9 109 läst ·
15 svar
9k läst
15 svar
Ingen sil i golvbrunnen?
Sida 1 av 2
Ursäkta en kanske korkad fråga, men är inte en sil i en golvbrunn standard? Vi har kostat på ett helt nytt badrum, och nu är det ordentligt stopp i avloppet under badkaret... Man hör hur vattnet fylls på en bit, sedan väller vattnet ut över hela golvet och stoppet verkar sitta en bit ner, under golvet. Det är på övervåningen så avloppet ligger vågrätt i drygt en meter innan det viker av nedåt.
När vi tog bort badkarsfronten för att rensa brunnen så märker vi att där inte finns någon sil! Det borde väl ändå den s.k. fackmannen ha satt dit, eller?
Att åtgärda proppen fixar vi, men det är den frånvarande silen jag undrar över....
Jobbet blev klart för ca 8 mån sedan, och det finns många andra små fel och skönhetsfläckar som de ej åtgärdat trots påpekande. Dessutom skulle de "besikta" jobbet och ge oss ett intyg på att allt är fackmannamässigt utfört, detta har inte heller skett ännu....
När vi tog bort badkarsfronten för att rensa brunnen så märker vi att där inte finns någon sil! Det borde väl ändå den s.k. fackmannen ha satt dit, eller?
Att åtgärda proppen fixar vi, men det är den frånvarande silen jag undrar över....
Jobbet blev klart för ca 8 mån sedan, och det finns många andra små fel och skönhetsfläckar som de ej åtgärdat trots påpekande. Dessutom skulle de "besikta" jobbet och ge oss ett intyg på att allt är fackmannamässigt utfört, detta har inte heller skett ännu....
Förstår inte riktigt vad du menar med sil.
Den "sil" som finns är det lock man ser på golvrbunnen. Har du klinker är det ett metallock, har du plastmatta är det ofta i plast. Nere i golvbrunnen har du vattenlåset som du kan lyfta ur och rengöra.
Sil: http://www.purus.se/sv/Produktdatabaser/SE/Produktdatabas-golvbrunnar/
Den "sil" som finns är det lock man ser på golvrbunnen. Har du klinker är det ett metallock, har du plastmatta är det ofta i plast. Nere i golvbrunnen har du vattenlåset som du kan lyfta ur och rengöra.
Sil: http://www.purus.se/sv/Produktdatabaser/SE/Produktdatabas-golvbrunnar/
Ja precis, då var det vattenlåset jag menade - "koppen" som man brukar kunna lyfta ur brunnen!
(Metalllocket/silen finns, men den silar ju inget då röret från badkaret går direkt ner i brunnen.)
Nu finns bara själva grundinsatsen, en plastbrunn med ett utlopp vidare under golvet. Har rengjort många vattenlås och här finns det definitivt inget....
Nu finns bara själva grundinsatsen, en plastbrunn med ett utlopp vidare under golvet. Har rengjort många vattenlås och här finns det definitivt inget....
Du är säker på att det inte är en spygatt du har, dvs en golvbrunn utan vattenlås? En spygatt är kopplad till en annan golvbrunn där vattenlåset finns. Har du inget vattenlås borde det lukta avlopp i ditt badrum?
Men vad finns det som skulle fastna i en sil i vanligt badvatten? Det klart, badar man bara årligen så kan jag förstå vitsen...Vronkan skrev:
Alfredo - nja, det var inte riktigt så jag menade, bara en åsyftning på namnet "sil"... Hursomhelst, det där med spygatt får jag kolla upp, vet inte vad det är, men det luktar iaf inget i badrummet. Men vi är flera med lååångt hår, samt en hund (!) och det skulle ju vara skönt att kunna hiva upp eländet ur golvbrunnen och slippa proppar mitt under badrumsgolvet...
Hej !
Någon form av vattenlås tror jag du har. Kolla på denna länk och se om du hittar något du känner igen och blir hjälpt av.
Om du har ett hål som verkar gå rakt ner i brunnen känn efter om du inte har någon kant /springa runt denna (kan va en bit ifrån) prova i så fall att köra ner fingrarna i hålet så du känner rörets undre kant och se om du helt enkelt kan vicka det uppåt.
Själv har jag en "Jafo" självrensande brunn men eftersom jag har tre långhåriga tjejer i familjen så måste den ändå rensas ca var 3:e månad
Någon form av vattenlås tror jag du har. Kolla på denna länk och se om du hittar något du känner igen och blir hjälpt av.
Om du har ett hål som verkar gå rakt ner i brunnen känn efter om du inte har någon kant /springa runt denna (kan va en bit ifrån) prova i så fall att köra ner fingrarna i hålet så du känner rörets undre kant och se om du helt enkelt kan vicka det uppåt.
Själv har jag en "Jafo" självrensande brunn men eftersom jag har tre långhåriga tjejer i familjen så måste den ändå rensas ca var 3:e månad
Ja hår är ju hopplöst, men det brukar man lösa med en "hårfälla". Vattenlåset är ju inte tänkt att sila vattnet, utan bara stoppa lukt från avloppsstammen.
Jag fick också stop i ett nyrenoverat badrum en gång. Vid rensning hittade jag klämringar, bitar av elrör mm som byggarna tydligen bara sopat ned i brunnen q(;^
p
Jag fick också stop i ett nyrenoverat badrum en gång. Vid rensning hittade jag klämringar, bitar av elrör mm som byggarna tydligen bara sopat ned i brunnen q(;^
Det finns ju vattenlåslösa golvbrunnar (aka spygatter) som i bland ser ut precis som sina fullutrustade kusiner. De är då något billigare. Det kan ju vara så att rörmokaren ville tjäna några kronor extra, eller att han fått fel med sig, eller att han inte vet skillnaden, eller att golvbrunnarna var slut men det fanns en spygatt i servicebilen, eller...Bambi skrev:
Det är kanske inte så dum lösning eftersom vattenlås under badkar kan vara svårt att nå och riva upp vattenlås för rensning på grund av platsbrist. Hitta den andra golvbrunn med vattenlås ditt din badkarsavlopp går och rensa bekvämare därifrån.Vronkan skrev:
Varken sil eller vattenlås ger dej garantier att hår/päls fastnar just i dom.
gaia
Redigerat av moderator:
Det var mer skit bakom spakarna än i vattenlåset kan jag förtälja....
Efter en noggrann inspektion och en hel del våld så lyckades jag få upp ett väl dolt vattenlås som först såg ut att vara en del av golvbrunnen. Inget mer stopp här inte framöver, för nu ska det rensas ofta! Och så har jag hittat en fiffig hårfälla på nätet som ev ska testas!
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Gissar att du hade ett pungvattenlås, en liten hink som går att lyfta upp, eller?Vronkan skrev:Det var mer skit bakom spakarna än i vattenlåset kan jag förtälja....Efter en noggrann inspektion och en hel del våld så lyckades jag få upp ett väl dolt vattenlås som först såg ut att vara en del av golvbrunnen. Inget mer stopp här inte framöver, för nu ska det rensas ofta! Och så har jag hittat en fiffig hårfälla på nätet som ev ska testas!