Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en gammal Egor El-Complé värmepanna som inte har nåt tryck i radiatorsystemet.
Har försökt leta vart man skulle kunna lufta men blir inte klok på vart det skulle vara. Hittar ingen manual heller då pannan stod här då vi köpte huset.
Hoppas nån klok kan svara!
/Oscar
Tycker det ser ut som påfyllningsventilen (utan ratt) sitter mellan ventilrör/flexslang ovan/bakom c-pumpen.O Ogrecrabs skrev:[bild] Hallå där!
Jag har en gammal Egor El-Complé värmepanna som inte har nåt tryck i radiatorsystemet.
Har försökt leta vart man skulle kunna lufta men blir inte klok på vart det skulle vara. Hittar ingen manual heller då pannan stod här då vi köpte huset.
Hoppas nån klok kan svara!
/Oscar
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Annars kan man fylla med trädgårdsslang vid avtappningsventilen till höger om manometern eller vid avtappning i botten på pannan.
Ja, sökte mig igenom alla vred och hittade påfyllningen som dessutom saknade en ratt, så var svår att vrida på.Carolinaz81 skrev:
Hade en kompis som jobbar som vvs'are som hade gamla vred liggande. Vrider jag den motsols, så fylls tanken på och trycket stiger.
Var kan det vara ovan pannan?O Ogrecrabs skrev:
Jag tror snarare att det sitter under en skärm, nära den stora tanken vid en pump. Den där röda lilla, har jag lärt mig, är den som bygger trycket med luft ut i rören. Om man knackar på den ska den låta "stum", alltså inte klinga. Jag tror att det finns en ventil som ser ut som nåt från ett cykeldäck där man kan pumpa in luft om den klingar.Carolinaz81 skrev: