Hej!
Efter att jag börjat fördjupa mig i husets elsystem, så slår det mig. Vart finner jag mina inkommande huvudsäkringar? Eller kan det vara så enkelt att det inte finns några? Vi har varit i kontakt med nätägaren som inte via kundtjänst kan svara på vart och om det finns några säkringar i huset.
Jag har kollat runt huset och framförallt vid sidan där jag misstänker inkommande el är, och jag kan inte finna något säkringsskåp på utsidan. Finns heller inget mer inne i huset. Förutom en vidarematning från huvudcentralen till verkstan där föregående ägare satt upp ytterligare en elcentral med egna säkringar då han utökat med 3-fas och 1-fas uttag i verkstadsdelen.
Inkommande servisledning går inne i betongväggen, de kablar som syns på bild är vidarematningar.
Kan det vara så enkelt att jag är utan säkringar, och i så fall, vad kan jag förvänta mig att ledningen faktiskt är avsäkrad med från nätägaren? Finns det någon standard kring detta? Då jag personligen sysslar med kommunala VA system på dagarna så finns det ju en standard där vad gäller exempelvis dimensionering för en vanlig villa/bostad. Tänker att det med säkerhet även finns en "standard" på el nätet.
Efter att jag börjat fördjupa mig i husets elsystem, så slår det mig. Vart finner jag mina inkommande huvudsäkringar? Eller kan det vara så enkelt att det inte finns några? Vi har varit i kontakt med nätägaren som inte via kundtjänst kan svara på vart och om det finns några säkringar i huset.
Jag har kollat runt huset och framförallt vid sidan där jag misstänker inkommande el är, och jag kan inte finna något säkringsskåp på utsidan. Finns heller inget mer inne i huset. Förutom en vidarematning från huvudcentralen till verkstan där föregående ägare satt upp ytterligare en elcentral med egna säkringar då han utökat med 3-fas och 1-fas uttag i verkstadsdelen.
Inkommande servisledning går inne i betongväggen, de kablar som syns på bild är vidarematningar.
Kan det vara så enkelt att jag är utan säkringar, och i så fall, vad kan jag förvänta mig att ledningen faktiskt är avsäkrad med från nätägaren? Finns det någon standard kring detta? Då jag personligen sysslar med kommunala VA system på dagarna så finns det ju en standard där vad gäller exempelvis dimensionering för en vanlig villa/bostad. Tänker att det med säkerhet även finns en "standard" på el nätet.
I ett hus jag har haft byggt 1905 men elen i huvudsak från tidigt 40-tal satt mätare och ”huvudsäkringar” i en garderob på bottenvåningen. Servissäkringen satt dock i källaren där inkommande ledning satt. Hos grannen,byggt ungefär samtidigt, satt mätare och huvudsäkringar på samma sätt. Servissäkringarna satt dock på en kattvind eftersom elen ursprungliga hade kommit in via luftledning . Allt omgjort ungefär samtidigt i bägge fastigheterna men olika lösningar.
Finns det någon som kan bekräfta om det nödvändigtvis måste finnas hudvudsäkringar i huset? Jag tänker att nätägaren likväl kan avsäkrat servisledningen från sitt skåp/station? Jag har mycket svårt och föreställa mig att det någonsin varit luftledning här. Det är ett tättbebyggt område med uteslutande villor överallt, de flesta byggda under 60 talet. Jag talade med min granne med sitt hus byggt precis i samma era som vårat, och där sitter säkringarna vid mätaren i källaren.
Jag har letat på fasaden efter plåtskåp och inte hitta något. Elcentralen sitter mitt i huset på källarplan, alltså inte på någon yttervägg. Och kabeln ligger troligtvis i rör inne i väggen som all annan el i huset. Skulle det vara omgjort från luftledning borde inkommande kabel till skåpet vara utanpåliggande då det är betong i hela källaren.
Stort tack för alla svar hittills, detektivarbetet fortsätter!
Jag har letat på fasaden efter plåtskåp och inte hitta något. Elcentralen sitter mitt i huset på källarplan, alltså inte på någon yttervägg. Och kabeln ligger troligtvis i rör inne i väggen som all annan el i huset. Skulle det vara omgjort från luftledning borde inkommande kabel till skåpet vara utanpåliggande då det är betong i hela källaren.
Stort tack för alla svar hittills, detektivarbetet fortsätter!
Ja, det ska finnas huvudsäkringar eller mätarsäkringar.
Den stora feta svarta kabeln är en väldigt misstänkt servisledning även om den går in i normkapslingen och inte mätartavlan. Det kanske är omdraget vid något tillfälle. Vart tar den svarta vägen? Mätartavlan ser ju ut att vara orginal så det är rimligt att anta att huvudsäkringarna suttit i en låda bredvid. Det gör de i mitt hus från 1966.
Det finns i vissa områden skåp ute i gatan där mätarsäkringarna/huvudsäkringarna sitter men då brukar också mätaren sitta där.
Det kan ju vara så att någon har tagit bort huvudsäkringar/mätarsäkringar, den sista idioten är inte född än.
Den stora feta svarta kabeln är en väldigt misstänkt servisledning även om den går in i normkapslingen och inte mätartavlan. Det kanske är omdraget vid något tillfälle. Vart tar den svarta vägen? Mätartavlan ser ju ut att vara orginal så det är rimligt att anta att huvudsäkringarna suttit i en låda bredvid. Det gör de i mitt hus från 1966.
Det finns i vissa områden skåp ute i gatan där mätarsäkringarna/huvudsäkringarna sitter men då brukar också mätaren sitta där.
Det kan ju vara så att någon har tagit bort huvudsäkringar/mätarsäkringar, den sista idioten är inte född än.
Den ena av de grova svarta är vidarematning till verkstan till en egen undercentral där man utökat med 3-fas och 1-fas uttag. Detta är gjort av tidigare ägare, och vi hade problem med just den slingan då jordfelsbrytare sköt så fort vi anslöt något till något av uttagen som är till den utökade undercentralen. En elektriker kom hit och konstaterade felkoppling i huvudcentralen där han fick skifta plats på två ledare. Så någon har ju byggt om i modern tid för utökningen till verkstan (Och denna någon skulle mycket väl kunnat pilla själv, då han är fd. entreprenör =gillar att spara pengar). Kanske var man så fräck och slet dän huvudsäkringarna då? Eftersom han smackat upp ett gäng 3-fas uttag för trolig hög belastning.tommib skrev:
Ja, det ska finnas huvudsäkringar eller mätarsäkringar.
Den andra grova svarta är vidarematning till värmepumpen. Jag tog dän ena skruven på locket vid huvudströmbrytaren och kunde bända ut locket lite för att där se inkommande ledning från väggen.
Jag var nyss uppe på vinden, och där finns inga spår av någon tidigare inkommande ledning. Har med ficklampa finkammat hela källarplanet utan att finna någon misstänkt lucka i väggen eller dylikt. Så jag börjar starkt misstänka att det inte finns några.
Vad finns på andra sidan väggen då?
Att ta bort huvudsäkringarna är ett extremt avancerat hempul, olagligt av flera skäl och dessutom farligt då man inte kan bryta i gatuskåpet (eller kunde tidigare ägare det? En entreprenör kanske har en sån nyckel).
Om du inte har mätarsäkringar/huvudsäkringar kan du räkna med att din elleverantör blir rejält sur om du inte har någon form av specialabonemmang. Man betalar normalt för huvudsäkringarnas storlek (=max tillgänglig effekt).
Att ta bort huvudsäkringarna är ett extremt avancerat hempul, olagligt av flera skäl och dessutom farligt då man inte kan bryta i gatuskåpet (eller kunde tidigare ägare det? En entreprenör kanske har en sån nyckel).
Om du inte har mätarsäkringar/huvudsäkringar kan du räkna med att din elleverantör blir rejält sur om du inte har någon form av specialabonemmang. Man betalar normalt för huvudsäkringarnas storlek (=max tillgänglig effekt).
Nyckeln är i och för sig inget svår att få tag i, det kan ju var och varannan företagare köpa på Ahlsell som exempel. Och brytare eller säkring bör väl finnas i skåpet, så visst är det genomförbart om man är fräck. Men att chansa utan vidare kunskap med den strömstyrkan hade jag själv aldrig gjort i varje fall. Och heller inte med tänkbara konsekvenser som ett nedbrunnet hus i värsta fall.tommib skrev:
Vad finns på andra sidan väggen då?
Men som sagt, nätägaren lät inget vidare intresserad i vår frågeställning om huvudsäkringarna. Därav min frågeställning här, då jag vill veta vart jag skall felsöka om något inträffar. Värmepumpen jobbar på abbonemangets bristningsgräns vid sträng kyla, så om det skjuter vill jag kunna byta. Men jag är heller inte jättesugen att betala ett gäng tusenlappar extra för ett större abbonemang om det i praktiken räcker med det vi har idag.
Edit: Bakom väggen finns ett förråd med en slät vacker putsad betongvägg. Inte en tillstymmelse till kabel någonstans. Jag är övertygad att ett rör går raka vägen ner i betongsulan och vidare ut i backen.
Okej, nä om det är från 60-talet bör det varit kabel från början. Men sitter det verkligt ingen gjutjärnslåda längs husets sockel nånstans?
Som sagt så är det väldigt osannolikt att ingen huvudsäkring finns. Jag tror inte dom skulle byta mätare utan att skruva ur dessa, om det nu inte är nån tok som satt det stumt i samband med byte av central.
Som sagt så är det väldigt osannolikt att ingen huvudsäkring finns. Jag tror inte dom skulle byta mätare utan att skruva ur dessa, om det nu inte är nån tok som satt det stumt i samband med byte av central.
Jag har samma problem. Villa från 60 talet i ett villaområde. Varit inne och tittat hos grannarna och dom har inte heller några mätarsäkringar någonstans vad dom vet om. Har ringt min nätägare och påpekat detta men dom brydde sig inte. Har även haft hit två elektriker som varit runt och tittat i hela huset utan att lyckas hitta något. Betalar idag för 16A men skåpet ute i gatan sitter det 50A säkringar i. Vet inte om det är värt att byta plattan och sätta dit mätarsäkringar och betala för det och ett högre abonnemang.
Edit: Värt att nämna att vi nästan har identiska mätartavlor.
Edit: Värt att nämna att vi nästan har identiska mätartavlor.
Redigerat:
Att nätägaren inte är så intresserad kan bero på att huvudsäkringen är abonnentens problem. Kabeln in till mätare och själva mätaren är nätägarens.
Har du ingen huvudsäkring skulle nätägaren kunna härskna till. Det förekom i mitten på förra seklet att nätägaren drog sin servis från villa till villa men satte då en låda med säkring på fasaden där man hittade en inkommande, en vidarematning samt en huvudledning in i huset. Det som nätägaren kan kräva är att ni sätter upp mätarskåp
Har du ingen huvudsäkring skulle nätägaren kunna härskna till. Det förekom i mitten på förra seklet att nätägaren drog sin servis från villa till villa men satte då en låda med säkring på fasaden där man hittade en inkommande, en vidarematning samt en huvudledning in i huset. Det som nätägaren kan kräva är att ni sätter upp mätarskåp
Du betalar för 16A och näteägaren har 50 A i servicesäkring , mätaren sitter inne, leveranspunkt är till brytaren som ska finnas och det är din mätartavla. Det är du som ansvarar för den, mätarsäkringar kan sitta för eller efter mätaren. Sitter dom efter mätaren så är det nätägarens bekymmer med att ha 50 A mot den. Mätaren klarar det, men frågan är om din anläggning. klarar en 50 A kortslutning när inga klenare säkringar skyddar din anläggning.
Så bäst och enklast är att sätta nya säkringar 16 A om det räcker efter din mätare, å det går att bryta all el på mätaren för arbete. Kan då även säga att ta inte automater utan riktiga Diazesäkringar, dom tål tunga starter och en kortare överlast. Bäst är det om dom sitter utomhus och kyls av. Svårt i ditt fall men som info. Rekommenderar att få till inre säkringar så det inte händer något, då kanske det inte är 16 mm2 mellan mätare och central, centralen klarar upp till 63 A så där är inget problem om den är av äldre sort med vanliga proppar, om det är en ny med automater i , så kan kablar som matar invärtes vara av klenare art, är inte brukligt att ha 16mm2 i centralen.i automatcentraler kan det vara en brygga mellan säkringarna och för det mesta är den bara 10 mm2 men är korta sträckor och klarar det. Blir det någon varmgång i anslutningarna så blir 50 A på den och det kan glimma eller bränna länge innan en serivicsäkring löser ut.
Så bäst och enklast är att sätta nya säkringar 16 A om det räcker efter din mätare, å det går att bryta all el på mätaren för arbete. Kan då även säga att ta inte automater utan riktiga Diazesäkringar, dom tål tunga starter och en kortare överlast. Bäst är det om dom sitter utomhus och kyls av. Svårt i ditt fall men som info. Rekommenderar att få till inre säkringar så det inte händer något, då kanske det inte är 16 mm2 mellan mätare och central, centralen klarar upp till 63 A så där är inget problem om den är av äldre sort med vanliga proppar, om det är en ny med automater i , så kan kablar som matar invärtes vara av klenare art, är inte brukligt att ha 16mm2 i centralen.i automatcentraler kan det vara en brygga mellan säkringarna och för det mesta är den bara 10 mm2 men är korta sträckor och klarar det. Blir det någon varmgång i anslutningarna så blir 50 A på den och det kan glimma eller bränna länge innan en serivicsäkring löser ut.