Har en lk m60 I badrummet som ska värma en 12mm slinga. Har fungerat bra tidigare, men i samband med att en radiator i källaren demonterades och tillopp till golvvärme slingan tillfälligt frös för att kunna koppla loss radiatorn har det inte fungerat. Shunten låter som tidigare och den lyser grönt som den ska. Jag ser att utgående golvvärme slinga har blivit mycket mörkare än returen. Vad skulle det kunna vara för fel?
Det troligaste är att du fått in en liten luftkudde i systemet, lyft av termostaten, sätt temperaturbegränsaren på max, om du inte har varmare än 60 grader i övriga systemet, samt se till att du har full fart på cirk. pumpen. Låt det gå så ett tag för att se om detta hjälper. Nästa steg är att öppna avluftaren som jag ser du redan anslutit slang på, var dock observant så inte totala systemtrycket blir för lågt, vid behov får du pyttsa på mer vatten i radiatorkretsen...
Jag testade att köra lutning enligt instruktionerna. Fortfarande ingen fart på systemet tyvärrA AudiTT skrev:Det troligaste är att du fått in en liten luftkudde i systemet, lyft av termostaten, sätt temperaturbegränsaren på max, om du inte har varmare än 60 grader i övriga systemet, samt se till att du har full fart på cirk. pumpen. Låt det gå så ett tag för att se om detta hjälper. Nästa steg är att öppna avluftaren som jag ser du redan anslutit slang på, var dock observant så inte totala systemtrycket blir för lågt, vid behov får du pyttsa på mer vatten i radiatorkretsen...
o full fart på cirk. pumpen...? Jädrigt skumt, "kvittrar" det från cirk pumpen, som om det skulle vara luft i den, om luftkudde har etablerat sej i cirk pumpen får du inget flöde.., Best guess är det är en gaskudde som lurar dej, lufta, lufta, lufta, upp med tryck(fyll på vatten) lufta, lufta...
Pumpen verkar snurra som den ska och det låter inte konstigt. Körde med irmätare nu och det ser ut som att jag har ca 27 grader på inkommande primär och sedan är det ca 24 grader på retur och de två sekundärerna.
Som att vatten kommer fram till shunten men inte går ut i golvvärmeslingan. Det är märkligt onekligen
Som att vatten kommer fram till shunten men inte går ut i golvvärmeslingan. Det är märkligt onekligen
Jag misstänker att du (som redan skrivits) fått in luft i slingan. Att den är mörkare på ena sidan beror nog på att smutsigt vatten kommit in där men eftersom det inte cirkulerar så får du inte det smutsiga vattnet i returen.
På min 8mm golvvärme måste man iaf lufta med hjälp av vattenslang som man ansluter och spolar igenom slingan. Jag luftningen på pump/schunt är bara till för den sista lilla luften som blir kvar även efter man "grovluftat"
Kolla instruktionsboken om inte det finns nån lik ande procedur till din.
På min 8mm golvvärme måste man iaf lufta med hjälp av vattenslang som man ansluter och spolar igenom slingan. Jag luftningen på pump/schunt är bara till för den sista lilla luften som blir kvar även efter man "grovluftat"
Kolla instruktionsboken om inte det finns nån lik ande procedur till din.
Jag fick sämre och sämre värme i garaget och i ett badrum. Det visade sig att att ett filter (som jag missat att det fanns...) inne i luft/vattenpumpen var rejält igensatt. Jag antar att vattnet tog enklaste vägen det helt enkelt räckte till överallt.
Jag började med att lägga en massa tid på att kolla ventiler och lufta...
Jag började med att lägga en massa tid på att kolla ventiler och lufta...
Du måste spola ledningen.
Nu har jag testat att spola ledningarna och lufta slingan. Verkade komma upp lite värme i början men nu är det tillbaka som förut.
Jag har en förgrening i källaren där en radiator är inkopplad. Den är varm. Men från förgreningen och vidare till shunten är det kallt.
Det ta ju mot att behöva ringa en rörmokare. De pengarna det kostar skulle ju täcka elförbrukningen om jag istället väljer att ha på elslingan som monterades i samband med att vattenburna systemet lades in
Jag har en förgrening i källaren där en radiator är inkopplad. Den är varm. Men från förgreningen och vidare till shunten är det kallt.
Det ta ju mot att behöva ringa en rörmokare. De pengarna det kostar skulle ju täcka elförbrukningen om jag istället väljer att ha på elslingan som monterades i samband med att vattenburna systemet lades in
Med färgen på golvvärme slangen ser det ut som skit har satt satt sig i ditt system. Du kan testa med att stänga av alla element innan stoppet och köra cirkulations pumpen på max. Ser vad hände då. Annars kommer man troligen spola resten av systemet.B Baskavoda skrev:Nu har jag testat att spola ledningarna och lufta slingan. Verkade komma upp lite värme i början men nu är det tillbaka som förut.
När jag spolade genom golvslingan så var dock vattnet klart hela tiden. Borde inte shunten visa något felmeddelande om det är stopp eller liknande?
Jag kanske ska testa att strypa övriga radiatorer då och de om det händer någonting. Kan ju inte bli sämre i alla fall
Jag kanske ska testa att strypa övriga radiatorer då och de om det händer någonting. Kan ju inte bli sämre i alla fall
Spolade du förresten enligt monteringsanvisningar? Man stänga av där i mellan spolningsskruv och luftaren för att tvinga vattnet runt.B Baskavoda skrev: