Byggahus.se
Hej, jag har planer på att sätta upp övervakningskameror (POE) runt om huset och funderar på hur jag bäst ska få ut nätverkskabeln. Både på fram- och på baksidan av huset finns utebelysning och vägguttag, och på insidan sitter ju en dosa i väggen med ett vanligt täcklock.

Som syns på bilden går det två rör uppåt från dosan, jag antar att det är sladdarna till utelampan och uttaget som syns i det ena röret. Min fråga är - får jag dra nätverkskabel i det andra (tomma) röret, för att få ut den till fasaden?

Det är ett radhus i BRF-form, så jag vill undvika att borra mer än nödvändigt i fasad etc. Tack på förhand!
 
  • Elkoppling inuti dosa: kablar, isolering, färgade höljen, elektriskt arbete, säkringskomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte den högra stutsen leder någonstans. eller har du konstaterat att det sitter ett rör där?
 
Och ska du blanda in en nätverkskabel i en starkströms installationmåste du använda en datakabel som du får lägga tillsammans med 230 Volts enkelisolerade ledningar. En "vanlig" datakabel är inte OK att samförlägga med 230V.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Isolationskraven behöver uppfyllas och sen ska ju anläggningen vara överskådlig. Det är lite knapphändigt med information så det är svårt att komma med mer detaljerade råd.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och ska du blanda in en nätverkskabel i en starkströms installationmåste du använda en datakabel som du får lägga tillsammans med 230 Volts enkelisolerade ledningar.
Kan du ge ett exempel på en sådan ?
 
useless useless skrev:
Jag tror inte den högra stutsen leder någonstans. eller har du konstaterat att det sitter ett rör där?
Nej, det har jag inte kollat än, mycket möjligt att det är som du tror.
 
M merbanan skrev:
Kan du ge ett exempel på en sådan ?
Undrar också det!
 
M merbanan skrev:
Kan du ge ett exempel på en sådan ?
Nej, det har aldrig varit aktuellt för mig.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det enklaste är väl att dra kablaget uppe på kallvinden eller sätta kabelkanaler inne och borra ut där grejerna ska sitta.
 
A avh67f skrev:
Det enklaste är väl att dra kablaget uppe på kallvinden eller sätta kabelkanaler inne och borra ut där grejerna ska sitta.
Ja, men som jag skrev:
Det är ett radhus i BRF-form, så jag vill undvika att borra mer än nödvändigt i fasad etc.
 
Jag kom på ett annat alternativ, jag har en utegivare till värmepumpen, den kabeln går genom ett plaströr rakt genom väggen. Skulle det vara tillåtet att dra nätverkskabel i samma rör?
 
Tommty
sålänge utegivare är klenspänning, som den troligtvis är så det ok att förlägga nätverkskabel där.

Tänk dock på att dra en ethernet kabel som är utomhusgodkänd, annars kommer du behöva dra nytt varje år när kylan eller UV strålningen har härjat.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Som jag trodde, tack för svar! Och kabel för utomhusbruk har jag tänkt på.
 
Tommty Tommty skrev:
sålänge utegivare är klenspänning, som den troligtvis är så det ok att förlägga nätverkskabel där.

Tänk dock på att dra en ethernet kabel som är utomhusgodkänd, annars kommer du behöva dra nytt varje år när kylan eller UV strålningen har härjat.
Nja varje år är överdrivet. Sitter den still och inte är utsatt för direkt solljus kommer den hålla många år.
 
  • Gilla
tomasfr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.