Egor El-Complé värmepanna med kontrollpanel och anslutna rör synliga, saknar tryck i radiatorsystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallå där!

Jag har en gammal Egor El-Complé värmepanna som inte har nåt tryck i radiatorsystemet.

Har försökt leta vart man skulle kunna lufta men blir inte klok på vart det skulle vara. Hittar ingen manual heller då pannan stod här då vi köpte huset.

Hoppas nån klok kan svara!

/Oscar

9UjcfsJ

OnUHZe0

wNe5sEp

rNfkjPk

• Inuti en värmepanna, synliga kopparledningar, ventiler, och en cirkulationspump, i sökandet av luftningsventil.
    Skapa konto
  • Rörsystem för värmepanna med etiketter på svenska och tyska som visar primärt flöde och varmvattenanslutning.
    Skapa konto
  • Värmepannans övre del med anslutande rör, en tryckmätare och en luftningsventil mot en takvinkel.
    Skapa konto
Tyvärr syns inte dina bilder.

Immobil Immobil skrev:
Nudå?

Två bilder syns.

Immobil Immobil skrev:
Nu fick jag dit alla

OK, jag ser fyra bilder. Men tyvärr kan jag inte se var du ska fylla på systemet. Kolla om det går någon ledning från varmvattnet eller kallvattnet till värmesystemet med en ventil/kran på.

Immobil Immobil skrev:
OK, jag ser fyra bilder. Men tyvärr kan jag inte se var du ska fylla på systemet. Kolla om det går någon ledning från varmvattnet eller kallvattnet till värmesystemet med en ventil/kran på.
Ska kolla och testa! Hoppas att jag inte sjösätter tvättstugan...

Krilleman
Ofta sätter man påfyllningen i närheten av manometern vid montage av slutna expansionskärl.

Kan du ta fler bilder på rören runt det röda kärlet?!

• Gilla
Ogrecrabs
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ofta sätter man påfyllningen i närheten av manometern vid montage av slutna expansionskärl.

Kan du ta fler bilder på rören runt det röda kärlet?!
Värmesystemets expansionskärl med kopparledningar och ventiler i ett pannrum.
Skapa konto
Värmesystemets expansionskärl med kopparledningar och ventiler i ett pannrum.
Skapa konto

• VVS-installation i källarrum med rörsystem, expansionskärl och isolerade rör.
    Skapa konto
O Ogrecrabs skrev:
[bild] Hallå där!

Jag har en gammal Egor El-Complé värmepanna som inte har nåt tryck i radiatorsystemet.

Har försökt leta vart man skulle kunna lufta men blir inte klok på vart det skulle vara. Hittar ingen manual heller då pannan stod här då vi köpte huset.

Hoppas nån klok kan svara!

/Oscar

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Tycker det ser ut som påfyllningsventilen (utan ratt) sitter mellan ventilrör/flexslang ovan/bakom c-pumpen.
Annars kan man fylla med trädgårdsslang vid avtappningsventilen till höger om manometern eller vid avtappning i botten på pannan.

Tusen tack för snabba svar! Ska testa imorgon efter jobbet och se om man får in lite vatten i den

O Ogrecrabs skrev:
Tusen tack för snabba svar! Ska testa imorgon efter jobbet och se om man får in lite vatten i den
Hej,
Jag har likadan panna som du och har samma problem. 0,75 bar vattentryck. Hittar inte var jag fyller på. Löste du det?

Carolinaz81 Carolinaz81 skrev:
Hej,
Jag har likadan panna som du och har samma problem. 0,75 bar vattentryck. Hittar inte var jag fyller på. Löste du det?
Ja, sökte mig igenom alla vred och hittade påfyllningen som dessutom saknade en ratt, så var svår att vrida på.

Hade en kompis som jobbar som vvs'are som hade gamla vred liggande. Vrider jag den motsols, så fylls tanken på och trycket stiger.

• VVS-ventil med rödratt av märket Grundfos, inuti ett rörsystem med en bredvidliggande vred markerat med röd cirkel.
    Skapa konto
  • VVS-ventil med nytt svart vred inkopplat för att justera påfyllning av tanken.
    Skapa konto
O Ogrecrabs skrev:
Ja, sökte mig igenom alla vred och hittade påfyllningen som dessutom saknade en ratt, så var svår att vrida på.

Hade en kompis som jobbar som vvs'are som hade gamla vred liggande. Vrider jag den motsols, så fylls tanken på och trycket stiger.
Var kan det vara ovan pannan?

• Röd tryckkärl ovanpå en panna med kopparrör, termometer och anslutningsslangar i ett trångt utrymme.
    Skapa konto
Carolinaz81 Carolinaz81 skrev:
Var kan det vara ovan pannan?
Jag tror snarare att det sitter under en skärm, nära den stora tanken vid en pump. Den där röda lilla, har jag lärt mig, är den som bygger trycket med luft ut i rören. Om man knackar på den ska den låta "stum", alltså inte klinga. Jag tror att det finns en ventil som ser ut som nåt från ett cykeldäck där man kan pumpa in luft om den klingar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.