Värmen i huset särskilt stabil och något känns skumt med tryckkärlet (18 liter, från 1990) i källaren. Jag får värme (elpanna) till vissa element på övervåningen och ibland är de iskalla, trots att det är kallt ute. Har en bra temperatur i de flesta rum även när det är -10 men förstår inte varför vissa element ibland är kalla.

Tryckmätaren på kärlet går upp och ned men är alltid långt från maxtrycket (oftast c:a 0.2 bar). Det känns som om det är för lite lufttryck i det. Så jag tog en kompressor för att fylla på genom ventilen i botten (se bild), men mätaren rörde sig inte alls. Kanske är kudden inuti trasig? Men hur kan det då bli något tryck alls och hur kan det då bli värme på övervåningen?

pump.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hjälp!

Redigerat:
Du har väl en cirkulationspump som klarar att leverera ett visst tryck. Ett nytt expansionskärl är varken dyrt eller svårt att byta.

Så du menar att det förmodligen är trasigt?

Om kudden är trasig så har du säkert tryckt in luft i systemet. Det gör ju tyvärr inte saken bättre. Du får vattencirkulation även när kudden i kärlet är trasig, men du har inget som tryckutjämnar systemet. Därav de "lustiga" temperatursvängningarna (förutom att du säkert har luft i systemet som också blockerar).

Hur mycket förtryck är det i expansionskärlet? Kan vara så att det är för mycket tryck då för du samma symptom.

Förtryck: 0,5 bar
Och hur gör jag för att undersöka om kudden är trasig eller om jag har fått in luft i systemet?
Räcker det med att försöka lufta elementen?

Redigerat:
  • Gilla
Laggaregården
  • Laddar…
Om förtrycket är högre än resten av systemet så är kudden hel.

Du har själv mätt vid nippeln?

Vad händer om du fyller på vatten?

När du kommer upp det tryck(i systemet) som är lika som förtrycket(i kärlet) så skall tryckökningen stanna av.

Stannar det aldrig av så är blåsan trasig troligtvis, alternativet är att det antingen inte finns något förtryckt eller att det är för högt.

Redigerat:
Mätte du förtrycket med en mätare eller är 0,5bar vad som står på etiketten?

Tryck på bilventilen med en skruvmejsel i 30sek, kommer det vatten är kärlet paj.

Lufta av vid element och vid säkerhetsventil, lyft/vrid.

Har du testat det uppenbara, alltså att fylla på vatten, vilket är den normala åtgärden när vattentrycket i systemet är för lågt?

Menade alltså att det står på kärlets etikett att förtrycket är 0.5 bar

Ska försöka mäta vid nippeln
Ska också prova skruvmejseltricket

Dum fråga: Hur fyller jag på vattnet?

Mätte först vid nippeln: inget utslag alls, medan samma mätning på mitt cykeldäck gav utslag
Tryckte med nageln på nippeln och det kom ut vatten direkt, så blåsan är alltså trasig

Hur förbereder man ett byte av blåsa?
Och hur går bytet till när det görs rätt?
Antar att jag kanske måste fylla på vatten till systemet. Hur gör jag det?

Alt. nr 1
Köp ett nytt kärl i rätt storlek.
Släpp ut förtrycket i det nya kärlet till ca 0,5bar
Stäng alla kranar du hittar och tappa därefter ur vattnet i systemet via avtappningsventilen eller säkerhetsventilen vid kärlet.
Byt kärlet.
Lokalisera påfyllningsventilen, och fyll systemet till ca 0,8bar på mätaren.
Lufta eventuella element och högpunkter.
Klart!

Alt. 2
Ring en rörmokare och berätta storleken på kärlet, så kommer hen med ett nytt, fryser av exp,ledningen och byter på ett par minuter.

Lycka till

Redigerat:
zingo skrev:
Antar att jag kanske måste fylla på vatten till systemet. Hur gör jag det?
Du letar reda på en ventil som är kopplad mellan radiatorkretsen och kallvatten eller tappvarmvatten. Sedan öppnar du den tills trycket stigit lämpligt mycket, normalt 0.6 - 1 bar eller ännu högre om du har väldigt högt hus. Den där röda visaren som syns på bilden kan vara ställd på något lämpligt. Kolla att säkerhetsventilen funkar, för så länge expansionskärlet är sönder kommer trycket att variera mycket och det är alltså viktigt att säkerhetsventilen funkar så du inte spränger systemet. Det kommer troligen även leda till att du måste fylla rätt ofta tills kärlet är bytt.

Tack för svar!

Så det bör alltså finnas en skruvventil med vilken jag kan fylla systemet?
Titta på bilden längst upp. Är det den som sitter precis ovanför kärlet?

Men hur kollar jag att säkerhetsventilen funkar?
Kan jag göra det nu innan jag byter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.