14 866 läst ·
45 svar
15k läst
45 svar
Ingen har ändspontat råspont..varför?
Jag har köpt min råspont på XL, ang priser så är det väl alltid en förhandlings fråga 
Ang kvaliten så är jag nöjd över lag men det klart ibland är det vissa bitar som är dåliga i ett paket men då får dom ta tillbaka det vid nästa lev.
Ang kvaliten så är jag nöjd över lag men det klart ibland är det vissa bitar som är dåliga i ett paket men då får dom ta tillbaka det vid nästa lev.
Jag har lärt mig uppskatta det i alla fall, trots att jag ännu inte kommit åt att testa det.Gabbe1 skrev:
Hej
Har nu ringt många och frågat om hur man kan lägga ändspåntad råspont men ingen verkar veta direkt hur
man kan lägga, bara gissningar till svar.
Jag försöker få ihopa råspont till mitt tak, takstolar cc 125cm, vilket jag inte hade haft om jag vetat vilket jobb det är att pyssla ihop det när inga längder passar.
Jag tänkte beställa ändspåntat längd 4.5 och undrar om denna lösning fungerar, det blir skarv på varannan bräda i samma fack och ändbitarna har 2fäst punkter.
Här är bild på hur jag tänkt lägga:
http://imageshack.us/photo/my-images/848/lggarspont.jpg/
Måste få iväg beställning snarast.
Är väldigt tacksam för om någon vet och kan säga om det är OK eller inte.
Har nu ringt många och frågat om hur man kan lägga ändspåntad råspont men ingen verkar veta direkt hur
man kan lägga, bara gissningar till svar.
Jag försöker få ihopa råspont till mitt tak, takstolar cc 125cm, vilket jag inte hade haft om jag vetat vilket jobb det är att pyssla ihop det när inga längder passar.
Jag tänkte beställa ändspåntat längd 4.5 och undrar om denna lösning fungerar, det blir skarv på varannan bräda i samma fack och ändbitarna har 2fäst punkter.
Här är bild på hur jag tänkt lägga:
http://imageshack.us/photo/my-images/848/lggarspont.jpg/
Måste få iväg beställning snarast.
Är väldigt tacksam för om någon vet och kan säga om det är OK eller inte.
Jag tror du överarbetar detta. Hela poängen med ändspontat virke är att man kan skarva löpande. Jag skulle utan minsta tvekan låta skarvarna hamna där dom hamnar.
Om du hela tiden låter skarvarna "hamna där dom hamnar" kommer skarvarna sannolikt fördela sig på ett bra sätt och skulle du få två skarvar i samma fack på intilliggande rader så ser jag inget problem med det. Jag skulle försöka få minst 30cm mellan skarvarna, på en höft. Får du problem med att skarvarna envisas med att hamna på samma ställe pga att spillet från tidigare rad blir för litet eller obefintligt är det ju bara att kapa av en bit på första brädan så du förskjuter skarven en liten bit....
Med detta sagt, smäll upp taket nu, det kan inte bli så fel!
Om du hela tiden låter skarvarna "hamna där dom hamnar" kommer skarvarna sannolikt fördela sig på ett bra sätt och skulle du få två skarvar i samma fack på intilliggande rader så ser jag inget problem med det. Jag skulle försöka få minst 30cm mellan skarvarna, på en höft. Får du problem med att skarvarna envisas med att hamna på samma ställe pga att spillet från tidigare rad blir för litet eller obefintligt är det ju bara att kapa av en bit på första brädan så du förskjuter skarven en liten bit....
Med detta sagt, smäll upp taket nu, det kan inte bli så fel!
jo jag vet att poängen är att man bara ska lägga men när jag kolla lite snabbt på det så blir det massa konstiga bitar på några decimeters längd, och massa spill.
Bitarna måste vara minst 1.7 långa för att dom ska fästas på två ställen, det sa iaf någon jag prata med.
Det gör att det inte blir så lätt att pussla ihop det om inte alla skarva ska hamna i samma fack.
Jag fattade det som att du tyckte min ritning var godkännd
Bitarna måste vara minst 1.7 långa för att dom ska fästas på två ställen, det sa iaf någon jag prata med.
Det gör att det inte blir så lätt att pussla ihop det om inte alla skarva ska hamna i samma fack.
Jag fattade det som att du tyckte min ritning var godkännd
Jag håller med MathiasS, bara släng upp råsponten och försök att få skarvarna utspridda, börja varje rad med olika längd på första brädan, med 4-5 olika "startlängder", typ 2m, 3m, 4m och full längd, efter första varvet så kommer du ha spillbitar som du kan använda att börja nästkommande rader på.MathiasS skrev:
Detta system kör många med virke utan änspont.
Jag har varit med och lagt tak med snickare som kör med virke utan ändspont, och där det har "dummat sig" runt takfönster, då limmade han sponten och noten på en 1m bit råspont som det inte fanns något att spika fast den i, och det håller nog utan problem ifall det bara är några få bitar.bjomape skrev:
Det finns ingen anledning att alltid lägga över två takstolar. Du kan låta bli att spika en hel rad om du vill och skarva varsomhelst, det kommer vara stabilt ändå. Det är ju det som är tricket med spontat virke! Se bara till att hålla skarvarna på lite avstånd från varandra i närliggande rader.
Dessutom får du ju ta med i beräkningen att råsponten bara är tillför att takpappen inte ska trilla ner på vinden.
Dessutom får du ju ta med i beräkningen att råsponten bara är tillför att takpappen inte ska trilla ner på vinden.
Njaaaaa... den ska nog hjälpa till att hålla upp ströläkten också, eller hur hårt brukar du spänna upp takpappen?MathiasS skrev:
Dessutom styvar den upp hela huset rätt så ordentligt, och många hus är konstruerade för att ha råspont eller skivor på takstolarna och skulle blåsa omkull när det stormar annars.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tuta och kör med ändspontad råspont bara. MEN viktigare är att du verkligen pressar in sponten ordentligt så att den inte kryper ur när virket torkar (eller använder ordentligt torkat virke, men det är nog än svårare att få tag i). I fjol la jag 150 m2 råspont tillsammans med en gammal snickare. Han lärde mig att alltid pressa in brädorna med ett gammalt stämjärn, såväl på längden (räcker med en slagbit och hammaren) som på bredden (stämjärnet mot takstolen och pressa in). La 22 mm ändspontad råspont med löpande skarvar och kan garantera att det blev ett mycket väl bärande tak.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 421 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 421 inlägg
Det är så jag kommer göra i sommar. Jag har till och med beställt endspontad med fallande längder. Fick det billigare än om det skulle ha varit fasta längder + att jag kan bara ta en planka och det kommer bli slumpartat var ändarna kommer...