Hej. Varit med här länge men bara för att läsa och ta del av allas spännande projekt och forumets enorma samlade kunskap.

Nu hittade jag inte exakt svar på min fundering (har troligen letat för dåligt).

Har precis haft en firma som tilläggsisolerat och satt ny panel samt bytt några fönster.

Allt gick väldigt snabbt och jag upptäckte rätt sent att man inte satt några överbleck över fönster och dörrar.

När jag frågade så sa han att man kan göra så och att det är snyggare (vilket jag förvisso håller med om).

Men frågan är ju hur smart det är att ha så? Det är stående dubbelfasspont och jag inbillar mig att det kommer rinna in vatten bakom fodret i fasningen och sen in i väggen.

Ny panel utan överbleck ovanför en fönsterkarm som kan riskera vattenskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska man dra en sträng byggfog och måla eller ska man försöka eftermontera överbleck på nåt sätt? Fräsa/såga spår?

Har byggnadsställningen kvar nån vecka till för målning så behöver ta ett beslut snarast hur jag ska gå till väga.

/Eric

Mikael_L
Det är inte helt ovanligt att skippa överbleck om fönstren är väl skyddade av en takfot strax över fönstret.

Rätt eller fel kan diskuteras, men i praktiken bör det i sådana fall inte vara något praktiskt problem.

G geschmeck skrev:
Det är stående dubbelfasspont och jag inbillar mig att det kommer rinna in vatten bakom fodret i fasningen och sen in i väggen.
Jag antar att det som rinner där mellan inte kan rinna in i själva väggen, utan droppar ut mellan foder och fasadpanel under fodret.

• Gilla
geschmeck
  • Laddar…
Staffans2000
Men är det ett ställe där regn regelbundet träffar väggen, är det helt fel.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag har satt överbleck på gavlar och skippat det på långsidorna där takfoten skyddar.

Mikael_L
Jag satte det överallt, men idag skulle jag starkt överväga att göra som Mathias skrev.

Beror ju som sagts på hur takutsprånget ser ut men på gavelväggar hade jag inte känt mig trygg med den där lösningen.

Takutsprånget är inte kaxigt. På gavlarna ca 20 cm.

Regn utsätts de ju såklart för. Några sitter mer skyddade än andra.

Vattnet kan ej rinna ut då det är smygar under.. så vattnet stannar nog där inne.

Frågan är ju om det räcker med att dra en fog så vattnet iallafall in kommer in bakom brädan?

Eller om det får bli att montera bleck i fräst spår. Borde väl kunna ta cirkelsågen och ställa lämpligt djup på och sen foga ihop det när man trär i plåten.

Staffans2000
Inte ditt problem!

Blir mitt problem. På nåt sätt accepterade jag väl hans svar och lösning. Men den diskussionen skippar vi.

Nu är det lösningen jag fokuserar på.

Hittade nån tråd där någon kört med ett överbleck skruvat rakt på panelen. Rikligt med fog/tätmassa bakom så det fyller fasningarna. Blir troligtvis den lösningen. Inte det snyggaste men borde bli funktionellt.

Bör jag bocka kanterna? Vad är funktionen med det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.