Hej

Har ett hus med en HS Tarm Duo plus compact, verkar vara identisk med Baxi Duo plus compact. Den har monterad pelletsbrännare som vi använder och oljedelen kvar men den används inte.
Köpte huset nu i år och dragit in kommunalt vatten (det var inte ett val utan var tvungen)

Huset är tidigare ägt av en rörmokare från tidigt 60-tal och fram till hans bortgång sent 2019, även sonen är rörmokare med allt vad det innebär i form av ilagda stumpar, svårt att följa hur planen sett ut vid byten av installationer och allmänt saker han nog fått över på jobbet har hittat sin väg in i huset. En salig blandning av monteringssätt, material och annat.

Rensat rejält bland rör och kapat friskt, dragit nya ledningar i hela huset och gått på tappvattnet (bilden är från mitt under rensningen kan man säga innan inkoppling)
Rörinstallation med blandning av koppar och andra material över en panna, under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

So far so good.
Nu kommer vi till värmekretsen, tidigare ett öppet system nu blir det ett slutet. Sätter pumpen likt tidigare (man kan ana den till höger i bild) men närmare pannan, och går där efter på nya ledningar)
Returen lika så med ett stick till expansionskärlet.

Och då till den riktiga frågan, hur gör jag med övriga ledningar?
Det mesta av det man kan se till vänster är laddningen till en 3m² ackumulatortank som inte använts sedan installationen av pelletsbrännaren.
3:e röret ur pannan, det i mitten ska enligt anvisningar som man kan hitta här: http://old.baxi.se/UppladdadeFiler/Manualer/duo_plus_compact-S.137143.02.01-05-21.pdf
(får inte länken att fungera men man kan klippa in den i webläsaren)
vara till expansionen, så den går jag på samma stick som returen, de har varit kopplade så innan så antar det är ok.

Då har jag 2 rör kvar 20 och 21 i pdf:en, framladdning och retur till laddningen av ackumulatorn, vad gör jag med dem? ska jag koppla dem i en slinga eller ska jag proppa båda?

Från dessa är det tidigare draget ett stick för värmekretsen till radiatorerna i källaren, så de har gått på hetvatten antar det är för att få värme i källaren även sommartid, kan jag göra lika samma igen? Laddmatningen till pump vidare i värmekretsen och tillbaka i returen?

Blev ett långt inlägg men hoppas jag förklarat tydligt nog.

Det du kallar tredje röret skall enligt lag kopplas till en säkerhetsventil som släpper ut ånga från pannan om den börjar koka.

• Gilla
Svanteman
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Det du kallar tredje röret skall enligt lag kopplas till en säkerhetsventil som släpper ut ånga från pannan om den börjar koka.
Yes den är på plats.
Min rörkille ligger hemma i nåt virus så vill inte jaga honom men han har gjort planen och beställt delar så det ska vara rätt och riktigt, ville mest få bekräftat att jag inte tänker helt trasigt och blandat ihop vad han och jag snackat om

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.