elektiker dragit) så går det från sekundär sidan ut + och - .. och dom går sedan till första spotten. Där är ledspottarnas + och - kablar ihopkopplade med + och - från led drivern och med + och - som går vidare till nästa spott. Samma sak där och vidare till sista spotten.
Eftersom elekrikern inte då viste vad som skulle sättas in i dosorna så kanske detta inte fungerar för just ledspottar.
Jag undrar hur dom skall kopplas då jag försökt utan att dom lyser
Som det är kopplat nu (av befintliga kablar som en elektiker dragit) så går det från sekundär sidan ut + och - .. och dom går sedan till första spotten. Där är ledspottarnas + och - kablar ihopkopplade med + och - från led drivern och med + och - som går vidare till nästa spott. Samma sak där och vidare till sista spotten.
Eftersom elekrikern inte då viste vad som skulle sättas in i dosorna så kanske detta inte fungerar för just ledspottar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det finns många felkällor här som inte går att svara på utan mer uppgifter.
LED-spottar kan vara avsedda för konstant spänning (ska då parallellkopplas) eller konstant ström (seriekopplas).
Transformatorn ska givetvis passa ihop med detta, antingen konstant spänning eller ström.
Är det konstant spänning ska transformatorn dessutom vara avsedd för LED då de flesta avsedda för halogen har krav på en minsta belastning på ca 20 W för att de ska starta.
LED-spottar kan vara avsedda för konstant spänning (ska då parallellkopplas) eller konstant ström (seriekopplas).
Transformatorn ska givetvis passa ihop med detta, antingen konstant spänning eller ström.
Är det konstant spänning ska transformatorn dessutom vara avsedd för LED då de flesta avsedda för halogen har krav på en minsta belastning på ca 20 W för att de ska starta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Så vad drar du för slutsats över vad det är för typ av trafo?
Återstår också att ta reda på vad för typ av LED-lampor du har.
Det låter dock som att du ska seriekoppla dessa LED'ar.
Återstår också att ta reda på vad för typ av LED-lampor du har.
Det låter dock som att du ska seriekoppla dessa LED'ar.
Du har konstantström LED:ar vilket innebär att dom skall kopplas i serie, d.v.s så här
LED DRIVER -------[+ LED -]---------[+ LED -]---------[+ LED -]---------[+ LED -]---------[+ LED -]-----
LED DRIVER ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
LED DRIVER -------[+ LED -]---------[+ LED -]---------[+ LED -]---------[+ LED -]---------[+ LED -]-----
LED DRIVER ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vad har du för spänning på sek.sidan på trafon? Om den ligger runt trafons maximala utspänning (26 V) är kretsen bruten. d.v.s. minst en LED felvänd eller trasig (eller trådbrott/dålig anslutning). Dessvärre kan LEDarna ta stryk vid fel polaritet.
Redigerat:
Tyvärr har jag inget mätinstrument så jag kan mäta spänningen.
Det är med andra ord felkopplat Grottan ?
Jag bör alltså koppla från Plus från Led Drivern till + på första spotten, och spottens minus till andra spottens + .. osv ?
Hittade denna .. stämmer som du säger då Grottan ?
Det är med andra ord felkopplat Grottan ?
Jag bör alltså koppla från Plus från Led Drivern till + på första spotten, och spottens minus till andra spottens + .. osv ?
Hittade denna .. stämmer som du säger då Grottan ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag hittade att det var 2 kablar i ena dosan som var av, fick inte utslag på fluk:en hela vägen. Nu har jag kopplat enligt bilden och jag har spänning hela vägen, dock så lyser dom inte. Är det helt 100% att det skall kopplas enligt bilden och inte som jag kopplade innan ?
Då det är konstantström LED + en LED driver så skall LED:arna sitta som du kopplat nu.
Det första du borde göra är att ta en LED i taget och koppla den direkt på LED drivern så du får en kvittens på att drivern är OK och att LED är OK (eftersom LED sitter i serie så kommer en trasig LED släcka hela kedjan av lamport). När du vet att alla komponenter är OK kan du börja koppla upp slingan, ta gärna en LED i taget så du ser var det är fel i fall det är felkopplat.
Det första du borde göra är att ta en LED i taget och koppla den direkt på LED drivern så du får en kvittens på att drivern är OK och att LED är OK (eftersom LED sitter i serie så kommer en trasig LED släcka hela kedjan av lamport). När du vet att alla komponenter är OK kan du börja koppla upp slingan, ta gärna en LED i taget så du ser var det är fel i fall det är felkopplat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det är kanske självklart, men du har väl vänt polariteten rätt som Grottan beskrev?
Klicka här för att svara