D Daniel 109 skrev:
Så bra för att ni brukar skriva fel så ska jag också göra det?
Även om det tekniskt sett är korrekt att skriva "enfas 400V" ställer det till trassel; även fackfolk använder begreppet "tvåfas" vid anslutning av 400V-apparater, tex elradiatorer. De ansluts ju till två faser i ett trefassystem.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det är klart olämpligt att dra iväg denna trådsidospår om vad tvåfas är. TS behöver hjälp med att reda ut vad som kommer ut väggen.

7 71kr skrev:
Rummen det gäller i detta fall är ojordade.
Det som gör mig fundersam är att jag har tre kablar i väggen, men bara 2 i elementet bortsett från jord.
Det som kommer ut ur väggen är följande kablar. Grå - Brun - Svart
Ojordade uttag i rummet innebär att även radiatorn ska vara ojordad. Det kan därför vara så att det inte finns någon skyddsledaren framdragen till anslutningspunkten för radiatorn, utan i detta fall kan det vara tre fasledare. Men det kan också finnas en nattsänkningstråd som är kopplad mot nollan som kan lura sig vid mätningen. Det går öht inte att mäta fram vilken funktion dessa ledare har.

Den enklaste lösningen är om du vet hur den gamla radiatorn var inkopplad, dvs vilka två ledare från väggen som användes. Då kan den nya kopplas in på samma två ledare utan att du behöver kontrollera någonting. Skyddsledaren till radiatorn lägger du åt sidan, den ska inte kopplas in. Vet du inte så måste du backa till elcentralen och titta hur det är kopplat där.

Det brukar vara så att tre faser dras fram i ledningen som passerar alla elradiatorer. Vid varje radiator väljer man två av faserna för inkopplingen och försöker på så vis sprida ut belastningen lika mellan faserna.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
nu har jag kollat över alla kablar som sticker ut här och där. Helt korrekt. I ett av rummen var brun och svart tvinnade.

Nu är allt separerar och jag får nu detta.

Grå - Svart - 230v
Grå - Brun - 400v
Svart - Brun - 230v

I ett annat rum var det kopplat enligt bilden. Där fanns jord. Dock ej i rummet jag försöker koppla nu

• Öppen elektrisk anslutningslåda med kablar och terminaler, kräver eventuell omsorg av en kvalificerad elektriker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där är brun och grå två olika faser och svart är nolla.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
7 71kr skrev:
nu har jag kollat över alla kablar som sticker ut här och där. Helt korrekt. I ett av rummen var brun och svart tvinnade.

Grå - Svart - 230v
Grå - Brun - 400v
Svart - Brun - 230v

I ett annat rum var det kopplat enligt bilden. Där fanns jord. Dock ej i rummet jag försöker koppla nu
Jag vill se märkskylten på detta element.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag vill se märkskylten på detta element.

• Eldriven enhet med instruktionsdekal för slavkoppling och effektinformation, smutsig, ligger på trägolv.
    Skapa konto
Borde finnas en till, på själva radiatorn?

Såhär ser det ut i andra änden av huset

• Öppen eluttagslåda med synliga kablar och anslutningar, slitage och smuts, installationsarbete pågår kanske.
    Skapa konto
Fotografen Fotografen skrev:
Borde finnas en till, på själva radiatorn?

• Etikett på elutrustning med varningsmeddelande om brandrisk och råd att inte ha brandfarliga objekt nära.
    Skapa konto
D Daniel 109 skrev:
Där är brun och grå två olika faser och svart är nolla.
Enligt mig är brun grå svart 3 faser. Elementet är inkopplat på 2 faser (400V)
Vit används inte, kan vara nattsänkning.
Nolla finns inte.
Kollas enkelt genom att skruva ur en propp i taget och mäta till jord om det är en 3 fasgrupp i i proppskåpet.

Isakare Isakare skrev:
Nolla finns inte.
Kollas enkelt genom att skruva ur en propp i taget och mäta till jord om det är en 3 fasgrupp i i proppskåpet.
hur mäter jag detta? Och det viktigaste av allt. hur vet jag vad det jag läser av betyder?

Isakare Isakare skrev:
Nolla finns inte.
Då skulle alla mätningar ge 400V. Det är 230V mellan fas och nolla.

D Daniel 109 skrev:
Troligtvis för att andra element är inkopplade på slingan, mätningen ger bakström.

D Daniel 109 skrev:
Finalfrågan då. Vilken kabel ska in i elementet?
😃

7 71kr skrev:

Grå - Svart - 230v
Grå - Brun - 400v
Svart - Brun - 230v
Jag får det till att det är så här:
Grå = Fas 1
Brun = Fas 2
Svart = Nolla

Om man arrangerar om mätningen blir det lite tydligare
Grå - Svart - 230v
Brun - Svart - 230v
Grå - Brun - 400v

Om man sedan mäter mellan Grå - Gröngul, och Brun - Gröngul så ska man då få 230V på båda mätningarna.

Man kan dessutom mäta mellan Svart och Gröngul, då ska det bli 0 volt.

Sedan ohmmäter man mellan Svart och Gröngul och får då någon ohm, då är Svart säkert Nolla.

Den bruna fasen används inte, den går ingenstans i elementet utan är bara parkerad/vidareskarvad i plinten (om man tittar på de kablar som sitter med kabelskor i underkant plinten som jag antar går till elementet).

Öppen elcentral med märkta ledningar och termostater för värmesystem, möjlig säkerhetsrisk.
Skapa konto

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.