Hej
Köpte en huskvarna 252rx förra sommaren begagnad och då gick den bara fint i början men sedan fick jag inte igång den mot hösten. Nu startar den inte heller så passade på att felsöka idag!
Ingen gnista så köpte ett nytt tändstift bara för att det var billigast att börja med men ingen skillnad.
Mätte nu mellan blecken i handtaget för att stänga av den och även när de är isär får jag "pipet" för kontakt.
Innan jag lossade tändspolen så mätte jag igen uppe på den mellan skruven med sladden och sladden på undersidan och det piper fortfarande
Plockade bort sladden där uppe och då är det ingen kontakt längre, tejpade den och la den åt sidan innan jag skruvade ihop allt men fortfarande ingen gnista 🤬
Är det tändspolen som har farit så är det väl bara att köpa den här och byta?
Köpte en huskvarna 252rx förra sommaren begagnad och då gick den bara fint i början men sedan fick jag inte igång den mot hösten. Nu startar den inte heller så passade på att felsöka idag!
Ingen gnista så köpte ett nytt tändstift bara för att det var billigast att börja med men ingen skillnad.
Mätte nu mellan blecken i handtaget för att stänga av den och även när de är isär får jag "pipet" för kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan jag lossade tändspolen så mätte jag igen uppe på den mellan skruven med sladden och sladden på undersidan och det piper fortfarande
Logga in
Skapa konto
Plockade bort sladden där uppe och då är det ingen kontakt längre, tejpade den och la den åt sidan innan jag skruvade ihop allt men fortfarande ingen gnista 🤬
Är det tändspolen som har farit så är det väl bara att köpa den här och byta?
Pipet kommer även att uppstå när du mäter den öppna kontakten för att stänga av motorn. Den är kopplad till tändspolens primärlindning och jord. Vilket inte innebär att den är paj utan resistansen är låg vilket är normalt och ger pip med multimeter.
Det som man kan kolla är resistansen på sekundärlindning och jord vilket kan ligga på 3000 till runt 10000 ohm beroende på modell.
Man ohmmäter då mellan tändhatten och tändspole jordskruv. Är det avbrott så visar mätaren avbrott (OL eller - -) Då är de paj
Det som man kan kolla är resistansen på sekundärlindning och jord vilket kan ligga på 3000 till runt 10000 ohm beroende på modell.
Man ohmmäter då mellan tändhatten och tändspole jordskruv. Är det avbrott så visar mätaren avbrott (OL eller - -) Då är de paj
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Fan, den visar ju 6,39Kohm så då kanske den är ok ändå!?H Håbbe01 skrev:Pipet kommer även att uppstå när du mäter den öppna kontakten för att stänga av motorn. Den är kopplad till tändspolens primärlindning och jord. Vilket inte innebär att den är paj utan resistansen är låg vilket är normalt och ger pip med multimeter.
Logga in
Skapa konto
Varför får jag ingen gnista isf
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden