11 956 läst ·
34 svar
12k läst
34 svar
Inga kvittokopior hos Jula...
Källa på att det är olagligt med extra kvittokopia till faktiska kunden?Anna_H skrev:
Förstår inte riktigt varför du inte drog klubbkortet bara för att det inte var ett privat köp, men det är ditt bekymmer.
Olika kassasystem fungerar på olika sätt, i det system jag jobbar med måste du gå till rätt kassa och tala om datum, summa och ungefärlig tid, ELLER kvittonummer, men det vet du troligen inte om du behöver en kopia. Kvittona lagras nämligen i respektive kassaterminal i datumordning.
Det är dessutom olagligt att ta ut mer än en kvittokopia.
Varsågod:platon1980 skrev:
SKVFS 2014:9
6 kapitlet Funktioner som inte är tillåtna:
3 § Ett kassaregister får inte kunna skriva ut mer än en kopia av ett kassakvitto. Detta gäller oavsett om kassakvittot är i pappersform eller i elektronisk form.
(Dvs man får skriva ut ett orginal och en kopia. Kopian ska vara märkt med Kopia. Detta står i 5 kap 5§)
Det är en föreskrift och ej en lag, men att man inte får råder det ju inget tvivel om.Anna_H skrev:
Varsågod:
SKVFS 2014:9
6 kapitlet Funktioner som inte är tillåtna:
3 § Ett kassaregister får inte kunna skriva ut mer än en kopia av ett kassakvitto. Detta gäller oavsett om kassakvittot är i pappersform eller i elektronisk form.
(Dvs man får skriva ut ett orginal och en kopia. Kopian ska vara märkt med Kopia. Detta står i 5 kap 5§)
Ja, men det gäller att kassaregister inte får skriva ut mer än en kopia, att butiken/återförsäljaren gör en kopia på redan genererat exemplar och ger till kunden torde inte omfattas av detta förbud, då det inte är kassaregistret som producerar kopian.Anna_H skrev:
Varsågod:
SKVFS 2014:9
6 kapitlet Funktioner som inte är tillåtna:
3 § Ett kassaregister får inte kunna skriva ut mer än en kopia av ett kassakvitto. Detta gäller oavsett om kassakvittot är i pappersform eller i elektronisk form.
(Dvs man får skriva ut ett orginal och en kopia. Kopian ska vara märkt med Kopia. Detta står i 5 kap 5§)
Fakturor ska inte annat än i undantagsfall vara utskrivna till annan än det företag (förenings) namn som det gäller. I sådana fall ska man kunna styrka att fakturan gäller någon annan än det som står på den. Borde väl vara samma princip med kvitton, även om de då är namnlösa annars, men i varje fall inte fel namn.Anna_H skrev:
I föreningens redovisning bör det tydligt framgå att utbetalningen är till privatpersonen anis16 för utlägg som anis16 gjort för att införskaffa XYZ-prylen.H hydrolift skrev:
Har svårt att tro att ens världens petigaste revisor skulle anmärka på att namnet anis16 dessutom finns med på kvittot. Känns som någon försöker leta problem som i realiteten inte finns.
Föreskrifter i denna betydelse är såsom lag, genom regeringsformen, en av våra grundlagar:C C.Lundin skrev:
Se kap 8 §11
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...152-om-beslutad-ny-regeringsform_sfs-1974-152
platon1980 skrev:
för det första var det ju inte en faktura, utan ett kvitto, för det andra är det ju TS som betalat och inte föreningen. Kvittot är bevis på att TS haft utlägg, och då blir det helt fel om det är föreningens namn som står på kvittot, däremot helt rätt om det är TS namn som står på kvittot.H hydrolift skrev:Fakturor ska inte annat än i undantagsfall vara utskrivna till annan än det företag (förenings) namn som det gäller. I sådana fall ska man kunna styrka att fakturan gäller någon annan än det som står på den. Borde väl vara samma princip med kvitton, även om de då är namnlösa annars, men i varje fall inte fel namn.
Lätt att vara efterklok, men det hade varit bättre för föreningens bokföring om TS dragit klubbkortet, eftersom man då kan bevisa att det är rätt att ge pengar till en privatperson och inte betala till Jula.
I vilket fall, de ska kunna skriva ut en (1) kopia, originalet har kunden fått vid tillfället för inköpet.
Kan intyga att det är mycket omständigt att söka fram just ditt kvitto om du inte är medlem. De kan söka vilken dag men inte vilken tid. Dessutom så är allting väldigt centraliserat så det ditt inköp ligger bland alla andra inköp som är gjorda i Julas alla varuhus i Sverige. Det går men det är som att försöka hitta ett namn i telefonkatalogen listad i ordning på födelsedatum.
Vilken stolle rappla ihop det systemet tro?Silver78 skrev:
Kan intyga att det är mycket omständigt att söka fram just ditt kvitto om du inte är medlem. De kan söka vilken dag men inte vilken tid. Dessutom så är allting väldigt centraliserat så det ditt inköp ligger bland alla andra inköp som är gjorda i Julas alla varuhus i Sverige. Det går men det är som att försöka hitta ett namn i telefonkatalogen listad i ordning på födelsedatum.
