Byggahus.se
Hur skulle ni gjort - slipa och måla om eller byta fyllningen (om det är rätt benämning) och i så fall, finns det ens att få tag på en sådan? Fix 846F

Precis flyttat ut på landet till sambon och ska renovera en hel del. Altandörren på lilla gästhus vätter mot söder och har inte fått någon kärlek på 30 år. Tog bort listerna och insåg att det är en stor isoleringsskiva (fyllning?) med vad det ser ut som, två ditlimmade masonitskivor på vardera sida.

Den har stått ut väder och vind väldigt länge och har börjat mögla. Vad skulle ni gjort? Känns inte som ett smidigt alternativ att slipa masonit, om det nu är det materialet. Finns det ens att få tag på en ny sådan fyllning? Nästa tanke är att göra en egen i samma mått.

Alla idéer och tankar uppskattas. Detta är mitt första inlägg av many to come!

/Axel på Sofiedal
 
  • Nedslitet dörrblad med flagande färg och mögelskador, på en trätrappa med kvarglömd torkmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
R Regnell skrev:
Precis flyttat ut på landet till sambon och ska renovera en hel del. Altandörren på lilla gästhus vätter mot söder och har inte fått någon kärlek på 30 år. Tog bort listerna och insåg att det är en stor isoleringsskiva (fyllning?) med vad det ser ut som, två ditlimmade masonitskivor på vardera sida.

Den har stått ut väder och vind väldigt länge och har börjat mögla. Vad skulle ni gjort? Känns inte som ett smidigt alternativ att slipa masonit, om det nu är det materialet. Finns det ens att få tag på en ny sådan fyllning? Nästa tanke är att göra en egen i samma mått.

Alla idéer och tankar uppskattas. Detta är mitt första inlägg av many to come!

/Axel på Sofiedal
Du verkar tyvärr inte fått så många svar så jag slänger in ett snabbt råd nu när jag snubblade över tråden.
Om det bara är på gäststugan och ni har mycket annat att göra så håll det billigt/enkelt och utgå från vad som finns tillgängligt.

Det enklaste är nog att byta ut skivan. Oljehärdad masonit kan fungera men plywood håller bättre. Personligen skulle jag sätta en fibercemenskiva och måla. Beror lite på vilken struktur och finish du vill ha. Jag har använt Byggmax trossbottenskiva och Minerit eller motsvarande till allt möjligt väderutsatt. Ta bara inte din bästa fogsvans eller sågklinga när du kapar!

Gott nytt renoveringsår 😀
 
  • Gilla
Regnell
  • Laddar…
Jag är lat så jag hade slipat med 120 och 240 och så målat på det. Lite jobbigt just nu med det blöta vädret men du kanske kan få en dag med uppehåll.
 
  • Gilla
Regnell och 1 till
  • Laddar…
jag har tidigare åtgärdat några i ett bostadsområde, på den typen av dörr så tog jag bort listerna och satte vit aluminium plåt över masoniten med lite lim bakom och sen satte tillbaks listerna och silikonfog i nedankant
 
  • Gilla
Regnell
  • Laddar…
T tergo skrev:
jag har tidigare åtgärdat några i ett bostadsområde, på den typen av dörr så tog jag bort listerna och satte vit aluminium plåt över masoniten med lite lim bakom och sen satte tillbaks listerna och silikonfog i nedankant
Var köper man vitmålad aluminiumplåt? Bauhaus? Hornbach?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Var köper man vitmålad aluminiumplåt? Bauhaus? Hornbach?
jag hämtade mina hos plåtslagaren
 
Jag tog bort fyllningen och monterade en 3-glas kassett.
Demonterade listerna utvändigt, använde dom till kassetten.
Glasdörr öppen inåt, reflektion, trägolv, mörker utanför, radiator synlig genom glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
V Vante skrev:
Jag tog bort fyllningen och monterade en 3-glas kassett.
Demonterade listerna utvändigt, använde dom till kassetten.
[bild]
Var beställde du kassetten?
 
R Regnell skrev:
Var beställde du kassetten?
Hos min lokala glasmästare.
 
  • Gilla
Regnell
  • Laddar…
V Vante skrev:
Hos min lokala glasmästare.
Jag hade samma problem, och det går inte att få tag på kassetter med den tjockleken längre, jag köpte en färdigmålad tunn vit plåt ( behöver inte vara aluminium) med samma mått som kassetten hos en lokal plåtfirma. Slipade av ytan lite, limmade på några ställen och satte tillbaka. Fungerarar fint o ser bra ut.. Det går också att sätta fönster förstås men då blir dörren tyngre. Om det har nån betydelse vet jag inte, men tänker att dörren ursprungligen var dimensionerad för en lätt isolerkasett.
 
  • Gilla
Regnell
  • Laddar…
P Proffsamatör skrev:
Jag hade samma problem, och det går inte att få tag på kassetter med den tjockleken längre, jag köpte en färdigmålad tunn vit plåt ( behöver inte vara aluminium) med samma mått som kassetten hos en lokal plåtfirma. Slipade av ytan lite, limmade på några ställen och satte tillbaka. Fungerarar fint o ser bra ut.. Det går också att sätta fönster förstås men då blir dörren tyngre. Om det har nån betydelse vet jag inte, men tänker att dörren ursprungligen var dimensionerad för en lätt isolerkasett.
Glaskassetterna har funkat i 10år, sitter i 2 dörrar, gäller att shimsa på rätt sätt.
 
P Proffsamatör skrev:
Hur menar du med shimsa?
Jag pallade glaskassetten i nedre hörnet vid gångjärnet och diagonalt övre hörnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.