Jag spanar lite på astrour för att styra lite utebelysning. När jag kollar på kopplingsschemat för dem så ser det ut som att själva uret behöver en matning för att hålla klockan etc, och sedan är det en eller två kanaler för att styra själva belysningen.
De modeller jag kikat på är theben sel17:
Schematisk illustration av kopplingsschema för utebelysning med astrour, visar anslutningar för L och N samt kanalerna C1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samt theben sel174:
Kopplingsschema för astrour med kanaler C1 och C2 för styrning av utebelysning och matningsvägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har lite funderingar.
Sätter man en säkring före matningen till uret? Om inte, hur kopplar man då i fasen i centralen?
Måste man använda två faser för uret med två kanaler? Eller funkar det att köra samma fas till båda kanalerna?
Sätter man säkringen före uret för de faser man matar till belysningen?

Hager Quick Connect brytarna har två snabbanslutningar på toppen, dessa är väl bara för en ledare var? Om alla tre ledare i tvåkanaliga kan kopplas till samma säkring, är de en med skruvanslutning som gäller?

Säkring har du i ditt "propp-skåp". Någon extra säkring ska inte behövas.
Två faser ska du inte blanda in. En fas används till båda kanalerna.
Belysningen blir avsäkrad från säkringarna i din elcentral.

Är du osäker på detta så ta hjälp av elektriker.

tommib
Jag skulle säga att kopplingen beror helt på vad man vill styra och hur. Man måste inte ha två olika faser eller grupper men man kan ha det. Ingen av dem behöver vara fasen/gruppen som uret matas från. Uret har en eller två växlande reläkontakter som man kan använda som det passar.

Om man behöver kan man troligen överkoppla på urets anslutningsklämmor. Theben är ett stort och känt märke och har sannolikt vettiga klämmor som tillåter anslutning av mer än en ledare.

Att koppla in ett ur i elcentralen är inte ett lämpligt hempularprojekt om man inte är väldigt erfaren.

Uret ska, liksom allt annat, vara avsäkrat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.