7 967 läst ·
46 svar
8k läst
46 svar
ingen värme till elementen
Högtryckspressostaten känner trycket i kondensorn, där värme avges till radiatorsystemet.
Att den löser på högtryck tyder på dåligt flöde i värmekretsen. Men det svaret antar jag att TS redan fått.
Edit: Om man tittar på TV när man svarar blir man inte ens tvåa på bollen.
Att den löser på högtryck tyder på dåligt flöde i värmekretsen. Men det svaret antar jag att TS redan fått.
Edit: Om man tittar på TV när man svarar blir man inte ens tvåa på bollen.
Redigerat:
Finns ingen säkerhetsventil på så små kylsystem som det gäller här. Jag tror även du ska göra det testet och se vad som händer. Eftersom flödet uteblir på brinesidan så kommer det att bli kallare och kallare eftersom ingen värme kan hämtas ur borrhålet. Ok? När köldmediet blir kallare sjunker även trycket vilket du säkert vet. Det går ner tills LT löser ut.roland53 skrev:Ja, freon 12, 22 osv är förbjudna, visst, men i dagligt tal så kallar man fortfarande kylmedia för freon även om det numera är olika sorters blandgaser av andra sorter som används.
Men användningen är exakt densamma
Om kompressorn arbetar och får upp temperaturen i radiatorsystem eller andra lagringstankar (radiator eller tappvarmvatten) till rätt temp så stoppas kompressorn genom en termostat.
I detta fallet så stoppas kompressorn av en pressostat som skyddar mot för högt tryck i "freon" systemet. Om trycket blir för högt så kommer en säkerhetsventil att släppa ut "freonet", därför stoppar Ht-pressostaten innan detta händer.
Gör en enkel test; Starta kompressorn och stäng brinepumpen, så får du se vilken pressostat som löser ut.
Jag sätter mina 5 cent på Ht-pressostaten.![]()
Jag vet vem jag sätter mina 5 cent på.
Nä, och inte bara det, en annan tänker fel också, men det beror kanske inte enbart på TV-tittandet.Real7 skrev:
Jag är nog inte helt insatt i problemet och vilken typ av pump problemet avser 😊. En kollega hade dock hel tom behållare/kärl, fyllde på köldbärare och saker gick genast bättre. http://www.varmepumpsforum.com/vpfor...?topic=35081.0roland53 skrev:
På vår greenline kärvade växelventilen ihop så den inte slog över till tappvattnet. Resultat supervarma element. Minns inte om den HT-varnade men den larmade iaf. Då bytte man till "motordriven" växel. Men gör din både varmvatten och varma radiatorer på bottenplan så låter det som cirkulationspump eller luftproblem. Eller en glömd avstängning någonstans.
Om cirkpumpen blir så varm så är det nåt fel. Sitter det unionsventiler på kopplingarna där rören ansluter till pumpen? Det ser man på att det är en skruv med ett mejselspår på kopplingen. Spåret ska peka i rörets riktning, annars är ventilen stängd.
ventil-erna Kanske en på vardera sidan? Är det gamla sortens pump så sitter i centrum en stor skruv som du kan skruva bort . Sticker du in en skruvmejsel i skruvhålet känner du om pumphjulet snurrar eller om du måste hjälpa det igång.