Om jag tolkar trådstartaren rätt så är det exakt som i vår offert. De listar en del material som ingår och längst ner i offerten står det att material som måste inhandlas KAN köpas av (företaget) utan påslag.

Däremot fick vi inte skriva på något där vi godkänner att de köper in material utan vår vetenskap och sedan får de fakturera oss för det. Vilket är precis vad de gjorde hos oss också.

Sebilder123 Sebilder123 skrev:
Nix, utan det står listat ungefär såhär:

De material som ingår: (så räknar de upp ett par material)
Sedan skriver de direkt under (utan att skriva "och detta arbete ingår")

● Installera tröskel samt foder
● Rivning av vägg mellan badrum och tvättstuga
● Byggnation av nytt innertak. Spackling, målning av tak samt installtion av spotlights
● Installation av golvmonterad WC
● Byte och flytt av golvbrunn. Grodbyte
● Installation tvättställ (eller kommod) samt spegelskåp/spegel med belysning
● Flytspackling av golv
● Montering av tätskiktssytem

m.m

Eftersom att de inte skiljer på material och de listade arbetet (?) så skulle man kunna tro att det är t.ex:

De material som ingår:

Vid installation tröskel samt foder
Vid Rivning av vägg mellan badrum och tvättstuga
Vid Byggnation av nytt innertak. Spackling, målning av tak samt installtion av spotlights
Vid Installation av golvmonterad WC
Vid Byte och flytt av golvbrunn. Grodbyte
Vid Installation tvättställ (eller kommod) samt spegelskåp/spegel med belysning
Vid Flytspackling av golv
Vid Montering av tätskiktssytem

Det är lite otydligt tycker jag. De specificerar inte vad som är kostnaden för arbete och vad som är kostnaden för material samt att det inte tydligt står att kostnad för t.ex. VVS eller EL tillkommer.

mvh
Jag har skummat igenom dina inlägg men blir inte riktigt klok på vad som hänt?

Om du fått ett fast pris på att renovera ett badrum så är det det priset som gäller. Allt annat kallas för ÄTA och står för Ändringar, tillägg och avgående.
Det går inte att trycka på massa tillägg utan en överenskommelse. Då är risken stor att man inte får betalt alls.

Däremot kan man avtala om att vissa moment sker på löpande räkning. Detta ska självfallet framgå tydligt i offerten eller i en separat offert. Det kan också vara en muntlig överenskommelse.

Badrum är komplicerat. Ofta måste man riva först innan man ser exakt vad som behöver göras.

När vi lämnar offert på badrum ingår normalt allt utom kakel, klinker och inredning. Men allt handlar givetvis om vad kunden efterfrågar.

Kan du inte lägga ut offerten i sin helhet och maska företagsuppgifter och dina uppgifter?

• Gilla
johel572
  • Laddar…
I Intressantattveta skrev:
Om jag tolkar trådstartaren rätt så är det exakt som i vår offert. De listar en del material som ingår och längst ner i offerten står det att material som måste inhandlas KAN köpas av (företaget) utan påslag.

Däremot fick vi inte skriva på något där vi godkänner att de köper in material utan vår vetenskap och sedan får de fakturera oss för det. Vilket är precis vad de gjorde hos oss också.
Exakt samma här

Låter som ett ytterst tveksamt upplägg att skriva in att visst material ingår och att material som måste inhandlas kan köpas av företaget utan påslag.

Jag förstår inte upplägget alls. Har du möjlig fått en offert på arbetskostnaden där det står att material tillkommer?

Om man ska renovera ett badrum och anger tex, gips i offerten men inte plyfa som krävs bakom gipsen så krävs en bra förklaring från företaget varför man inte tagits med Plyfa i offerten. Men tyvärr så kan man faktiskt göra på detta sätt eftersom plyfa inte är ett krav. Men att bara köpa in plyfan och lägga kostnaden på kund håller inte rent juridiskt.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag har skummat igenom dina inlägg men blir inte riktigt klok på vad som hänt?

Om du fått ett fast pris på att renovera ett badrum så är det det priset som gäller. Allt annat kallas för ÄTA och står för Ändringar, tillägg och avgående.
Det går inte att trycka på massa tillägg utan en överenskommelse. Då är risken stor att man inte får betalt alls.

Däremot kan man avtala om att vissa moment sker på löpande räkning. Detta ska självfallet framgå tydligt i offerten eller i en separat offert. Det kan också vara en muntlig överenskommelse.

Badrum är komplicerat. Ofta måste man riva först innan man ser exakt vad som behöver göras.

När vi lämnar offert på badrum ingår normalt allt utom kakel, klinker och inredning. Men allt handlar givetvis om vad kunden efterfrågar.

Kan du inte lägga ut offerten i sin helhet och maska företagsuppgifter och dina uppgifter?
Tyvärr inte då jag inväntar advokatens svar och jag vill inte råka göra något som kan strula till det.

Företaget yrkar på att de listat de material som ingår. Jag säger att vi inte kommit överens om vad vi gör med materialen som inte ingår (och jag har varit tydlig med att jag hela tiden trott att det var total kostnad för att renovera badrummet exkl inredning). De upprepar sig och säger att de listat materialet som ingår och hävdar att de muntligt talat om för mig att el och vvs tillkommer.
Jag påpekade att de inte har det och att det inte heller finns skriftligt varken via mejl eller offert. De upprepar återigen att de varit tydliga i offerten med vad som ingår. Men det står inget om ungefärlig kostnad för det som ingår eller om det kommer faktureras löpande. Däremot står det precis som den andra användaren skrev, som verkar ha anlitat samma företag, att man kan köpa material via dem.

Låter som ett ytterst tveksamt upplägg att skriva in att visst material ingår och att material som måste inhandlas kan köpas av företaget utan påslag.

Jag förstår inte upplägget alls. Har du möjlig fått en offert på arbetskostnaden där det står att material tillkommer?

Om man ska renovera ett badrum och anger tex, gips i offerten men inte plyfa som krävs bakom gipsen så krävs en bra förklaring från företaget varför man inte tagits med Plyfa i offerten. Men tyvärr så kan man faktiskt göra på detta sätt eftersom plyfa inte är ett krav. Men att bara köpa in plyfan och lägga kostnaden på kund håller inte rent juridiskt.
Din fråga var förvisso inte till mig men jag tror att jag och den andra användaren har anlitat samma företag. I min offert står inget om att materialkostnad tillkommer. Däremot har de skrivit ned i ett Mötesprotokoll att material faktureras veckovis för inhandlat material. Detta var efter att de informerat oss om att vi kan inhandla kakel och inredning via dem. De har dock inte informerat om el eller vvs-material

Tyvärr inte då jag inväntar advokatens svar och jag vill inte råka göra något som kan strula till det.

Företaget yrkar på att de listat de material som ingår. Jag säger att vi inte kommit överens om vad vi gör med materialen som inte ingår (och jag har varit tydlig med att jag hela tiden trott att det var total kostnad för att renovera badrummet exkl inredning). De upprepar sig och säger att de listat materialet som ingår och hävdar att de muntligt talat om för mig att el och vvs tillkommer.
Jag påpekade att de inte har det och att det inte heller finns skriftligt varken via mejl eller offert. De upprepar återigen att de varit tydliga i offerten med vad som ingår. Men det står inget om ungefärlig kostnad för det som ingår eller om det kommer faktureras löpande. Däremot står det precis som den andra användaren skrev, som verkar ha anlitat samma företag, att man kan köpa material via dem.
”Tyvärr inte då jag inväntar advokatens svar och jag vill inte råka göra något som kan strula till det.”

Du kan ju inte strula till något om du maskar företagets och dina uppgifter. Det blir väldigt svårt att försöka hjälpa dig när man inte har helheten. Det blir mest massa spekulationer som inte blir speciellt mycket värda för dig. Har du nu anlitat en advokat så är det nog bäst att avvakta advokatens svar.

Det verkar absolut finnas oklara delar. Jag kan ge mig på en liten gissning.
Du skriver i något inlägg att byte av brunn ingår. Då skulle jag vilja påstå att alla delar som krävs för brunnsbytet ska ingå.

Sen verkar man utfört betydligt mer rörmokeriarbeten. Här verkar ers åsikter gå isär om du förstått att det krävs mer arbete i ett badrum än det som är angivet i offerten. Det verkar också vara oklart om hur ni avtalat om detta arbete.

En kvalificerad gissning utifrån dina knapphändiga uppgifter blir att man rent juridiskt kommer att titta på Konsumenttjänstlagen 36§.

”Priset
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

S2.pngHar näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.”

Du ska alltså betala vad som är skäligt.

Observera att detta är en gissning utifrån det du skriver. Det KAN också vara så att du inte behöver betala alls eller behöver betala vissa delar.

En hantverkare kan inte bara börja utföra tilläggstjänster utan ett godkännande från en konsument. Frågan är ifall det är tilläggstjänster från ursprunglig offert som fakturan gäller. Eller om det är arbete som går utanför avtalet.

Nej, ingenstans står det att material tillkommer. Däremot står det som sebilder 123 skrev att material kan inhandlas.

Om man får ett fastpris på tex. Flytspackling golv så kan man förvänta sig att allt ingår. Dvs. Material, transport samt arbetskostnad. Annars ska det tydligt framgå att material tillkommer.

Nej, ingenstans står det att material tillkommer. Däremot står det som sebilder 123 skrev att material kan inhandlas.
Jag skriver samma som jag skrev till Ts. Lägg upp offerten och Maska företagets namn och dina uppgifter. Det blir väldigt svårt att försöka hjälpa till annars.

Det står i offerten att "Priset, tekniska beskrivningar etc. i detta prisunderlag är för Er personliga information och vägledning, för val av utrustning enligt Era behov och önskemål. Informationen är att betraktas som konfidentiell och skall därför ej delges tredje part."

Därför väljer jag att inte att dela med mig hela offerten. Däremot har jag listat ett par arbeten och material som de tycker ingår.

Dessa material har de listat att det också ingår:
Primer, Spackel, tätskiktssystem, flytspackel, täck plast, täckpapp.

Jag är mest förvånad över att de tar betalt för varenda litet rör (t.ex, grenrör, universalrör, ) och böj som de använder. Även markeringslock, handskar, sprayflaskor, sexkantsnipplar, vinkelventiler m.m.

Ber om ursäkt att jag inte kan vara mer exakt. Uppskattar dock dina svar!

Det står i offerten att "Priset, tekniska beskrivningar etc. i detta prisunderlag är för Er personliga information och vägledning, för val av utrustning enligt Era behov och önskemål. Informationen är att betraktas som konfidentiell och skall därför ej delges tredje part."

Därför väljer jag att inte att dela med mig hela offerten. Däremot har jag listat ett par arbeten och material som de tycker ingår.

Dessa material har de listat att det också ingår:
Primer, Spackel, tätskiktssystem, flytspackel, täck plast, täckpapp.

Jag är mest förvånad över att de tar betalt för varenda litet rör (t.ex, grenrör, universalrör, ) och böj som de använder. Även markeringslock, handskar, sprayflaskor, sexkantsnipplar, vinkelventiler m.m.

Ber om ursäkt att jag inte kan vara mer exakt. Uppskattar dock dina svar!
"Priset, tekniska beskrivningar etc. i detta prisunderlag är för Er personliga information och vägledning, för val av utrustning enligt Era behov och önskemål. Informationen är att betraktas som konfidentiell och skall därför ej delges tredje part."

:rofl::crysmile: En hemlig offert alltså som du inte får dela? Blir intressant att se vad din Advokat säger om detta. :thinking:

Jag får en känsla att rörmokare och rörmokarens material inte ingått i din offert. Förutom själva bytet av golvbrunnen, installation av wc och tvättställ.

Är det bara material som tillkommit eller är det även arbetskostnad?

Jag tror tyvärr inte jag kan hjälpa dig mer utan att se helheten. Men det hela låter minst sagt en smula märkligt!

Från Ktjl:
Uppdraget m.m.
Utförande och material
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

S2.pngOm inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.

"Priset, tekniska beskrivningar etc. i detta prisunderlag är för Er personliga information och vägledning, för val av utrustning enligt Era behov och önskemål. Informationen är att betraktas som konfidentiell och skall därför ej delges tredje part."

:rofl::crysmile: En hemlig offert alltså som du inte får dela? Blir intressant att se vad din Advokat säger om detta. :thinking:

Jag får en känsla att rörmokare och rörmokarens material inte ingått i din offert. Förutom själva bytet av golvbrunnen, installation av wc och tvättställ.

Är det bara material som tillkommit eller är det även arbetskostnad?

Jag tror tyvärr inte jag kan hjälpa dig mer utan att se helheten. Men det hela låter minst sagt en smula märkligt!

Från Ktjl:
Uppdraget m.m.
Utförande och material
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

[bild]Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.
Tack för alla dina svar. Håller med om att den är otydlig. Men någonstans i svensk lag måste konsumenten vara skyddad mot kostnader som inte avtalats. Det bör finnas något skydd som förhindrar hantverkare att fakturera hutlösa kostnader utöver offerten.

Tack för alla dina svar. Håller med om att den är otydlig. Men någonstans i svensk lag måste konsumenten vara skyddad mot kostnader som inte avtalats. Det bör finnas något skydd som förhindrar hantverkare att fakturera hutlösa kostnader utöver offerten.
Du har ett väldigt starkt skydd i konsumenttjänstlagen som konsument. För starkt om du frågar mig som entreprenör.

Detta innebär dock inte att det är givet att man inte behöver betala vid missuppfattningar eller avvikelser från avtal. Det kan vara så, men behöver inte vara så.

Avtalet är à och o. Det som står där ska följas. När arbeten utförs, eller material köps in, som inte följer avtalet så tittar man på om man kan se ifall arbetet och materialet ändå ingår i avtalet, är att se som en ÄTA eller om det är något utanför avtalet.

Men det är komplicerat och det finns sällan några givna svar.

Offert 10 000 kr.
1) tapetsering av sovrum. (Ingår målning av tak då?)
2) målning av sovrum. (Ingår målning av tak då?)

Ingår målning av snickerier i sovrummet i något av exemplen?
Ingår målning av golv i något av exemplen?

Att material och transportkostnader ingår är solklart i ovanstående exempel om ingen annan information finns.
Resten blir lite svårare att avgöra utifrån den bristfälliga offerten.
Högst troligt skulle man i ovan exempel titta på Ktjl 36§ för att försöka avgöra vad som är skäligt. Det är upp till hantverkaren i första hand att visa detta.

Hemmakatten
Tror det är flera problem här. För det första att företaget varit väldigt otydlig med vad som ingår. Det låter för mig som ett upplägg för att lura beställaren/privatpersonen.

Men som beställare måste man veta vad man beställer. Man borde förstå att det behövs en rörmokare och en elektriker, vilket inte stod något om i offerten. Det verkar inte heller angivet i offerten något om att det är ett fast pris, vilket ni borde ha reagerat på.

Att det skulle tillkomma diverse material för 60' låter som att det är svårt för en privatperson att förstå. Och ja, det låter osannolikt mycket om ni redan fått ett pris mellan "tummen och pekfingret" på 180'. Jag skulle absolut tycka att detta ingår.

Men nu är ni i tvist. Ni lär få förhandla och kompromissa. Som jag tidigare skrev så får ni nog inse att el och vvs tillkommer eftersom det inte omnämnts i offerten.

Ni lär, utifrån kompromissen, få betala för "skäliga" priser. Skäliga priser är vad marknaden/andra hantverkare tar betalt för liknande arbete, inte vad ni själva tycker är skäliga priser.

Det bästa är att snabbt komma till ett avslut. En jurist är dyr och ni kommer snabbt upp till många tiotusentals kronor. Svälj förtreten och stoltheten, kompromissa även om det blir dyrare än vad ni tänkt. Att dra detta ärende till tingsrätten är inte värt kostnaden.

• Gilla
Sebilder123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.