Idag hade jag tur som en tokig.....

Skjutsar dottern till tunnelbanan.
Kommer hem, sätter mig i kontorsstolen, öppnar Teams.
Hör ett högt pysande ljud från köket.
Tänker att det är diskmaskinen som tar in vatten men känner att det är fel.
Går till köket och ser vatten sippra ut under frysen.
Stänger av vattnet på kranen på köksblandaren, kanske tio sekunder efter felet inträffade.

Drar ut skåpet och konstaterar att anslutningsslangen som följde med frysen har delat på sig.

Renoveringsarbete pågår, med synlig blå rörledning, spackelpaket på betonggolv och partiell trävägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett oavslutat kök, blått rör, vattenanslutning, kabel, vattenskada på golv, insticksplatta, trä och kakel.
Skapa konto
Ett handtaget eluttag med sladd på stengolv. Skuggor synliga, dagsljus, närbild.
Skapa konto

Hade jag inte varit hemma och fattat vad som hänt hade jag fyllt hela övervåningen, och dämed undervåningen med vatten.

Hur många är det som bara har kranen öppen just när ismaskinen tar in vatten?

Har @torbeno eller @electroluxaren några ideer om vad som hänt här och om problemet är avhjälpt i en nyare anslutningsslang? Inget ser uppenbart trasigt ut.

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 24 till
  • Laddar…
richardtenggren
MathiasS MathiasS skrev:
Idag hade jag tur som en tokig.....

Skjutsar dottern till tunnelbanan.
Kommer hem, sätter mig i kontorsstolen, öppnar Teams.
Hör ett högt pysande ljud från köket.
Tänker att det är diskmaskinen som tar in vatten men känner att det är fel.
Går till köket och ser vatten sippra ut under frysen.
Stänger av vattnet på kranen på köksblandaren, kanske tio sekunder efter felet inträffade.

Drar ut skåpet och konstaterar att anslutningsslangen som följde med frysen har delat på sig.

[bild] [bild] [bild]

Hade jag inte varit hemma och fattat vad som hänt hade jag fyllt hela övervåningen, och dämed undervåningen med vatten.

Hur många är det som bara har kranen öppen just när ismaskinen tar in vatten?

Har @torbeno eller @electroluxaren några ideer om vad som hänt här och om problemet är avhjälpt i en nyare anslutningsslang? Inget ser uppenbart trasigt ut.
Känner att jag kanske ska ta tag i att installera det där vattenfelslarmet jag köpt för massa pengar nu snart!
Skönt att du var hemma och det inte blev värre!

• Gilla
Wisselgren och 18 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Känner att jag kanske ska ta tag i att installera det där vattenfelslarmet jag köpt för massa pengar nu snart!
Skönt att du var hemma och det inte blev värre!
Hur känner vattenfelslarmet om det är vattenkranen på väggen ute du öppnar eller en krananslutning som går av?

• Gilla
  • Haha
fusion och 2 till
  • Laddar…
Ett larm kopplat till en magnetventil som känner om det blir fuktigt på plastmattan under frysen skulle göra installationen säkrare.

Ska vi fortsätta använda ismaskinen måste jag nog installera något sådant.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
richardtenggren
H hydrolift skrev:
Hur känner vattenfelslarmet om det är vattenkranen på väggen ute du öppnar eller en krananslutning som går av?
Med hjälp av sensorer på strategiska platser?
Vi har även en tryckgivare som ska detektera tryckskillnader i systemet när huvudventilen är stängd, vilket indikerar läckage, om jag förstått det hela rätt.

Tänker även trigga ventilen när vi larmar på, så hypotetiskt i Mathias hade skadad inte blivit värre om han jobbat på kontoret, bara han larmat huset då.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jäkla tur du var hemma!

Vi kommer installera LKs vattenfelsbrytare med sensorer på strategiska platser nu vi gör byter stamledningarna för vatten i vår.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
SSSS
MathiasS MathiasS skrev:
[länk]
Blir dyr is i sommar.

• Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
När vi hade en liknande kyl/frys för 10 år sen så kom vi fram till att risken att ha ismaskinen inkopplad var för stor. Därför så valde vi att fylla på med vatten manuellt istället.

Lite jobbigare men man sover bättre om natten.
Jag hade aldrig vågat ha den inkopplad utan att ha en vattenfelsbrytare eller liknande.

• Gilla
Hullefar och 14 till
  • Laddar…
SSSS SSSS skrev:
Blir dyr is i sommar.
I perspektivet att jag just höll på att vattenskada större delen av huset som jag renoverat de senaste 20 åren så känns 3000kr rätt hanterbart. Alternativt så stänger man av ismaskinen. Köra vidare utan tror jag inte funkar för mig.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Q Qaniel skrev:
När vi hade en liknande kyl/frys för 10 år sen så kom vi fram till att risken att ha ismaskinen inkopplad var för stor. Därför så valde vi att fylla på med vatten manuellt istället.

Lite jobbigare men man sover bättre om natten.
Jag hade aldrig vågat ha den inkopplad utan att ha en vattenfelsbrytare eller liknande.
Man borde ju använda kranen på köksblandaren. Problemet är ju att diskmaskinen går "hela tiden" så man kommer glömma att stänga av.

• Gilla
Ro88an och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Pilis och 7 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Frågan är vilket tryck den där kopplingen är specad för, vi har ju ofta ganska högt tryck i det kommunala ledningsnätet. Du kanske kan kolla med Huskvarna om de har nån motsvarande koppling i metall (känns ju tryggare än plast).

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S
Du är inte ensam om att varit med om det där. Helt sjukt att man använder såna där plastkopplingar till saker med konstant tryck.
Spelar ingen roll med alla Säker vatten-regler när man har såna där lösningar.

• Gilla
  • Haha
murak och 5 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Frågan är vilket tryck den där kopplingen är specad för, vi har ju ofta ganska högt tryck i det kommunala ledningsnätet. Du kanske kan kolla med Huskvarna om de har nån motsvarande koppling i metall (känns ju tryggare än plast).
Produkten är tillverkad för att hantera ett högsta tryck om 10bar. Det är jag inte i närheten av här trots kommunalt vatten.

I den manual jag kan läsa på nätet föreslår man att en säkerhetsventil ska installeras, vet inte vad det är för en produkt, men jag har inget minne av att det stod något sådant när jag köpte frysen.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.