9 512 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Ingen Nolla i inkommande?
Hej,
är på landet och kollar in elen för att byta ut den antika säkringscentralen mot en ny.
Då måste det även dras ny matning mellan fasadmätarskåp och den nya centralen.
Då till min fråga: Hur kopplas nolla och jord från fasadmätarskåpet när det bara finns tre faser och jord på inkommande? Kabeln som skall anslutas har ju separat nolla... Den nya centralen skall ha jordfelsbrytare.
" Hemma på min gata i stan" har jag för mig att det även finns nolla i inkommande (alltså tre faser plus nolla plus jord som är virad runt. Kan det stämma?
är på landet och kollar in elen för att byta ut den antika säkringscentralen mot en ny.
Då måste det även dras ny matning mellan fasadmätarskåp och den nya centralen.
Då till min fråga: Hur kopplas nolla och jord från fasadmätarskåpet när det bara finns tre faser och jord på inkommande? Kabeln som skall anslutas har ju separat nolla... Den nya centralen skall ha jordfelsbrytare.
" Hemma på min gata i stan" har jag för mig att det även finns nolla i inkommande (alltså tre faser plus nolla plus jord som är virad runt. Kan det stämma?
Kallas för TN-C system. Innebär förenklat att det inte finns separat jord och nolledare in till ditt hus. Man har en kombinerad ledare som kallas PEN-ledare. Uppdelningen sker sen i centralen. I ditt fall så lägger du PEN-ledaren på jordplinten/skenan i din central, sen går du från skenan till JFB och ut från JFB till nollplinten. Glöm inte att sära på skenorna (lossa skruven eller ta bort bygeln).
Din servisledning är 4-ledare: 3 st faser + 1 PEN-ledare (PEN=nolla och skyddsjord i samma ledare), så i din nya huvudledning lägger du nolla och skyddsjord ihop med PEN-anslutningen i mätarskåpet, OBS! mycket viktigt att göra en bra anslutning där (alltid viktigt iofs), och sen uppdelat i nya centralen.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Du har en PEN ledare in, inte jord (troligen). PEN är en kombinerad skyddsjord och nolla (PE=protective earth, N=Neutral).
Den delas upp till nolla resp. skyddsjord i centralen. Det finns massor av trådar här om hur detta går till.
Jag vill bestämt avråda från att göra detta som ett hempularprojekt. Det finns massor av fel som går att göra med resultat att det brinner eller någon dör. Framförallt inkoppling av jordfelsbrytare är en mycket farlig operation, om man inte vet exakt hur man skall göra eller inte göra.
Den delas upp till nolla resp. skyddsjord i centralen. Det finns massor av trådar här om hur detta går till.
Jag vill bestämt avråda från att göra detta som ett hempularprojekt. Det finns massor av fel som går att göra med resultat att det brinner eller någon dör. Framförallt inkoppling av jordfelsbrytare är en mycket farlig operation, om man inte vet exakt hur man skall göra eller inte göra.
Ok, jag har kollat lite på en annan tråd och där talas det om att skåpet skall jordas. Hur menar ni då?
Kan man koppla som Nes skriver? Jag har flera anslutningar på jordskenan i säkringscentralen så det går ju bra att koppla vidare då utan att behöva koppla flera på samma anslutning.
Kan man koppla som Nes skriver? Jag har flera anslutningar på jordskenan i säkringscentralen så det går ju bra att koppla vidare då utan att behöva koppla flera på samma anslutning.
det låter ju inte som du ska ge dig på och koppla in detta, som nämnts ovan, men om du ändå vill så är det så att i ditt fasadmätarskåp så har du säkert en plint där inkommande PEN är kopplad till, och då när du drar den nya kabeln så ansluter du både jordbiledaren (flätan) och nollan till denna plint, helst till var sin skruv, men finns det bara 2 skruvar så tvinna ihop inkommande PEN med jordflätan i utgående kabel, och lägg sedan dessa i en gemensam anslutning, och nollan i den andra. detta för att undvika livsfarliga fel. (skulle det bli glapp så är åtminstone risken för spänningssat skyddsjord mindre än risken för lös nolla)
men jag rekommenderar starkt att sätta i en plint med minst 3 anslutningshål så att ledarna kan ligga i var sitt hål, dra inte åt för hårt för då kan ledarna deformeras och gå av. dra så det sitter och känn på skruvarna efter ett år för kopparn formar sig något.
sen i husets central så kommer du in med dina 5 trådar, lägger jordflätan i jordplinten i ett eget hål, inte ihop med nåt annat, nollan ska in till jordfelsbrytarens N-anslutning, och från N-anslutningen på andra sidan JFB så drar du en kabelstump till Noll-skenan.
kabeln mellan mätarskåpet och huset ska minst 6mm2 area, dvs en EKKJ 4x6+6
men jag rekommenderar starkt att sätta i en plint med minst 3 anslutningshål så att ledarna kan ligga i var sitt hål, dra inte åt för hårt för då kan ledarna deformeras och gå av. dra så det sitter och känn på skruvarna efter ett år för kopparn formar sig något.
sen i husets central så kommer du in med dina 5 trådar, lägger jordflätan i jordplinten i ett eget hål, inte ihop med nåt annat, nollan ska in till jordfelsbrytarens N-anslutning, och från N-anslutningen på andra sidan JFB så drar du en kabelstump till Noll-skenan.
kabeln mellan mätarskåpet och huset ska minst 6mm2 area, dvs en EKKJ 4x6+6
Ok, i fasadmätarskåpet sitter PEN-ledaren klämd med ett bleck sedan sitter jordkabeln och utanpå den ytterliggare ett bleck som är skruvat med två muttrar. Finns det något sätt att kontrollera att allt är som det ska när man kopplat som beskrivs ovan? Jag förstår att man inte ska ge sig på saker som man inte förstår, men jag hatar att inte förstå...
Klicka här för att svara