O Ogrecrabs skrev:
Jag tror snarare att det sitter under en skärm, nära den stora tanken vid en pump. Den där röda lilla, har jag lärt mig, är den som bygger trycket med luft ut i rören. Om man knackar på den ska den låta "stum", alltså inte klinga. Jag tror att det finns en ventil som ser ut som nåt från ett cykeldäck där man kan pumpa in luft om den klingar.
Tusen tack för svar. Har du möjlighet att skicka bild på din panna var din påfyllnings ventil sitter?

Carolinaz81 Carolinaz81 skrev:
Tusen tack för svar. Har du möjlighet att skicka bild på din panna var din påfyllnings ventil sitter?
Den sitter bredvid pumpen, under en plåtskärm

• Utrymme med värmepump och rör, röd expansionstank ovanpå, täckt med kläder och väskor, plåtskärm intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrörssystem med ventil bredvid en pump under plåt, markerad med röd cirkel och pil.
    Skapa konto
  • Rörkoppling med ventil bredvid pump och under en plåtskärm; röd markering runt en justeringsventil i närbild.
    Skapa konto
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
O Ogrecrabs skrev:
Den sitter bredvid pumpen, under en plåtskärm
Härligt! Visste inte att den fanns! ☺️
Det var ett urkorkat ställe att sätta den på. Svår att komma åt…
Ser att du har ungefär samma bar tryck som jag. Vet du vad det ska ligga på? Den röda pilen pekar på 1,4 bar här…

Ser att du har ungefär samma bar tryck som jag. Vet du vad det ska ligga på? Den röda pilen pekar på 1,4 bar här…
Alldeles för mycket , normalt för villa är 1,5 max och innan vintern är det bra att ha ca 1,0 bar. sen det med det röda kärlet, Det hänger och då ska det klinga i bottenhalvan och vara liksom stumt i överdelen. När du tappar ur så gör det som en pyspunka, lika när man fyller, manometern ska då gå sakta upp eller ner. Hoppar den ner snabbt ellr opp snabbt, så tyder på att, antingen dåligt tryck i kärlat ellr punka på blåsan i den. Under den svarta plasten i botten finns som en bildäcksventil, tryck till lite lätt på piggen, ska komma luft då, inget vatten då är det kört med kärlet och bara byta.

1,4 låter mycket, jag har två plan och 206m2, och har 1,0 Bar.

Ta höjden mellan översta elementets högsta del i huset och och punkten där manometern sitter + 0.1 - 0.2 Bar i marginal.

Är det 8 meter upp till överkanten på översta elementet gentemot manometerns placering pannrummet så är det minst 0.8 bar och med 0.2 bar i marginal (för 0.2 bars övertryck i den översta elementet och därmed inte riskerar att suga luft) så blir 1 bar ganska lagom.

Många mobiltelefoner har så pass bra barometer-sensor och med lämplig app nollställa höjden vid manometern och därefter springer upp till husets översta element och den vägen kan man ganska noga inom typ metern få reda på hur många meter upp elementet faktiskt är.

på enplanshus med källare där värmesystemet sitter så är det oftast mindre än 5 meter upp, kanske bara 3 m och där passar 0.5 Bars tryck ganska bra och enplanshus utan källare så handlar det om enstaka meter upp som mest och 0.3 bar räcker.

Den röda visaren brukar visa det högsta trycket som har registrerats medans den svarta visaren visar trycket just nu. "nollställ" den röda visaren genom att vrida ner den till samma läge som den svarta så ser du om trycket går över vad den svarta visaren visar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.