Canuto skrev:
Tyvärr finns det människor som man trodde inte fanns. När man drabbas av sådana i form av en granne som är i det närmaste helt intilligensbefriad och prestigehungrig: Ja , då står man sig slätt!
Och varför skulle vi flytta? Vi har ju precis flyttat dit!!
Hoppas att du inte tolkade det som att jag uppmanade dig att flytta utan svaret om att "gilla läget" eller flytta själv var en replik till ett annat inlägg, inte ditt.
Men jag vidhåller dock att om inga lagliga/samförståndslösningar står till buds så löser det inga problem att sänka sig till samma "intelligensbefriade och prestigehungriga nivå" som grannen ;) och trots allt är det ju så (om jag fattat detta rätt) att dessa träd planterats för ett ansenligt antal år sedan, 1,5m in på grannens egen tomt och ni har nyss flyttat dit vilket ju ändå måste betyda att ni har sett/tagit med dessa träd i totalbedömningen/värderingen av huset, tomten och dess omgivningar innan ni bestämde er för att köpa just detta huset.
Jag tycker att det är svårt att ta ensidigt parti i den här frågan, för som utomstående tycker jag inte det är särskilt svårt att förstå varken dina eller din grannes synvinkel på saken, men man kan ju för ro's skull leka lite med tanken att jag själv (som just i detta nu planerar min trädgård) planterar ett antal träd på min egen tomt, som sen helt följdriktigt växer upp (om man har tur) och sen säljs grannhuset 15-20 år senare och de nya grannarna kräver att jag ska avverka alla mina träd och om jag inte är med på noterna alt. lagligen kan tvingas till det så anses jag både intelligensbefriad och prestigehungrig, aningen orättfärdigt skulle jag nog tycka och både urförbannad och ledsen skulle jag med säkerhet bli ;).

MVH och hoppas det löser sig utan "krig"/Christina.

*EDIT* Däremot tror jag nog att jag skulle tycka att det var betydligt rimligare för att inte säga OK ;) att "glesa ut i raden"

Canuto???

Jag måste fråga;
Stod dessa träd där när ni köpte fasitgheten?

Jo visst, träden stod där när vi köpte. Men det var mitt i sommaren när solen stod som högst. Vem tänker då på att höst o vinter kommer och "släcker" solen?
Jag vet att jag inte kan tvinga grannen till någonting ang. träden.
Jag bara trodde i min enfald att det skulle gå att prata med honom om det hela, men det smög sig p.g.a. att jag är inkräktaren som köpte "hans" hus.
Jag kan skriva en hel roman vad vi har upplevt det sista året. Det senaste är nu att han har överklagat bygglovet till länsstyrelsen, trots att allt är enl.statsplanen. Nu går det in på 2:a året. Vi har fått hyra lagerlokal för dyra pengar till en stor del av vårt bohag bara för att vi inte kommit igång att bygga till p.g.a. alla överklaganden.
Man kan gå o hänga sig för mindre?
Som sagt, jag trodde att sådant här var sådant som man bara läser om i tidningar.
Men icke!

Låter väldigt ledsamt det där, Canuto :'(
Hoppas verkligen att det löser sig till det bästa för Er så att ni snart kan få ert bygglov beviljat, kan verkligen inte vara roligt att vara så på kant med sina grannar :-/

MVH och Lycka till//Christina.

*EDIT* Dessvärre kanske det är som "General Failure" skriver, att en del människor lever för att fightas mot sin omgivning och "eggas" väl antagligen bara ytterligare av motstånd, inte för att det är nån tröst förstås, men betänk vilket armt och futtigt liv de måste ha, om ett sånt beteende hos dem själva är det som skänker dem mest välbefinnande :o

Round Up fungerar i alla händelser inte på vedartade växter.

Jodå Roundup fungerar visst på vedartade växter men man gör på lite annat sätt. Man kunde förr köpa kapsar/ampuller med roundup så man tog död på stubbar och liknande. Men jag misstänker att koncentrationen är en annan då. Såg dessa kapslar till salu tidigare i år.....

Extraerbjudande på sk. ecoplugg(med roundup):
http://www.tradgards.com/produkter.asp

Lägre dos än vid användandet av konc. Roundup på det du vill ta död på.

Miljövänligt?
-Bättre än dieselolja iaf :-X

våra grannrelationer kommer ju inte i närheten av era, men såhär löste det sig för oss;
När vi flyttade till det området vårt hus ligger i, kände vi inte en kotte där.
På vår gata finns 8 hus och under ett halvår byttes ägarna till dessa ut, numer är vi tre barnfamiljer med sammanlagt sex barn (än så länge ...) innan fanns det inga barn här. Snacka om att grannarna var i chocktillstånd!!!! ::) En del positiva och lyckliga över att se våra telingar tulta kring. Andra mest förbannade över att bli störda, t ex nästan fördubblades antalet bilar på gatan mm mm sammantaget blev det nog litet mycket.
NU TRE ÅR SENARE har vi lärt känna varandra och även om inte alla är helt lyckliga kanske, så har vi kommit varandra så nära att vi hittat vägar att lösa det. det trodde jag aldrig
Det är ju inte så att jag säger till min "värstinggranne" att det faktiskt är förbjudet att parkera på den supersmala gatan, men vår mycket trevliga granne som känt henne länge, gör det. Och det händer allt mer sällan.
EN ALTERNATIV STATEGI? vårda dina grannkontakter och ta er tiden att växa in i den miljö ni ska bo i länge?! Det här med bygglovet är ju inte särskilt trevligt av er granne och det kanske det finns fler som håller med er om, om ni själva är trevliga grannar. Kanske någon annan kan hjälpa honom att förstå detta?
Fiddeli

Lyss till lagtexten, PBL 1987:10:

17 § Tomter skall, oavsett om de har tagits i anspråk för bebyggelse eller inte, hållas i vårdat skick. De skall skötas så att betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer och så att risken för olycksfall begränsas. Byggnadsnämnden kan besluta att plantering skall utföras och att befintlig växtlighet skall bevaras.

Tomter, som är särskilt värdefulla från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt, får inte förvanskas i de avseenden de omfattas av skyddsbestämmelser i en detaljplan eller i områdesbestämmelser.

Anordningar som har tillkommit för att uppfylla kraven i 15 § skall hållas i stånd i skälig utsträckning.

Lekplatser och fasta anordningar på lekplatser skall underhållas så att risken för olycksfall begränsas. Lag (1995:1197).

Jag har iofs inte hört talas om att någon byggnadsnämnd använt denna lagtext för att tvinga någon fastighetsägare att fälla träd. Exempelvis står fortfarande den gigantiska vattenpoppeln på Biskopsbogatan i Mölndal kvar trots upprörda grannar och stor artikel i GP. Men om det rör sig om en serie träd och man kan visa att denna plantering gör tomten helt obrukbar så kommer nog saken i ett annat läge. Andra ärenden rör "får inte sol på altanen", "hindrar utsikten", "vad händer när den faller" o.s.v., här har du ju ett exempel på att planteringen faktiskt påverkar växtligheten på din fastighet. Tänk på att tjänstemän ofta är immuna mot spärreldar av olika argument, håll bara fram just det som får ditt ärende att inte vara likadant som allt annat granngnäll de får höra varje dag. Använd sökmotorerna för dagspress för att hitta prejudikat från andra kommuner. Kolla också om din kommun i något fall använt sig av PBL §17 för att tvinga någon att ta bort skrot från tomten, det händer ju ibland, och där har du (eller juristen) ett bra förhandlingsläge för att visa att tokhög häck är ett större problem än skrotsamling och kan de beordra bort skrotsamlingar så kan de väl... och så vidare.
Dissa 'terroristråden' du fått i denna tråd och anlita en jurist som tycker att frågan är spännande att driva. Att djävlas med grannarna via fulknep brukar sällan lyckas, de är i regel långt mer envisa och asociala än oss andra - vi är ju åtminstone såpass vettiga att vi diskuterar med andra på ett webforum.

Lycka till!

Janne

Roade mig med att läsa inläggen här. Vi köpte ett hus på en tomt med massor av höga träd. De skymmer halva vår grannes tomt. Det ser underbart vackert ut från vår sida. Alla besökare tycker det ser jättefint hos oss.

Vår granne framförde önskemål om vi kunde fälla några träd, så de fick se lite mera av solen. Vi hade betalat för den fina miljön. Vissa höga träd var omistliga. Men några kunde fällas, vilket vi gjorde. Samtidigt redogjorde vi för våra planer, som kunde ytterligare förstöra deras utsikt, framförallt om de fortsatte med att prioritera användning av "grönområdet mot vår gemensamma tomtgräns".

De ändrade sina planer på sin egen tomts användning. Våra träd och egna tillbyggnader stör dem inte lika mycket. Vi har VÄNSKAPLIGA RELATIONER med våra grannar. Träd växer, så vi försöker gallra varje år. I höst frågade jag om hjälp från grannarna, för gallring av ett enstaka träd. Det var inte så viktigt längre, var svaret. De var nöjda med vad vi gjort, fastän jag ser att våra träd fortfarande skymmer solen på halva tomten (men lite glesare).

Man måste se detta från båda parters sida. Att det blir grannkonflikter, beror sällan på en part. Vissa förslag här är skolboksexempel på hur eskalera en konflikt från bagatell till fullskaligt krig. Grannen reagerar precis som man kan förvänta sig. Han kan ha irriterats av önskemålen på att "förstöra" sin egen tomt, dessutom kanske irriterad även av annat (som att inte fått köpa huset, personlig stil och mycket annat kan finnas??)

Ett krig som i värsta fall kan sluta med att någons hus oförklarligt brinner ned. För den som leker med elden vet aldrig var det slutar.

Vad lagen säger om straff och böter är intet mot vad grannen kan starta i ett gerillakrig mot dig. Och kriget tycks redan ha startat. Nu gäller det att stoppa eskaleringen.

Tro inte att grannen är idiot, bara för att du själv tycker så.

du får i vilket fall som helst plocka bort samtliga rötter som är på din sida som medför olägenhet. kanske självdör träden om du plockar bort samtliga som är på din sida ev kan du testa med en massa växtnäring så du bränner rötterna. dessutom står det i jb 3:1 var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen

... och sedan kommer en storm, som fäller trädet med det dåliga rotsystemet över ditt hus (eller grannens, träden överlever säkert i den bördiga trädgårdsjorden) och du var själv vållande.

Då blir advokaterna glada :)

tänkte inte på det ;-)

alis skrev:
dessutom står det i jb 3:1 var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen

Detta innebär att du skall ge din granne möjlighet att själv ta bort grenar/rötter som är på din tomt, gör han inte detta kan du gå vidare till din kommun och fråga vad som är lämpligast att göra.
Vi ska gräva för en liten damm på vår tomt o finns det då stora trädrötter där från grannens tomt har ju han inskränkt min möjlighet att bruka min tomt, alltså måste han ta bort dessa.

Nix! Det du pratar om är JB 3:2 och då får man själv ta bort dem men han som äger trädet skall beredas tillfälle att göra det OM det kan medföra skada eller betydelse för honom. Du kan således inte kräva att han skall göra det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.