J Jorod skrev:
är detta verkligen okej?
Ja.
Det finns ingen lag som förbjuder backning på lokalgator.
Men det kräver ett stort mått av aktsamhet.
Själv skulle jag nog så långtt det är möjligt vända på den egna uppfarten, bättre att sas hålla ev backskador inom familjen.

Putte 9497, vilken buss???

• Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Nej, inte det du får nog läsa mer än så. Såg detta med g med men har upptäckt att många äldre bara gått 6 år i skolan och inte han med alla bokstäver i alfabetet:thinking:
Citat från Wikipedia:
7-årig folkskola lagstadgades 1936 och från 1950-talet började 8-årig folkskola bli lagstadgad.
Så du tycker att Staffan2000 verkar vara 90+?
Jag tycker väl mer att det är ungdomarna som sitter och skriver på sina telefoner, utan riktigt tangentbord, som stavar illa.
Förresten, hann stavas med två n i den mening du skrev ;)

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Citat från Wikipedia:

Så du tycker att Staffan2000 verkar vara 90+?
Jag tycker väl mer att det är ungdomarna som sitter och skriver på sina telefoner, utan riktigt tangentbord, som stavar illa.
Förresten, hann stavas med två n i den mening du skrev ;)
Nu är det inte jag som stavar utan mobilen

• Haha
  • Wow
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Vilken tur annars så kanske ingen av oss förstått vad du försöker säga. ;)

• Haha
dajaskazal och 7 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vilken tur annars så kanske ingen av oss förstått vad du försöker säga. ;)
Nä, men sätt på dig läsglasögonen och glöm för guds skull inte att göra rent löständerna innan läggdags...:rofl:

K karlmb skrev:
Den grannen behöver körskoleträning om hen inte klarar att vända bilen hemmavid.
Jag lovar dig : vi vet inte varför personen i fråga föredrar att backa in och inte
istället tråcklar runt bilen där inne - vi vet inte ens hur trångt det är.

Där jag bor, har grannen tidigare haft kärra som jag har fått öva med,
bland annat att med ett vedlast på släpet back in kärran på hans uppfart (som lutar.)

Det huset jag bor i ligger mitt emot och gatan emellan är halva normalbredden och
jag kör in på gatan och backar med bilen sedan in släpet....

Jag har släktingar som har kört bil (lastbil proffessionellt) men som inte längre gillar att vända sina bilar inne hos oss... det kan ibland vara lite trångt.

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag tror det du tänker på är lekplats?

Jag har inget emot lekande barn på gatan men anser att mina barn är mitt ansvar. Skadas de då de leker på gatan är det mest mitt fel.
Din 5-åring springer efter sin fotboll, ut på vägen och dör. Är det fortfarande ditt och ditt barns fel?

Om jag hade skadat ett barn, eller vuxen för den delen, i trafiken hade jag mått ganska dåligt oberoende av hur försiktigt jag kört.
Hade det varit ett barn skulle jag inte, ens med all vilja i världen, kunna få det till att det är barnets eller dess föräldrars fel.

/Jonas

• Gilla
dajaskazal och 7 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Nu är det inte jag som stavar utan mobilen
Skitsnack! Skyll inte ifrån dig!

• Gilla
Funshine
  • Laddar…
Helt allvarligt, jag vill verkligen veta hur ni tycker att man ska vända på den plats man ser på bilden med den gröna bilen där.

Sen tycker jag inte att 100 meter är särskilt långt att backa, men det finns ju ett problem och det är att man bara kan titta i en backspegel åt gången. Tittar du i den högra kan ett barn fara in bakom bilen från vänster.

Q qvrk skrev:
Den gröna bilen kan utan problem vändas på uppfarten allena. Inget olagligt i att backa, men det är direkt olämpligt på gata med småbarn då man inte har tillnärmelsevis lika bra koll på läget som när man kör framåt.
Sen är det ju så att en gata var den än må vara är ju ingen lekplats precis

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Som sagt är det problem med ett fordon på den egna uppfarten så kanske man får flytta det och om man tittar på bilden så ser man att det finns flera infarter som man kan använda. Skulle det inte gå får man väl göra en handbromssladd.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Nä, men sätt på dig läsglasögonen och glöm för guds skull inte att göra rent löständerna innan läggdags...:rofl:
Varför använda härskarteknik i ditt inlägg?

Q qvrk skrev:
Den gröna bilen kan utan problem vändas på uppfarten allena. Inget olagligt i att backa, men det är direkt olämpligt på gata med småbarn då man inte har tillnärmelsevis lika bra koll på läget som när man kör framåt.
Fast nu står ju den gröna bilen där för jämnan och de ska vända med andra bilar.

L Lilak skrev:
Din 5-åring springer efter sin fotboll, ut på vägen och dör. Är det fortfarande ditt och ditt barns fel?

Om jag hade skadat ett barn, eller vuxen för den delen, i trafiken hade jag mått ganska dåligt oberoende av hur försiktigt jag kört.
Hade det varit ett barn skulle jag inte, ens med all vilja i världen, kunna få det till att det är barnets eller dess föräldrars fel.

/Jonas
Aldrig barnets fel. Om mitt 5-åriga barn har möjlighet att springa ut i gatan efter en boll och bli påkört är det minst lika mycket mitt fel som förälder som förarens. Jag har som förälder brustit i uppmärksamhet.

• Gilla
calibramicke och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.