Jag har fått en gammal svets (50-tal kanske) som jag tänkte prova, men är osäker på inkopplingen.

Det är en ELGASVETS 160/60 tillverkad av A.B.EL-& GASSVETSNING GÖTEBORG.

I kopplingsplinten på svetsen är det märkt "220-0-380".
Och på dataskylten står det:
1-fas.
kVA 4,5
P.VOLT 220-380
S.VOLT 60
OMS 3,63-6,3 (vad betyder oms?)

Borde inte inkopplingen då blir fas-nolla på 220 och 0, för 230V drift. Och fas-fas på 380 och 0, för 400V drift?

Men nu till befintligt inkoppling...
Den är kopplad med en 4-ledare med varsin fas till 220-0-380, och jord såklart.
I andra änden sitter ett svart fyrpoligt don (CP 316-7 16A 7h/500V).
Således är det en trefasmatning till den, dock har jag ingen aning om det är korrekt.

En tidigare ägare hade enligt uppgift fått ström i sig genom elektrodhållaren. Om det var tomgångsspänningen på 60V han kände av eller om det var något annat vet jag inte.

Man skulle kunna tolka märkskylten som att den skulle gå att köra 230 (fas-noll) & 400V (2 faser). Posta gärna lite bilder.

Det är antagligen så. Det var inte ovanligt med två-fas svetsar.

Det är en helt vanlig svetstrafo, den är enfasig och kopplas med de olika uttagen 0-380 mellan två faser eller 0-220 mellan fas och nolla. Oms betyder omsättningstal och är bara kvoten mellan primär och sekundärspänningen (varvtal på lindningarna), dvs 220/60 och 380/60 är vad som anges där.

Hämtade kameran igår och försökte ladda upp lite bilder, men det sket sig. Gör ett nytt försök nu :)
På bilden med plinten så står det följande under "220-0-380", missade att det inte kom med på kortet.

Frågan är om den varit inkopplad på 3-fas eller om det varit omkopplat efter handsken?
Vad kan ha hänt om den varit inkopplad på 3-fas?

• IMG_7689.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7690.jpg
    Skapa konto
  • IMG_7691.jpg
    Skapa konto
  • IMG_7688.jpg
    Skapa konto
  • IMG_7687.jpg
    Skapa konto
Felet verkar vara att någon har försökt att koppla den för 230 (220) & 400 (380) samtidigt, vilket inte är så lyckat.

Då ska jag ta och göra en riktig inkoppling på 400V, om det slutar regna någon gång :p

Jag antar att L-N-H inställningen (som syns dåligt) är finjustering av svetsströmmen, då man ju väljer elektrodstorlek med den gängade mässingsskruvan.
Får ta och mäta lite sen vad den ger ut i A.

Du kanske borde kontrollmäta också så att det inte faktiskt är 230V på eelektrodhållaren, om nu någon anser sig ha fått en stöt av den.

Det är nog inte omöjligt att få sig en stöt om jordpunkten på biten man svetsar har dålig kontakt.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Japp, tar och mäter lite där också :)

Kände lite ström förut när jag TIG'ade (DC) ett alurör till servostyrningen på en bil häromveckan. Det kom när jag doppade i tillsatsmaterialet. Det var lite fuktigt ute då.

Den svetsar absolut bäst med 380 :)

Attans, jag som har 400V ;)

-PC- skrev:
Attans, jag som har 400V ;)
Jaja, det är jag som inte vant mig vid det nya än...

• Gilla
-PC-
  • Laddar…
Har en 200A DC inverter MMA/TIG puls. Funkar fint, svetsade till och med lite aluminium häromdagen :) Dock med skrapstart, då original inte är så lätt att polvända...
Ska modda så man kan köra polvänt med original slangpaket och få HF-start, då får jag i 3,2mm wolfram. Så då kan man köra lite mer än 40A :)

Enda anledningen var att den var gratis och det följde med några kilo elektroder :p

Har inte hunnit prova om den funkar än, förhoppningsvis blir det senare idag :)
Om inte annat så kanske man kan bygga om den till något kul, bojsänke kanske :D
Nää, då gör den nog mer nytta på skroten, lär ju vara en del koppar i den :)

Kanske inte är nödvändigt att ha 5st svetsar...

• tig-200p.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.