Det var intressant. Det står
– Vår lösning utgår från forskning gjord vid Lunds universitet. Den visar att det krävs en kanal som är mer än en centimeter djup och en centimeter bred för att skapa en naturlig uppåtgående luftström. Vårt patent gäller därför all spontad panel som har spår över en-gånger-en centimeter, säger Jonas Sjölin.

Det är ju inte 1x1 cm i spåren men väl 1x 0,5 cm och dessutom två spår i varje panelbräda. Återigen: Vad tror ni?
 
Ulr123 skrev:
Fjojtmehmet skrev:
Om det är frästa spår i baksidan av varje panelbräda skulle jag inte vara orolig[/QUOTE

Tycker du att det blir tillräcklig vent? Tycker ni andra att frästa spår räcker?
Funktionen med spalten är ju att det inte ska samlas varm, fuktig luft. När luften blir var smiter den iväg i spåren, när det blir trångt sticker luften åt sidorna tar nästa spår; luften är ju alltid fri att komma ut.
Problemen kommer när man låser in sen varma luften, att kall luft kan komma in men den varma kommer aldrig ut.

Du kan sova gott om nätterna, det kommer funka kalasbra
 
  • Gilla
Ulr123
  • Laddar…
Låter underbart, jag kunde knappt sova i natt pga detta... Man vill ju inte att fasaden ska ruttna och snickarna verkade helt frågande... Finns det nåt sätt att i efterhand öka på möjligheterna för den varma luften att smita ut, tex byta ut enstaka bräder här och var och ta bort lite spikläkt så större luftmängder kan passera? Eller lufthål? Eller nåt?
 
Du behöver inte göra eller tänka mer på just den detaljen tycker jag, det är en rejäl sammanlagd yta öppning utmed varje spikläkt genom spåren där. Mycket av sånt här går gärna mot ren överdrift i nutida försök till reglering, en väl avvägd erfarenhetsmässig bedömning som du verkar fått av snickarna är ofta väl så bra. Och att allt är i övrigt bra och väl utfört vilket det också verkar vara.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Tack alla! Tar gärna emot ytterligare synpunkter i frågan..
 
Jao på mitt hus från 70 talet så är det liggande panel spikad direkt på asfaboard.
Verkligen inte optimalt men det är först nu vi börjar planera inför ett framtida panelbyte om 1-2år.
Så du kan sova lugnt :)
 
  • Gilla
Ulr123
  • Laddar…
TheGame skrev:
Jao på mitt hus från 70 talet så är det liggande panel spikad direkt på asfaboard.
Verkligen inte optimalt men det är först nu vi börjar planera inför ett framtida panelbyte om 1-2år.
Så du kan sova lugnt :)
ja fast har panelen tagit skada så beror det ju på ytskiktet, inte att det är spikat direkt mot underlag.
 
Vad menar du med det, jag som inte är så bra på sånt här!
 
Alltså det där med ytskiktet:)
 
förr byggde man med diffusionsöppna färger, falurödfärg, linoljefärg och dylikt och de andas fullt tillräckligt för att trät ska "luftas" ändå. Då kan man slå panelen dikt mot underlag.
Modernare tätare färger gjorde att man blev tvungen att ha trät ventilerat på baksidan och då dök luftspalten upp. Så nuförtiden spikar man ju panel med luftspalt oavsett, det är ju "normen". Då kan man ju måla med vad man vill sen.
 
  • Gilla
Ulr123
  • Laddar…
En träpanel är ju normalt aldrig tät. Det är springor mellan varenda bräda. Alla som bor i äldre hus kan tala om att det drar om det inte är ordentligt drevat överallt. Särskilt om man bor i blåsiga områden, såsom t ex stora delar av Skåne.
Så ja, luften vandrar horisontellt från gavel till gavel, och vertikalt genom alla springor som inte är drevade.
Jag skulle inte bekymra mig för den panelen.
 
  • Gilla
Ulr123
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
förr byggde man med diffusionsöppna färger, falurödfärg, linoljefärg och dylikt och de andas fullt tillräckligt för att trät ska "luftas" ändå. Då kan man slå panelen dikt mot underlag.
Modernare tätare färger gjorde att man blev tvungen att ha trät ventilerat på baksidan och då dök luftspalten upp. Så nuförtiden spikar man ju panel med luftspalt oavsett, det är ju "normen". Då kan man ju måla med vad man vill sen.
Luftspalten är ju inte enbart till för panelen utan luft spalt får man panelen direkt mot vindpapp/isolering vilket inte lär vara så bra i längden.
 
smurfen72 skrev:
Luftspalten är ju inte enbart till för panelen utan luft spalt får man panelen direkt mot vindpapp/isolering vilket inte lär vara så bra i längden.
på vilket sätt är inte det bra? Alla gamla hus är byggda med panel direkt mot vindpapp och det är sannolikt mindre problem med dom än moderna hus som verkar ruttna sönder bara man vänder ryggen till.
 
  • Gilla
Ulr123
  • Laddar…
De flesta äldre hus jag varit och grejat med har haft nån typ av luft spalt så det användes även tidigare. Gamla hus har spån eller timmer bakom panelen den tar upp ev fukt och avger den senare när panelen torkar i dag har man andra typer av isolering samt att äldre hus har mycket mera värme läckage genom väggen vilket torkar ur ev fukt där De flesta moderna hus har inga problem med att dom ruttnar då är dom nog ruskigt felbyggda.
 
K
Det som räddade många gamla hus var inte det att isoleringen buffrade fukt som ofta påstås utan att de var förfärligt dåligt isolerade vilket gjorde att det ständigt var varmt långt ut i konstruktionen. Sen gjorde avsaknaden av plast att vatten som ändå tog sig in lätt kunde ta sig ut.

Luftspalt gör dessutom att vatten inte pressas in i konstruktionen vid slagregn
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.