Ingen ström på P1 porten i elskåpet.

Har köpt homeys smarta dongel för att kunna övervaka elförbrukningen etc. MEN verkar som den inte får ström via P1 porten o således måste det dras in ett uttag i elskåpet.

Titta på bilden. Kan man sätta ett uttag i elskåpet och tappa in på en av faserna nere till höger?

Den är en PEN. Nollan verkar gå över till jord in i kåken. (Är 4 tampar in) så är du same same i elcenralen. MEN det finns ju en jord till höger sen för den som kikar noga på bilden.

Skall jorden från uttaget dras dit? Nollan till den blå kabeln som går över till jord. Och sedan fasen till en av faserna?

Får man sätta ett uttag i elskåpet så?

Tack o bock!

• Elskåp med elmätare och kabelinstallationer, inklusive varningsskylt för spänningssatt anläggning och strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är porten aktiverad? Man måste be elbolaget (nätägaren) om det

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ja, man får sätta ett eluttag där men det måste avsäkras. Uttaget, med tillhörande säkring (eller hellre PSA) hamnar förslagsvis till vänster om brytaren och man använder ett uttag avsett för DIN-skenemontage).

Jordledaren du ser till höger misstänker jag är till för att säkerställa jordning av DIN-skenan och är kopplad till skenan på inkommande sida. De riktiga elektrikerna på forumet kan svara bättre på om det är ett lämpligt ställe att ta skyddsjord från men jag skulle nog inte göra det. Exakt hur man kopplar in uttaget och var man delar upp PEN till PE+N för uttaget vet elektrikern som gör jobbet. Detta är inte ett lämpligt hempul.

Men kolla först att porten är aktiverad....

• Gilla
rotbackarn
  • Laddar…
Utgående kabel är felkopplad då den utgående kabeln är 4-ledare TN-C så ska PEN ledaren anslutas mot den Grön/Gula. Som även ska kompletteras med blå tilläggsmarkering.

Detta för att den blåa ledaren endast är 6mm2 medans den Grön/Gula är 10mm2.
Annars uppfyller man inte kraven på PEN-ledare 10mm2 samt att färgen grön/gul i hela dess längd.

Mätarskåp upp till 25A byggs med 6mm2 för faser och neutalledare medans den Grön/Gula är 10mm2 detta enligt standarden för mätarskåp.

Ps. Ser ut som du har ett mätarskåp av fabrikat Ensto. Ska se om jag hittar en installationsanvisning

Ps. låt er inte luras av dimensionen på in och utgående ledare, de är säkerligen 10mm2 och kabeln är förmodligen av typen N1XE 4G10 ledarna ser granna ut pga solid ledare med tunn isolering.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Diagram av TN-C ledningssystem med överkoppling, servisläddares kabeldragning och märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se bild nere till höger, TN-C in TN-C ut
Inte exakt rätt Ensto skåp men principen är densamma.

Angående el till uttag så skulle jag satt ett DIN monterat uttag som föregås av en 6A PSA.
Har det varit rätt kopplat på utgående plint så skulle jag ta ut N på blå anslutning och jord på PEN anslutning samt fasen från någon av faserna.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
H HSP skrev:
Utgående kabel är felkopplad då den utgående kabeln är 4-ledare TN-C så ska PEN ledaren anslutas mot den Grön/Gula. Som även ska kompletteras med blå tilläggsmarkering.

Detta för att den blåa ledaren endast är 6mm2 medans den Grön/Gula är 10mm2.
Annars uppfyller man inte kraven på PEN-ledare 10mm2 samt att färgen grön/gul i hela dess längd.

Mätarskåp upp till 25A byggs med 6mm2 för faser och neutalledare medans den Grön/Gula är 10mm2 detta enligt standarden för mätarskåp.

Ps. Ser ut som du har ett mätarskåp av fabrikat Ensto. Ska se om jag hittar en installationsanvisning

Ps. låt er inte luras av dimensionen på in och utgående ledare, de är säkerligen 10mm2 och kabeln är förmodligen av typen N1XE 4G10 ledarna ser granna ut pga solid ledare med tunn isolering.
Hmm där ser man…

Jag som har en skarpare version av bilden (än vad det blir när man ladda upp den här) ser att den gul/gröna kabeln är tjockare än den blåa. Så det är nog som du säger att den gulgröna är 10mm2 och att PEN ledaren skall gå dit.

Men förstår inte när du säger den skall kompletteras med blå tilläggsmarkering? Är inte PEN ledaren uppmärkt med blått? Sitter en markering med PEN i blått (samt gul grönt oxå)

U Uffe6 skrev:
Hmm där ser man…

Jag som har en skarpare version av bilden (än vad det blir när man ladda upp den här) ser att den gul/gröna kabeln är tjockare än den blåa. Så det är nog som du säger att den gulgröna är 10mm2 och att PEN ledaren skall gå dit.

Men förstår inte när du säger den skall kompletteras med blå tilläggsmarkering? Är inte PEN ledaren uppmärkt med blått? Sitter en markering med PEN i blått (samt gul grönt oxå)
Den i skåpet interna grön/gula RK eller RQ ska ha en PEN markering, se Enstos anvisning "Blå tejp på Gul-Grön ledare"
Skåpet levereras normalt för inkommande TN-C och utgående TN-S därför saknas den blåa markeringen...

tommib
H HSP skrev:
Tror du att gröngul längst till höger verkligen är avsedd att vara PE? Det är hopplöst att se på bilden men jag misstänker att det är den man ser högst upp också och då kopplas den från inkommande plint till en sån överfallsklämma på DIN-skenan på inkommande och vidare. Där ser den klenare ut. Jag tolkade den ledaren som en intern jordningsledare och att plinten är konfigurerad för TN-C. Däremot håller jag med om att den interna ledaren dit borde varit g/g med blå tilläggsmärkning.

Detta är dock långt ut på isen för mig, det medger jag villigt.

A
Japp nedre delen är kundens del så där ser ut att finnas plats för både uttag och skydd som går bra att ansluta via kundens utgående plint där allt finns.

Jag upptäckte samma som HSP, att skåpet är felaktigt utfört med utgående ledning.

Om man ska ta ut en PEN där som man gjort måste man göra enligt inlägg #4 och göra om interna gröngula ledningen till en PEN-ledare. Det blir då PEN och neutral fram till kundens plint.

Kanske elfirma kan åtgärda detta. Det var fint uppmärkt annars.

Ok tack för svar. Så märka upp den interna PEN ledaren. Samt flytta över den utgående PEN ledaren till den nya uppmärkta PEN ledaren (som är den gulgröna kabeln) ?

Antar att strömmen måste då tas ute i gatan? När man gör detta? Även om det ”bara” är jordkabeln man flyttar? Dvs måste jag förvarna firman att strömmen utanför fastigheten. Måste tas?

Är det samma när man sätter DIN uttaget? Eller bryter brytaren som sitter där till den nedre DIN skenan som är ”kundens” skena?

tommib tommib skrev:
Tror du att gröngul längst till höger verkligen är avsedd att vara PE? Det är hopplöst att se på bilden men jag misstänker att det är den man ser högst upp också och då kopplas den från inkommande plint till en sån överfallsklämma på DIN-skenan på inkommande och vidare. Där ser den klenare ut. Jag tolkade den ledaren som en intern jordningsledare och att plinten är konfigurerad för TN-C. Däremot håller jag med om att den interna ledaren dit borde varit g/g med blå tilläggsmärkning.

Detta är dock långt ut på isen för mig, det medger jag villigt.
Utgående plint är inte kopplad för TN-C, det faller på arean samt färgen på den interna blå ledaren.

Mätarskåpen levereras idag normalt för inkommande TN-C och utgående TN-S Garo, Ensto mfl. (finns säkert varianter på det också)
Enligt standarden för mätarskåp ska skåpen vara omkopplingsbara för tre varianter av inkoppling
inkommande TN-S och utgående TN-S. samt
inkommande TN-C samt utgående TN-C. samt
inkommande TN-C till utgående TN-S.
Det är därför tillverkarna använder 10mm2 grön/gul över till "kundsidan"

Nu har vi inte rätt monteringsanvisning då vi inte vet exakt skåpmodell, det kan vara så att den grön/gula 10mm2 ska flyttas från övre överfallet i servisdelen ner till inkommande plint för PEN.
Kravet på PE ledare är 6mm2 så den korta snutten från inkommande plint till övre överfaller får vara 6mm2

Ps. standarden för mätarskåp heter SS 4300110 och är tyvärr inte gratis....

Redigerat:
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
U Uffe6 skrev:
Ok tack för svar. Så märka upp den interna PEN ledaren. Samt flytta över den utgående PEN ledaren till den nya uppmärkta PEN ledaren (som är den gulgröna kabeln) ?

Antar att strömmen måste då tas ute i gatan? När man gör detta? Även om det ”bara” är jordkabeln man flyttar? Dvs måste jag förvarna firman att strömmen utanför fastigheten. Måste tas?

Är det samma när man sätter DIN uttaget? Eller bryter brytaren som sitter där till den nedre DIN skenan som är ”kundens” skena?
Försök och få tag på rätt anvisning från tillverkaren.
Annars måste du säkerställa att arean är 10mm2 och grön/gul med PEN tilläggsmarkeringar hela vägen genom mätarskåpet på den tilltänkta interna PEN-ledaren. se inlägg 9 och 12.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
L Lars_P2006 skrev:
Är porten aktiverad? Man måste be elbolaget (nätägaren) om det
Bra poäng. Nä de krävdes att den aktiveras. Vilket är gjort nu via ”mina sidor” få se om den hoppar igång nu :-)

H HSP skrev:
Försök och få tag på rätt anvisning från tillverkaren.
Annars måste du säkerställa att arean är 10mm2 och grön/gul med PEN tilläggsmarkeringar hela vägen genom mätarskåpet på den tilltänkta interna PEN-ledaren. se inlägg 9 och 12.
Har aktiverat porten nu och dongeln fungerar, så behovet av ett strömuttag är inte där längre.

MEN tänkte bena vidare här med min PEN ledare. Har kollat mätarskåpet. Är ett Hager FQS-125, men jag hittar ingen bra anvisning. Har du tillgång?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.