Skulle äntligen ta i tu med kapning och klyvning av träden vi fällt intill tomten men vad händer...kan kapa max 6-7 stockar sen är kedjan så slö att det inte händer nåt alls. Har filat som en galning och bytt till ny kedja men ändå likadant efter en kort stund.:S
Upptäckte att det inte verkar komma någon sågkedjeolja trots att oljenivån sjunker normalt. Har plockat isär och gjort rent bakom kåpan vid kedjespänningen men det hjälpte inte.
Vad brukar vara fel? Är en Stihl 180C ca 3 år gammal och använd som hobbysåg. Den enda service jag gjort är rengörning bakom kåpan och sandpapprat tändstift...
Upptäckte att det inte verkar komma någon sågkedjeolja trots att oljenivån sjunker normalt. Har plockat isär och gjort rent bakom kåpan vid kedjespänningen men det hjälpte inte.
Vad brukar vara fel? Är en Stihl 180C ca 3 år gammal och använd som hobbysåg. Den enda service jag gjort är rengörning bakom kåpan och sandpapprat tändstift...
Om det kommer olja kollar du lätt, Rikta svärdet mot en ren yta, gasa en stund, sen skall du se oljestänk.
Orsaker till slöhet i kjedjan.
Kjedjan felvänd.
Stensågning, kjedjan är känslig, behövs knappt något alls innan den blir slö.
Skräp och föroreningar i barken på trädet, även detta kan slöa oerhört fort. Föroreningar kan vara gamal sprängsten, vägdamm från grusväg, smuts som fastnat när man dragit stocken på backen.
Orsaker till slöhet i kjedjan.
Kjedjan felvänd.
Stensågning, kjedjan är känslig, behövs knappt något alls innan den blir slö.
Skräp och föroreningar i barken på trädet, även detta kan slöa oerhört fort. Föroreningar kan vara gamal sprängsten, vägdamm från grusväg, smuts som fastnat när man dragit stocken på backen.
Precis som zixten säger, lite fin sand på det du sågar och kedjan slöas väldigt fort.
Du glömmer väl inte att fila ner ryttarna också.
För det är väl inte teak ni har på tomten va
Oljan är ju huvudsakligen till för att smörja kedjan när den löper i svärdet, inte för att vara en del i tändernas bearbetning av träet. SKulle möjligen vara om det blir väldigt varmt.
Du glömmer väl inte att fila ner ryttarna också.
För det är väl inte teak ni har på tomten va
Oljan är ju huvudsakligen till för att smörja kedjan när den löper i svärdet, inte för att vara en del i tändernas bearbetning av träet. SKulle möjligen vara om det blir väldigt varmt.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 082 inlägg
Asp är också ett träslag som slöar kedjan.
Protte
Protte
kollat att inte oljekanelen är igenproppad av sågspån? Kan ju vara sand som fastnat i barken och det slöar ner en kedja fort.......passa dig när du filar ryttarna, kedjan blir väldigt aggresiv när man filar dom...jag brukar ta ryttarna ~ var 3:e gång jag slipar. Slipar du för hand eller med maskin?
/
M
/
M
Ryttarna är också filade för hand och med de verktyg som rekommenderas. Det är faktiskt nästan bara Asp jag sågar och motorsågen är en liten Stihl med mindre svärd så den får jobba en del..
Det enda fel jag kan hitta är att sågkedjan inte verkar få smörjing (inget stänk iallafall) och om det blir varmt kanske kedjans härdning förstörs?
Nånting är galet iallafall. Direkt efter att ha filat så funkar det perfekt men efter en kort stund är den så slö att det inte händer någonting, kedjan går runt men kommer nästan ingen vart alls!:@
Det enda fel jag kan hitta är att sågkedjan inte verkar få smörjing (inget stänk iallafall) och om det blir varmt kanske kedjans härdning förstörs?
Nånting är galet iallafall. Direkt efter att ha filat så funkar det perfekt men efter en kort stund är den så slö att det inte händer någonting, kedjan går runt men kommer nästan ingen vart alls!:@
Tändern på kedjan är belagda med ett mycket tunnt skikt krom (använder man krom fortfarande?) som gör att tanden blir mycket skarp. Dock, om man skadar kedjan eller kör i trä med sand eller liknande slits kromskiktet ner mycket fort och risken finns också att det förstörs helt, då blir det svårt att få kedjan helt skarp igen och den håller inte skärpan bra heller.
Kanske är asp ett träslag som, liksom teak, tar med sig mineraler ur jorden upp i stammen, och därför slits kedjan fortare.
Kanske är asp ett träslag som, liksom teak, tar med sig mineraler ur jorden upp i stammen, och därför slits kedjan fortare.
Medlem
· Halland
· 4 665 inlägg
Har du tagit loss svärdet och tagit bort plåten bakom svärdet? Kolla så du kan se att det är rent in i oljekanalen. Min HVA242 samlar en massa spån bakom svärdet som suger upp oljan, får göra rent varje dag, vet inte om Stihl löst det bättre.
Sedan tycker jag inte det låter konstigt i sig med att kedjan blir slö. Snackar vi om att kapa ner 6-7 grova stockar i 30-40 cm långa bitar tycker jag det är bra marscherat på en filning. Jag brukar fila alla tänder varje eller varannan tank, det brukar fungera som riktmärke.
Sedan slits rundfilarna snabbt. Köp nya och byt ofta, tycker en rundfil håller för knappt en dunk Aspen.
/Anders
Sedan tycker jag inte det låter konstigt i sig med att kedjan blir slö. Snackar vi om att kapa ner 6-7 grova stockar i 30-40 cm långa bitar tycker jag det är bra marscherat på en filning. Jag brukar fila alla tänder varje eller varannan tank, det brukar fungera som riktmärke.
Sedan slits rundfilarna snabbt. Köp nya och byt ofta, tycker en rundfil håller för knappt en dunk Aspen.
/Anders
Som regel ligger de kvar där man lämnade dem, men det kan vara värre med presenningen, om det inte är en riktig PVC-dito2433711 skrev:
Sorry, kunde inte låta
Vad jag har förstått torkar de så sakteliga, och det kan bli jobbigare att såga dem. Men hur fort det går med barken på, har jag ingen aning om.
Om kedjan inte får olja så blir den ohyggligt varm. Det ryker om den, och slår gnistor när man sågar. Det går inte att missa om man sågar i hyfsat grova stockar. Det gjorde det i varje fall på min Husqvarna när drevet till oljepumpen gav upp under styckning av en stormfälld bok förra vintern.
Har man inte möjlighet att klyva direkt efter kapning så kan jag tänka mig att det är en fördel att låta veden ligga som hela stockar. Det blir mindre ändträ som kan utsättas för röta och det borde torka betydligt långsammare. Jag hade en hög med björkved som jag kapat upp för ett år sedan som var helt hopplöst hård att klyva nu när den torkat. När det var nyfällt och nykapat så var det inga som helst problem att klyva 30-50 cm kubbar med yxa men nu fick jag krypa till korset och låna grannens vedklyv. 
För filning av kedjan så kan jag rekommendera denna som jag använt en tid:
http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/705360/DMT-Diamond-Chainsaw-File.htm
Filen kunde ha varit lite längre och handtaget är lite sladdrigt men själva filen tycker jag är fantastiskt bra. Jag tror den är inne på tredje kedjan nu och den tar fortfarande lika bra.
För filning av kedjan så kan jag rekommendera denna som jag använt en tid:
http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/705360/DMT-Diamond-Chainsaw-File.htm
Filen kunde ha varit lite längre och handtaget är lite sladdrigt men själva filen tycker jag är fantastiskt bra. Jag tror den är inne på tredje kedjan nu och den tar fortfarande lika bra.
Nu var väll ursprungs frågan ganska gammal, men Stihl MS180C har en väldigt smal kedja som inte tål speciellt mycket innan den blir slö som fn. Sedan så kommer det väldigt lite olja stänkandes från den sågen när man kör mot något ljust jämfört med många andra sågar. Jag har bland annat en Stihl MS181C som jag tror är i princip samma och klyver man asp eller ek med den tunna kedjan så får man fila ofta och då menar jag ofta.