1 938 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Inhomogen fördelning av värmeslingor
Tittar man bara på golvtemperaturen så är det kanske effektivare att bara ha golvvärme på de ytor som man går på. Men det är ju hela huset som ska värmas upp. Även de golvytor som det står möbler på bidrar till att värma upp luften i huset. Det blir samma energimängd som behövs för att värma huset. Därför tror att att det spelar mindre roll om man försöker optimera slangläggningen.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
AC jag tänkte som dig när jag drog slingorna o la därför
inte under kyl o frys vissa innerväggar dels för att minska på vändslingor,men även för att desto varmare bakom kyl o frys desto högre el-förbrukning.
Roligt att fler har samma tankar!!
inte under kyl o frys vissa innerväggar dels för att minska på vändslingor,men även för att desto varmare bakom kyl o frys desto högre el-förbrukning.
Roligt att fler har samma tankar!!
Det är ju också så att värmebehovet är större, relativt sett, längs ytterväggarna, vilket innebär att slangarna bör ligga tätare där än längre in i huset.
Jag skulle nog heller inte lägga slang under "fasta" installationer som fasta skåp och övrig köksinredning.
Jag skulle nog heller inte lägga slang under "fasta" installationer som fasta skåp och övrig köksinredning.
Det beror ju på...
Bygger man på en betongplatta så spelar det absolut ingen roll. Den tjocka betongen sprider värmen iallafall.
Bygger man golvvärme på träreglar kan man göra det med viss finess. Jag har själv inga plåtar under kyl/frysen. Att inte sätta värme under möbler verkar ju lie väl ambitöst - man kan ju möblera om nångång och då vill man inte frysa om tossingarna!
Under maskinerna är det bra att ha värme - det kan ju rinna in vatten där som man vill ska torka fort. Under köksskåp?
Är skåpen längs ytterväggarna ska man absolut ha värme - alltid värme längs yttervägg.
Bygger man på en betongplatta så spelar det absolut ingen roll. Den tjocka betongen sprider värmen iallafall.
Bygger man golvvärme på träreglar kan man göra det med viss finess. Jag har själv inga plåtar under kyl/frysen. Att inte sätta värme under möbler verkar ju lie väl ambitöst - man kan ju möblera om nångång och då vill man inte frysa om tossingarna!
Är skåpen längs ytterväggarna ska man absolut ha värme - alltid värme längs yttervägg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden