Jag hade tänkt att gjuta in golvvärme direkt ovanpå befintligt betonggolv (valv över källare).
Tanken är att värma rum (ovanpå) men också valvet som ger värme ner till källare (som behöver mer värme).

Smidigt, enkelt och mindre kostsamt.

Men, golvvärme-leverantörer och installatörer jag har pratat med tvekar eller opponerar sig med att man inte ska värma "stommen", att det ska vara ett isoleringsskikt mellan befintligt betonggolv och ny pågjutning med värmeslangen i. Detta för att värmen ska ges till rummet (ovanpå). Jag förstår detta resonemang ja, men!

Att stommen värms och i sin tur värmer rummet liknar mycket det gamla huset med en varm murstock. Jag ser inte problemet med detta.

Men, är det principiellt fel att värma stommen på mitt sätt med golvvärme pågjuten utan isoleringsskikt?

Valvet kommer släppa ut all värme mot ytterväggen så du får stora förluster där. Betong leder värme extremt bra så du kommer få rejäla förluster mot ytterväggarna och därmed kommer du få väldigt ojämn temperatur på golvet vilket blir obehagligt att gå på.

Anledningen till att du blir avrådd är med stor sannolikhet att ingen vill räkna på hur mycket värme som går åt.
Dessutom kan du behöva varmare vatten för att kompensera och då blir tex värmepumpen mindre effektiv.

Bondförnuft säger att man lägger slingorna närmare varandra där det finns risk att de blir dåligt isolerat tex mot väggar...

Risken är att de blir varmt under och inte tillräckligt varmt på ovanplan och tvärt om..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.