Ska koppla in gv slingor i fördelaren. Visst ska det inte vara lin/tejp i anslutningsmuttern?
 
  • Anslutning av röd gv-slinga till fördelare utan lin eller tejp i anslutningsmuttern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
O olofh skrev:
Ska koppla in gv slingor i fördelaren. Visst ska det inte vara lin/tejp i anslutningsmuttern?
Nej verkligen inget lin där!
Aldrig lin när man har en klämring. 👍

Möjligtvis lite locher för att smörja lite.
Men man ska man bara smörja kopplingarna om installationsanvisningen medger det.

Vad har du för tillverkare på prylarna?
 
Redigerat:
  • Gilla
jhall och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nej verkligen inget lin där!

Möjligtvis lite locher för att smörja lite.
Men ska man bara använda om installationsanvisningen medger det.

Vad har du för tillverkare på prylarna?
I princip no name, GVB / tetragonia
 
Krilleman
I princip no name, GVB.

OK
Det är 20 EuroCone på dessa fördelarna från GVB.
Jag skulle smörjt litegrann, sen dragit kopplingen.

Ingen monteringsanvisning från golvvärmebutiken verkar finnas. 🤔
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
OK
Det är 20 EuroCone på dessa fördelarna från GVB.
Jag skulle smörjt litegrann, sen dragit kopplingen.

Ingen monteringsanvisning från golvvärmebutiken verkar finnas. 🤔
Nej det var ett rejält snålt blad som följde med med lite teknisk spec kring flöde men diagrammet är så suddigt så går ändå inte att läsa. Flödesinstöllnibgar får jag ta senare, nu mest fokus på att koppla in det och få det tätt. Måste fixa en tryckprovare också. Har en manometer, borde gå att skruva på ett T rör och en bilventil samt ansluta till påfyllningen efter jag dragit i vatten i slingorna…eller tänker jag helt fel? Kanske inga 7bar testtryck menmen
 
O olofh skrev:
Nej det var ett rejält snålt blad som följde med med lite teknisk spec kring flöde men diagrammet är så suddigt så går ändå inte att läsa. Flödesinstöllnibgar får jag ta senare, nu mest fokus på att koppla in det och få det tätt. Måste fixa en tryckprovare också. Har en manometer, borde gå att skruva på ett T rör och en bilventil samt ansluta till påfyllningen efter jag dragit i vatten i slingorna…eller tänker jag helt fel? Kanske inga 7bar testtryck menmen
Angående smörjning följ bara inte rådet i click bait-reklamen som jag hade på sidan förut!
En hand sprayar WD-40 på ett handfat med texten "Spraya WD-40 i dina kranar på natten om du är ensam, detta är anledningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Angående smörjning följ bara inte rådet i click bait-reklamen som jag hade på sidan förut!
[bild]
Haha nä det vet väl alla att nattetid så är det rejält med riktigt rörfett som gäller. 🙄😂
 
  • Haha
Cruzze
  • Laddar…
C
Krilleman Krilleman skrev:
Aldrig lin när man har en klämring. 👍
Kanske finns något undantag jag inte tänker på, men en lekande mutter är väl överhuvudtaget en signal att ingen gängtätning skall användas(?)
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Krilleman
C cpalm skrev:
Kanske finns något undantag jag inte tänker på, men en lekande mutter är väl överhuvudtaget en signal att ingen gängtätning skall användas(?)
Helt rätt, jag tänkte mig bara in i situationen på bilden med fördelaren. 👍
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kanske finns något undantag jag inte tänker på, men en lekande mutter är väl överhuvudtaget en signal att ingen gängtätning skall användas(?)
Jag hade den känslan + att stödhylsan man trycker i gv slangen har packning men ville dubbelkolla så man inte fått värmeslag eller ngt
 
Krilleman
O olofh skrev:
Måste fixa en tryckprovare också. Har en manometer, borde gå att skruva på ett T rör och en bilventil samt ansluta till påfyllningen efter jag dragit i vatten i slingorna…eller tänker jag helt fel? Kanske inga 7bar testtryck menmen
Om det inte föreligger risk för frost så skulle jag provtrycka med vatten alla dagar i veckan.

Denna skulle duga gott för det priset!

Gul manuell tryckpump med manometer och gul slang, används för täthetstest av vattenvärmerör. Pumpen är placerad på en gul metallbehållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Om det inte föreligger risk för frost så skulle jag provtrycka med vatten alla dagar i veckan.

Denna skulle duga gott för det priset!

[bild]
Oj. Det var ju bra pris. Blir nog (nästan) samma om jag ska försöka skruva ihop något eget. Tack för tipset!
 
Hmm. Hur får jag ihop denna övergången? Från pumpens slang till fördelaren

Pumpens slang och fördelarens anslutning visas, problem med att koppla ihop dessa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G
Har en sådan där billig prov tryckare jag körde med en 1/2 - 3/4 muff..

Dock så får man ju vad man betalar för tappade trycket men det läckte ingenstans så det måste varit backventilen i pumpen..

Nöjd iallafall man ser ju om den sprutar vatten :)
 
Krilleman
O olofh skrev:
Hmm. Hur får jag ihop denna övergången? Från pumpens slang till fördelaren
Jag antar att det är 20 på fördelaren och 15 på provtryckningsutrustningen.

Då är det en liknade denna anslutningsslang med 20/15 anslutningar som är enklast:

https://www.bauhaus.se/anslutningss...u5FVptBW6fKZ2G4iDOrfMANsVwxLVwWxoCI5UQAvD_BwE

Flexibel anslutningsslang med märkning "FLEXO", har metallhölje och gängade anslutningar på vardera sida, troligen 20/15 mm storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.