Idag gick strömmen i halva huset, men inga säkringar har gått i el-centralen (den som är inomhus). Huvud-el-centalen (utomhus) har tre proppar, men de vågar jag mig inte på att röra.

Finns det något jag kan göra? Hade varit fint med värme i huset och fungerande kyl och frys...

Kolla säkringarna i huvudskåpet, är samma sak som att byta dem i huset :)

Om elmätaren har en display, brukar de indikera om alla faser finns in, brukar stå L1 L2 L3. Fattas nån av dom har en huvudsäkring gått.

Vad har du förs säkringar? automatsäkringar? eller gamla porslin? Som tidigare har svarat är sannolikheten att du saknar en fas.

L1 finns inte med. Finns tre proppar i huvudsäkringsskåpet. Ingen ser ut att vara skadade, men det är en uppenbarligen. De sitter i lodrätt rad. Bör den översta vara L1?

Inomhus har vi "knäppsäkringar" så därför är jag inte så bekant med proppar.

Det är bara att prova att skruva ur, är det fel så "försvinner" en annan fas :)

• Gilla
Hempulare
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Det är bara att prova att skruva ur, är det fel så "försvinner" en annan fas :)
Är det någon huvudbrytare som måste stängas av när jag skruvar i och ur proppar?

M museo12 skrev:
L1 finns inte med. Finns tre proppar i huvudsäkringsskåpet. Ingen ser ut att vara skadade, men det är en uppenbarligen. De sitter i lodrätt rad. Bör den översta vara L1?

Inomhus har vi "knäppsäkringar" så därför är jag inte så bekant med proppar.
Om det är porslinssäkringar kan det ibland se ut som om dom är hela men att dom är trasiga. Byt ut en i taget så ser du vilken som är trasig. Om elektrikern har gjort rätt så ligger dom i rätt ordning Från vänster L1, L2 L3

Bytte en keramikpropp i huvudsäkringsskåpet. Allt funkar igen.

STORT tack för hjälpen!

• Gilla
Keld och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.