4 095 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Inkoppling av flera lysrör med kontaktor
13 stycken lysrörsarmaturer 2x36w ska upp i taket.
Vilka typer av produkter hade ni valt för styrningen?
Två brytare (en vid varje ingång) är ett krav!
Några tankar jag har:
Trappkoppling mellan två vanliga brytare -> kontaktor -> lysrör
Vanliga brytare med impulsfjädrar -> impulsrelä -> kontaktor -> lysrör
Vilka typer av produkter hade ni valt för styrningen?
Två brytare (en vid varje ingång) är ett krav!
Några tankar jag har:
Trappkoppling mellan två vanliga brytare -> kontaktor -> lysrör
Vanliga brytare med impulsfjädrar -> impulsrelä -> kontaktor -> lysrör
Redigerat:
Skulle man få för sig att vilja utöka med fler brytare är detta enklare med impulsrelä, annars lite hugget som stucket.
Impulsrelä/tidrelä/trappautomat samt kontaktor. Jag hade nog föredragit tidreläet eller trappautomaten eftersom man då inte kan glömma ljuset på. Eftersom man lätt kan komplettera anläggningen med flera styrningar om man kopplar med impulsrelä/tidrelä/trappautomat så skulle jag välja det. Man kan t.ex. realisera att man har tre separata tändningar med en 5G1,5 om man kör utanpåliggande (eller två separata samt ett uttag vid lampknappen).
Välj kontaktor efter tycke och smak. Jag gillar Hager och Garo (vilket de flesta riktiga elektriker inte invänder mot). Eltako har vettiga multifunktionsreläer.
Välj kontaktor efter tycke och smak. Jag gillar Hager och Garo (vilket de flesta riktiga elektriker inte invänder mot). Eltako har vettiga multifunktionsreläer.
Ärligt talat skulle jag säga att det inte spelar så stor roll. Om det blir LED, skippa kontaktorn men behåll impulsreläet. Du får fortfarande fördelen av att kunna komplettera med flera styrningar och du kan som sagt dra ner 5G1,5 till knapparna och få ett uttag där. Det blir troligen inte jättemycket dyrare men lösningen blir mer flexibel.
Klicka här för att svara