171 läst ·
4 svar
171 läst
4 svar
Ingen värme i en radiator
Jag har vattenburen värme, golvvärme nere och radiatorer uppe. En radiator har plötsligt slutat ge värme, övriga puttrar på.
Jag har tagit av termostaten helt. Stiftet på ventilen går att trycka in och det fjädrar ut. Ventilen har vad jag förstår en ställbar öppning och det finns en ring man kan dra ut och ställa om enligt en gradering 1...7....N. Denna ska vara injusterad sen huset byggdes, men jag vill minnas att jag fått tips om att de kan sätta igen med små öppningar (denna var ställd på 2) så jag har ökat på men ingen skillnad. Jag har öppnat luftningsventilen, och då kommer direkt vatten i en stråle. Så der verkar finnas tryck/flöde? Jag har känt på förgreningsröret i "pannrummet" där alla slangar från radiatorerna ansluter, och jag tycker att alla slangar är lika varma.
Tips på vad jag kan kolla härnäst?
Jag har tagit av termostaten helt. Stiftet på ventilen går att trycka in och det fjädrar ut. Ventilen har vad jag förstår en ställbar öppning och det finns en ring man kan dra ut och ställa om enligt en gradering 1...7....N. Denna ska vara injusterad sen huset byggdes, men jag vill minnas att jag fått tips om att de kan sätta igen med små öppningar (denna var ställd på 2) så jag har ökat på men ingen skillnad. Jag har öppnat luftningsventilen, och då kommer direkt vatten i en stråle. Så der verkar finnas tryck/flöde? Jag har känt på förgreningsröret i "pannrummet" där alla slangar från radiatorerna ansluter, och jag tycker att alla slangar är lika varma.
Tips på vad jag kan kolla härnäst?
Bästa svaret
This worked perfectly! As soon as I closed the last other radiator, the failing one made some bubbling noises and then the pipes quickly got hot. So I guess something was stuck, maybe in the return pipe/valve?S sturnus skrev:
There may be an air pocket somewhere or the branch is very long and the water has trouble circulating when the orifices do not provide proper flow.B beerfueled skrev:
Klicka här för att svara