Hej
Köpte en huskvarna 252rx förra sommaren begagnad och då gick den bara fint i början men sedan fick jag inte igång den mot hösten. Nu startar den inte heller så passade på att felsöka idag!
Ingen gnista så köpte ett nytt tändstift bara för att det var billigast att börja med men ingen skillnad.
Mätte nu mellan blecken i handtaget för att stänga av den och även när de är isär får jag "pipet" för kontakt.
PXL_20260524_161655698.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innan jag lossade tändspolen så mätte jag igen uppe på den mellan skruven med sladden och sladden på undersidan och det piper fortfarande
PXL_20260524_162631527.jpg
Skapa konto

Plockade bort sladden där uppe och då är det ingen kontakt längre, tejpade den och la den åt sidan innan jag skruvade ihop allt men fortfarande ingen gnista 🤬

Är det tändspolen som har farit så är det väl bara att köpa den här och byta?

Hittade inget sätt att redigera inlägget men jag mätte direkt på tändspolen nu och den piper där med, 1.3Ohm så antar att tändspolen är körd då vad jag vet ska det inte vara kontakt däremellan
PXL_20260524_173923314.jpg
Skapa konto

Pipet kommer även att uppstå när du mäter den öppna kontakten för att stänga av motorn. Den är kopplad till tändspolens primärlindning och jord. Vilket inte innebär att den är paj utan resistansen är låg vilket är normalt och ger pip med multimeter.

Det som man kan kolla är resistansen på sekundärlindning och jord vilket kan ligga på 3000 till runt 10000 ohm beroende på modell.

Man ohmmäter då mellan tändhatten och tändspole jordskruv. Är det avbrott så visar mätaren avbrott (OL eller - -) Då är de paj

H Håbbe01 skrev:
Pipet kommer även att uppstå när du mäter den öppna kontakten för att stänga av motorn. Den är kopplad till tändspolens primärlindning och jord. Vilket inte innebär att den är paj utan resistansen är låg vilket är normalt och ger pip med multimeter.

Det som man kan kolla är resistansen på sekundärlindning och jord vilket kan ligga på 3000 till runt 10000 ohm beroende på modell.

Man ohmmäter då mellan tändhatten och tändspole jordskruv. Är det avbrott så visar mätaren avbrott (OL eller - -) Då är de paj
Fan, den visar ju 6,39Kohm så då kanske den är ok ändå!?
PXL_20260524_191020401.jpg
Skapa konto

Varför får jag ingen gnista isf

Troligtvis

Fick den nya tändspolen igår och monterade dit och det blev knallstart på en gång! Skumt när alla mätningarna verkade ok men kanske sitter lite mer pryttlar i som kan lägga av

Toppen, jo det är sant, sitter styrelektronik i den med som kan strula

• Gilla
Naesstrom
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.