I förrgår slutade plötsligt vattnet att fungera i våran kåk. inte en droppe vatten ur kranarna inne i kåken.
Vi har en 80 meter djup brunn, med en ejektorpump och hydropress som finns ca 50 meter från huset.

Pumpen står och går hela tiden, vilket är lite skumt då jag aldrig ens hört den innan.
Dock så verkar den inte ens klara av att pumpa upp vattnet i hydropressen, för den känns helt tom då man lyfter på den.
Har testat att lufta pumpen idag, och det var en del luft, men fortfarande inget vatten i hydropressen, eller i kranarna i kåken.
Pumpen går fortfarande hela tiden, och om jag stänger av "huvudkranen" som går ut från pumphuset (ca 50cm från pumpen) så går tryckmätaren upp till ca 2,0. Om jag öppnar kranen så sjukner trycket ned till ca 1,7 där det ligger konstant sedan.

Nu är jag rookie på villaägandet, och framförallt på vatten&avlopp, så alla tips om vad jag ska testa mottages tacksamt!

kan vara backventilen i ejektorn

Kan vara att backventilen inte öppnar, men det låter mer som om pumpen inte får vatten, dvs att brunnen är tom eller backventilen blockerad. Notera att backventilen bara fylller sin funktion då pumpen står, inte då den går, då är den öppen.

I tråden nedan har ag beskrivit hur en luftning går til. Om pumpen bara "tappat vattnet" så skall det räcka at fylla på ett par liter. Behövs det mer kan man misstänka att backventilen läcker bakvägen.

Ett fungerande system är trycksatt och skall inte kunna ta in luft "av sig själv".

http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/115667-problem-med-hydropress.html

Illa!

Tack för tipsen! Har nu testat att lufta igen, samt att följa instruktionerna som fanns i den andra tråden...
Dock utan lycka.

Då man kört igång pumpen osv enligt instruktionerna så går trycket rätt så fort upp till 2,5, men då jag sedan öppnar ventilen innan hydroforen blir det ingen skillnad alls. Inget vatten trycks in i hydropressen. Varken vad det hörs eller känns då jag gungar på hydropressen.
Kan det vara för högt tryck i hydropressen? och hur har det blivit det isf? Skumt....
Pumpen bara går och går också... Slår aldrig av.

Backventilen som nämndes kanske är mer troligt?
Då jag slår av pumpen så tycker jag mig höra ett porlande ljud?
Kan det vara att vattnet rinner tillbaka ner i brunnen?

Sitter backventilen nere i brunnen eller vad?

Sorry om det är lite osammanhängande, men jag är löjligt upprörd över att ha hållit på å fipplat utan framgång.
En dusch vore också najs... :-)

Lite om funktionen:
I sin grundform är en ejektor ett Y-format rör med ett rakt rör och ett rör som ansluter i sned vinkel mot detta. Omm man låter en vätskestråle som passerar genom det raka röret uppsår ett undertryck i det sneda röret . Om du är lite till åren kanske du minns salivsigarna hos tandläkaren som drevs med en vattentråle. Dessa byggde på ejektorprincipen.

Ejektorn som sitter nere i din brunn är betydligt mer avancerad. Den har en dysa i hårdmetall som skapar en stråle med mycket hög hastighet som drar med sig vatten från brunnen. Mer än som kommer ut ur dysan.

Upp till pumpen går två rör. Ett klenare genom vilket pumpen pumpar ned vatten till ejektorn för att driva denna och ett grövre genom vilket vattnet från brunnen (inkl. det som pumpades ned) kommer upp. Detta inkommande rör är inkopplat nedtill på pumpen (sugsidan). Ett antal ringar upp sitter utatget till ejektorn och ytterligare några ringar upp, utgången till hydro-press/for.

För att skydda pumpen mot att gå torr om vattnet i brunnen skulle ta slut, brukar det sitta ett ca 10 m långt stig/sugrör (vanlig PE-slang) under ejektorn och i änden av detta rör en bottenventil. Stigröret funkar så att då vätskenivån sjunker under ejektorn så sjunker pumpens kapacitet för att upphöra helt vid en nivå 9 m under ejektorn. Det braiga med detta är att pumpen aldrig kan gå torr. Den pumpar runt vatten hela tiden.

Nu till ditt problem. Det verkar som du har samma problem som i tråden jag hänvisade till. Dvs . läckage i någon av slangarna som går ned i brunnen. Skvalandet du hör och den tillkommande luften tyder på detta. Om du luftar pumpen och får igång strålen genom luftningsnippeln och därefter öppnar ventilen till hydropressen, så är du under detta oberoende av backventilen i bottenventilen. Om denna var problemet, så manifesterar sig detta först när pumpen slår av.

TAckar för svaret igen.

Nu har en annan person med viss kunskap i ämnet varit här och testat prylarna och kommit fram till samma sak, dvs att problemet är nere i brunnen...
Pump osv verkar vara ok.

Så nu är frågan, är det värt att ens försöka få upp rör och slangar ur brunnen för att försöka laga/byta ut ejektorn?
Trots allt så är pump och motor MINST 30 år gamla. Snarare betydligt äldre...

Han som var här föreslog att jag skulle skita i slangarna som hänger ner och bara sänka ner en ny modern pump istället.
Visserligen dyrare lösning, men betydligt pålitligare än att laga gamla slitna prylar...

Värt att byta pump som sagt?
Och i så fall, vad för pump bör man köra på?

Sänkpump, definitivt. Installerade en dylik i sommarstugan för ett par år sedan, efter att den gamla ringpumpen frusit sönder. En pump som sitter mer än 20 meter ned i brunnen lär inte frysa i första taget...;)
Att man sen får upp trycket på nolltid är ett plus på vårarna, man slipper lagra en dunk påfyllningsvatten i jordkällaren över vintern et cetera...

Jag skulle behålla pumpen.

Vi har haft vår Grundfos pump i 40 år. Mitt intryck är att den är närmast outslitlig. Utöver backventilen i bottenventilen, så finns det inga rörliga delar nere i brunnen. Skulle pumpen paja så är den relativt enkel att byta. Ofta kan man hitta dem begagnade på Blocket från sådana som fått kommunalt vatten.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.