56 057 läst ·
110 svar
56k läst
110 svar
Inkilad leksakstelefon i toastol
Borra sönder med flera borrhål i den, med en borr. Ev. en lång borr.L LennartMimmi skrev:Min son tappade sin leksakstelefon, jag tror den mestadels är av trä, ner i toastolen. Där har den kilat in sig i avloppet längst ner, den kan även ha svällt i vattnet. Jag har försökt med de verktyg jag kan hitta i köket men den sitter fast. Det går att spola, men det kan bli problem om det är mycket bajs.
Något tips om hur man ska få ut den? Vilket verktyg ska jag leta efter?
Man får la inte vara så kräsmagad.. men en toalettstol är inget genipussel... och vatten i toalettstolen.. är varken konstigt eller oöverstigligt problem (även om jag börjar tro det härinne, om man kollar på kommentarerna hehe).L LennartMimmi skrev:Min son tappade sin leksakstelefon, jag tror den mestadels är av trä, ner i toastolen. Där har den kilat in sig i avloppet längst ner, den kan även ha svällt i vattnet. Jag har försökt med de verktyg jag kan hitta i köket men den sitter fast. Det går att spola, men det kan bli problem om det är mycket bajs.
Något tips om hur man ska få ut den? Vilket verktyg ska jag leta efter?
Däremot kan en leksak vara värre än ett genipussel när den hamnar/fastnar på fel ställen 😳
Som TS säger.. så har den (om den nu suttit ett tag) troligen svällt upp lite när den legat i vatten.. och satt den fast från början.. sitter den troligen fast lite mer nu.. så en god ide är att försöka bli av med vattnet som andra varit inne på.
Jag skulle ha tagit ett dl-mått/kopp.. skopat ut det mesta vattnet så gott jag kunde... sedan stoppat ner en trasa el handduk.. whatever.. och försökt "suga upp" sista vattnet nere i stolen .. så mycket jag kunde (vad som är kvar i tanken eller om vattnet fortfarande är på.. spelar ju ingen roll så länge du bara försöker få bort vattnet där nere ..)
TS sa att leksaken syntes och stack fram.. så om det är tomt och "torrt" borde det vara lättare att få grepp om leksaken och försöka dra loss den..
Själv hade jag nog låtit det torka ett tag (och hoppats att träet dragit ihop sig lite).. innan jag började försöka operation ta ut .. MEN har man bara en toa.. ja då kan det ju bli lite tjorvigt..
Jag skulle också anse att leksaken nog var hm... förbrukad.... så verktyg kunde användas om det kändes som det skulle hjälpa..
Nu vet jag inte hur stor den väl är.. eller hur formen faktiskt är.. men antar att den är ganska enkelt utformad (träleksak).. så man kan ju försöka slita och dra lite.. smörja med olja.. diskmedel (nått som är kladdigt o halt iaf) i området där leksaken tar ii porslinet.. går det inte att dra får man försöka jucka den lite sidled.. snurra lite.. allt för att få den att bara röra sig åt nått håll.. (tålamod..tålamod..)
Man kan prova att ta en tång och dra med.. eller skruva igenom en skruv på enden som sticker fram.. så man har nått att "dra i".. oavsett om man drar med verktyg , snöre eller händer.. (inte så lätt att få grepp alltid).
Var försiktig med porslinet dock.. det är tåligt men trist om det går sönder på nått vis (då hade man kunnat plocka ut leksaken på helt annat vis från början..).
Ibland behöver man ålarmar.. en 3-4 stycken.. och eftersom man nu inte har det får man försöka det bästa man kan iaf.. dvs.. har man nått.. man kan få in på sidan av leksaken.. som man kan försöka få in lite bakom leksaken.. där den fastnat.. så skulle det ju vara bra! Då får man lite extra hjälp när man vill försöka putta/dra ut leksaken.. (men jag vet. det är begränsat med utrymme därnere.. )
Men man måste börja nånstans.. och man får envisas lite..
(sen är alternativen lite mer avancerade.. borttagning av toalettstol osv)
Självbyggare
· Dalarna
· 14 inlägg
Typisk cykelställsfråga 😉
En cykelställsfråga är ett beslut som ska tas om en mindre fråga, till exempel var ett cykelställ ska stå. Många tenderar att ha en åsikt om dessa frågor, eftersom det är jordnära och lätta att sätta sig in i, jämfört med exempelvis makroekonomiska frågor.
Uttrycket härstammar från boken Parkinsons lag av C. Northcote Parkinson, där det finns en beskrivning av ett styrelsemöte där två frågor står på dagordningen: bygge av ett kärnkraftverk och bygge och målning av ett cykelskjul. Kärnkraftverksbygget klubbas igenom utan diskussion, eftersom frågan är för komplicerad och man antar att de ansvariga vet vad de gör, medan större delen av mötestiden upptas av diskussion kring placering och färgval av cykelskjulet, eftersom alla kan visualisera cykelskjulet. På svenska har det vedertagna begreppet emellertid blivit en fråga om ett cykelställ i stället för om ett cykelskjul.
En cykelställsfråga är ett beslut som ska tas om en mindre fråga, till exempel var ett cykelställ ska stå. Många tenderar att ha en åsikt om dessa frågor, eftersom det är jordnära och lätta att sätta sig in i, jämfört med exempelvis makroekonomiska frågor.
Uttrycket härstammar från boken Parkinsons lag av C. Northcote Parkinson, där det finns en beskrivning av ett styrelsemöte där två frågor står på dagordningen: bygge av ett kärnkraftverk och bygge och målning av ett cykelskjul. Kärnkraftverksbygget klubbas igenom utan diskussion, eftersom frågan är för komplicerad och man antar att de ansvariga vet vad de gör, medan större delen av mötestiden upptas av diskussion kring placering och färgval av cykelskjulet, eftersom alla kan visualisera cykelskjulet. På svenska har det vedertagna begreppet emellertid blivit en fråga om ett cykelställ i stället för om ett cykelskjul.
Förvånar mig om ingen föreslagit att låta träbiten torka ut och sedan tända eld på den!?
En riktigt stark tång. Köp en sån här vedtång, fila till så den blir spetsig och böj in . Då lär du få ett bra grepp och kan förhoppningsvis dra ut den.
https://www.proffsmagasinet.se/hem-...skap/grabit-40-949102-grilltang-50-cm-3070934
https://www.proffsmagasinet.se/hem-...skap/grabit-40-949102-grilltang-50-cm-3070934


