Tycker att varmvattnet inte når fram till de vänstra slingorna. Skulle helst ha mest värme dit. Ska jag då strypa på flödeglasen på de högra eller ska jag strypa på returrattarna?

Är det bästa att helt stänga de högra och sen öppna upp gradvis?
Golvfördelare med flödesmätare och flera rör, en hand håller en termometer som visar 19 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en IR-termometer som visar temperatur vid en golvvärmefördelare med rör, ventiler och flödesmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggde om ovanvåningen i somras och satte på en påbyggnadsdel på gv fördelaren. De 2 första (till höger) slingorna är lika långa och de 2 till vänster är i sin tur lika långa. Kontrollerade att cirkulationen funkade i somras men bara en kort stund. Hur justerar jag in det? De ursprungliga flödesglasen är supersmutsiga så ser liksom inte något i dom men det kanske går bra att vrida på ”känsla”?

Det är dessa grejerna https://jsongolvvarme.se/fordelare/rostfri-fordelare-med-flodesmatare-3-slingor/

Krilleman
O olofh skrev:
De ursprungliga flödesglasen är supersmutsiga så ser liksom inte något i dom men det kanske går bra att vrida på ”känsla”?
Innan man börjar laborera så är det alltid bra att dokumentera var min/max ligger i förhållandet till rattinställning.

Tex:
Slinga 1 - 2 varv från stängt
Slinga 2 - 1,5 varv från stängt
osv...

På så sätt kan man lugnt återgå till hur det var innan... ✅✅

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Innan man börjar laborera så är det alltid bra att dokumentera var min/max ligger i förhållandet till rattinställning.

Tex:
Slinga 1 - 2 varv från stängt
Slinga 2 - 1,5 varv från stängt
osv...

På så sätt kan man lugnt återgå till hur det var innan... ✅✅
Klokt. Men i och med att jag hade isär allt i somras så spelar det inte så stor roll. Tidigare stod de alltid på helt öppet. Dåligt isolerad ovanvåning så störst värmebehovet där. Nedanvåningen har vi strypt in. Gammalt hus så är lite trixande

Hur är det med hattarna nertill. är dom nerkruvade så blir flödet över slingorna dåligt, helst ska dom vara borta, full öppna. Sen justerar man flödet med dom upptill. Nu har du inte ställdon och det är bra, har du en värmepump så ska allt vara öppet på fördelarna och kurvan ställas på VP för bra värme i rummen ( något som kan bli för varmt ) sen justerar du med övre och mäter tempen in ut per slinga, ska vara ca 4 - 5 C i diff. det kan ta många dagar att få till det, då strypning av en slinga gör att flödet ökar på en annan.
Jag ströp in för 20 år sen och inte rört det sen dess. Stäldon och termostater är otyg i mina ögon och gär sönder, med utgift som följd.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Jaja får väl krypa till korset. Misstänkte lite det så gick rakt på och kontrollerade det idag. Hade korskopplat de två slingorna som inte fick någon cirkulation (suprice!). Minns också exakt när det hände, barnen tjata om glass när jag höll på i somras så fick gå ner o rota fram lite cash. Sen blanda jag väl ihop dom 👍😬

Nåja, värre saker kan hända. Nu börjar det bli varmt om fötterna även på ovanvåningen så håller på att justera in finliret nu

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.