F
Det börjar bli varmt ute. Och därmed även inne. För några år sedan så istallerade vi bergvärme och la då till en del för att få kylmöjlighet. Det är en fläktkonvektor som är ansluten. Jag slår på en strömbrytare för cirkulationspump samt startar/öppnar konvektorns fläktblås. Men jag tycker det inte ger någon kyleffekt. Minns det som mycket effektivare tidigare år. Är det något jag kan ha missat?

D
Kör du spriten direkt upp till konvektorn eller har du en värmeväxlare och kör vatten till konvektorn? Antar att det är sprit som cirkulerar till konvektorn, då det är vanligast.

Sitter konvektorn som högsta punkten? Har du ett tryckexpansionskärl till köldbäraren eller bara ett nivåkärl? Vad har du för tryck i köldbäraren? Har du avluftare vid konvektorn?

F
Många säkert bra frågor.
Vi kör spriten direkt. I övrigt vet jag nog inte riktigt svaren.
Kanske bäst att jag anlitar en servicegubbe...

D
1. Sitter konvektorn på en högre nivå än värmepumpen (sitter den i taket eller hänger den på väggen)?
2. På köldbäraren vid värmepumpen brukar det sitta en halvgenomskinlig uppånervänd plastflaska eller ett vanligt (rött) expansionskärl.
3. Vid plastflaskan eller expansionskärlet brukar det sitta en mätare. Vad visar den?

F
Värmepump.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätaren på den övre röda byttan visar 0,5. Mätaren på den undre visar 0.
Konvektorn sitter på andra sidan väggen. Där är golvet lite högre (30 cm) så jmf med golvet som syns på bilden sitter den alltså ca 50 cm ovan golv.

D
Jag skulle tro att rören fram till konvektorn behöver avluftas och att du ev. behöver fylla på med sprit. Kanske lika bra att ta dit någon som tittar på det för dig.

Någon som kan fortsätta denna tråden 10år senare ☺️
Min konvektor sitter långt ifrån bergvärmepumpen. Just nu är det kyla jag är ute efter. Någon som har koll på hur snabbt vätskan flödar i rören? Skulle gissa på nästan 20m transport… dessutom är det säkert samma problem som för vattnet, att rören ligger bredvid rören för värme. Tar evigheter att få fram lite kallvatten 😑

Eftersom pumpen tillfrikylan går hela tiden när kylan behövs så kommer strålningsvärmen inte vara något problem.

Jag har säker också 20m 25mm rör till kanalkylaren men har inga problem att få upp kylan i rören från hålet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.