Tittar man bara på golvtemperaturen så är det kanske effektivare att bara ha golvvärme på de ytor som man går på. Men det är ju hela huset som ska värmas upp. Även de golvytor som det står möbler på bidrar till att värma upp luften i huset. Det blir samma energimängd som behövs för att värma huset. Därför tror att att det spelar mindre roll om man försöker optimera slangläggningen.

AC jag tänkte som dig när jag drog slingorna o la därför
inte under kyl o frys vissa innerväggar dels för att minska på vändslingor,men även för att desto varmare bakom kyl o frys desto högre el-förbrukning.
Roligt att fler har samma tankar!!

Bob_the_builder
Det är ju också så att värmebehovet är större, relativt sett, längs ytterväggarna, vilket innebär att slangarna bör ligga tätare där än längre in i huset.

Jag skulle nog heller inte lägga slang under "fasta" installationer som fasta skåp och övrig köksinredning.

Det beror ju på...

Bygger man på en betongplatta så spelar det absolut ingen roll. Den tjocka betongen sprider värmen iallafall.

Bygger man golvvärme på träreglar kan man göra det med viss finess. Jag har själv inga plåtar under kyl/frysen. Att inte sätta värme under möbler verkar ju lie väl ambitöst - man kan ju möblera om nångång och då vill man inte frysa om tossingarna! :) Under maskinerna är det bra att ha värme - det kan ju rinna in vatten där som man vill ska torka fort. Under köksskåp?
Är skåpen längs ytterväggarna ska man absolut ha värme - alltid värme längs yttervägg.

Köksskåp och dylikt kan man också tänkas flytta på i framtiden.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.