Hej!

Jag funderar på att uppgradera från min nuvarande gröna trimfräs från Bosch, som var ett impulsinköp. Den fungerar okej för kantfräsning, men vid mer krävande uppgifter känns den klart undermålig. Därför är jag på jakt efter en ny fräs.

Just nu överväger jag tre alternativ:

1. Bosch POF 1400 – Den verkar leverera bra prestanda för priset enligt vad jag har läst.

2. Dewalt D26204K – Jag gillar verkligen att det är en kombimaskin, då jag har planer på att sätta ena delen i ett bord. Dock är jag lite orolig för att motorn kan vara i klenaste laget.

3. Bosch GMF 1600 – Detta är nog min favorit, men priset är avskräckande.

Jag överväger också att hålla utkik efter begagnade premium-modeller på Blocket för att kanske få tag i något bättre till ett rimligare pris. Har ni kanske tips på andra modeller som jag inte nämnt?

Hur hade ni resonerat kring dessa val?

Bosch GMF 1600 är för stor (tycker jag). Finns inte kvar i Boschs sortiment.
Varför inte GOF 1250? Festool 1100 eller 1400?

Tycker oavsett val av modell att du ska välja något som klarar 12mm (och 1/2”) stål. Då ökar valmöjligheterna ordentligt på frässtål

Slänger in Trend T7 som ett alternativ med. Stabil kloss med styrka nog för det mesta men samtidigt inget monster som måste monteras i bord. Förutom en dålig djupstoppsskruv så är maskinen i övrigt riktigt stabil med ett stort ekosystem av tillbehör

T Trall768542 skrev:
Hej!

Jag funderar på att uppgradera från min nuvarande gröna trimfräs från Bosch, som var ett impulsinköp. Den fungerar okej för kantfräsning, men vid mer krävande uppgifter känns den klart undermålig. Därför är jag på jakt efter en ny fräs.

Just nu överväger jag tre alternativ:

1. Bosch POF 1400 – Den verkar leverera bra prestanda för priset enligt vad jag har läst.

2. Dewalt D26204K – Jag gillar verkligen att det är en kombimaskin, då jag har planer på att sätta ena delen i ett bord. Dock är jag lite orolig för att motorn kan vara i klenaste laget.

3. Bosch GMF 1600 – Detta är nog min favorit, men priset är avskräckande.

Jag överväger också att hålla utkik efter begagnade premium-modeller på Blocket för att kanske få tag i något bättre till ett rimligare pris. Har ni kanske tips på andra modeller som jag inte nämnt?

Hur hade ni resonerat kring dessa val?
Jag var i samma sits för någon månads sedan och valde att uppgradera till en Bosch GOF 1250 CE. Den har visserligen bara upp till 8mm spännhylsa men det räcker bra för mitt möbelsnickeri. Jag använder mestadels fräsen till att göra göra notspår och kantprofiler i massivek, hittills har den fungerar görbra till det. Köpte även med en adapter så den går att köra på deras FSN-skenor, vilket underlättar en hel del när man inte kan använda parallellanslaget. Rekommenderas!

Tack för bra synpunkter!

Trend T7 hade jag inte haft koll på tidigare, men efter att ha kollat några YouTube-videor verkar den riktigt intressant – särskilt med tanke på priset och hur enkel den är att montera i ett bord och justera. @myrstack, har du själv erfarenhet av den? Skulle vara intressant att höra hur kvalitén står sig jämfört med de större märkena. Förresten, är det bäst att använda en 12 mm hylsa när man använder fräsen i bordet? Den verkar även ha en rätt hög ljudeffekt jämfört konkurrenter.

Har idag Boschs gröna kantfräs som funkar okej för kantfräsning men inte mycket mer än så. Har en känsla av att man blir rätt nöjd oavsett vad man väljer.

@Blomberg128 Tack för tipset! Jag har tänkt använda fräsen till ungefär samma saker. Tycker dock att priset sticker iväg lite i den prisklassen. Gillar dock att Bosch-modellen håller höjden tills man justerar sprinten och att den sedan låser sig automatiskt – det verkar smidigt.

Jag har en T7 själv för användning för tyngre fräsjobb för hand och som referens även en fast monterad T11 i bord och en GOF 600 för lättare avrundringsjobb. När jag skaffade T7:an så var kravlistan starkt påverkad av att kunna använda alla mina 12mm och 1/2" stål och då gick tex GOF 1250 CE bort från ekvationen. En OF 1400 som även stod på önskelistan föll bort pga budet då jag hittade en T7 från Trend på Amazon för ungefär 3000 och även en begagnad OF 1400 går på minst det dubbla

När det gäller styrkan i en T7 finns inget att klaga på. Kan köra allt som en T11 kan med fördelen av lite lättare vikt och mindre maskin. Personligen gillar jag mer pistolgreppet som en OF eller en GOF 1250 har men det är mer en handhavandepreferens. Jämrfört med en T11 har en T7 ett billigare parallelanslag men det är robust nog för jobbet. Enda dåliga egenskapen är att djupinställningen är kass då man rubbar instälningen när man skruvar åt djupstoppet. Man lär sig leva med det men Trend hade kunnat göra något väldigt mycket bättre för bara några få kronor mer kan man tycka.

Hade en GOF 1250 pallat 12mm och 1/2" hade jag nog varit nöjd med denna med och hade en OF 1400 gått att hitta för ~5000 hade jag nog tyckt det var värt merkostnaden. För runt 3 papp är dock en T7 en stabil fräs

Tack för svar. Läste vidare lite om T7an och finns en del kritik på nätet gällande höjdjusteringen som du även nämner. Med tanke på prisskillnaden så blir det en beställning på denna innan nästa projekt börjar.

Sorry, vill inte vara grinig men..

Det finns ett underforum som heter ”Verktyg, maskiner och fordon” som handlar om just verktyg, maskiner och fordon.

Jag fattar inte varför en tråd om en handöverfräs inte finns där utan på underforumet ”Möbelsnickeri”??? Vad hände där?

Ser inget negativt med att vi alla försöker upprätthålla lite ”forumhygien” så blir allting lite vettigare och mer sökbart…
//Ronnie

• Gilla
kniv och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.