Själva trätaklisten har satts upp senare, antagligen pga att ägaren tyckte att den gulnade plasten ser fruktansvärt ful ut. Jag känner till några ställen där plastlisterna blivit utbytta till trälister med skruvade lock över kopplingpunkterna.pegee skrev:
Det får man, det ska dock vara kanaler avsedda för det så vilka som helst duger inte för lös FK däremot för kabel som tex EKK osv undantag för kulo EKRK som inte får läggas där heller. ELbranschen är mycket konservativ så olika metoder som verkar lite ovana rackas lätt ner på alldeles som en Pavlovsk reflex. Rätt utfört och lite moderniserat skulle en installation som på bilden kunna ge mervärden i flera led, dessutom tror jag även den visade är minst lika lätt att utöka, ändra, komplettera som en gängse svensk infälld dito.pegee skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Thorsman DMT är en sådan kanal.
Listernas lock är skruvade så dom ska gå att öppna men efter otaliga övermålningar är det helt omöjligt att öppna en list utan att behöva måla om allt. Dessutom ett rätt sällsynt förfarande ( då dom inte levererat allt för många hus med systemet) så det är stört omöjligt att lista ut hur det är gjort. Jag skulle gissa att en på tjugo elektriker som var aktiva på den tiden vet om "systemet" dom övriga och nästan alla som har tillkommit i yrket på senare år har inte en aning.
Ett idiotiskt system som knappast sparat många % i byggkostnader men kostat mycket vid renoveringar pga. allt kliande i huvudet på elektriker.
Ett idiotiskt system som knappast sparat många % i byggkostnader men kostat mycket vid renoveringar pga. allt kliande i huvudet på elektriker.
Jodå. Det var en elektriker i huset för något år sedan i ett helt annat ärende. Han knackade runt i väggarna ett tag och konstaterade att han "begriper ingenting!" och gav upp.elmont skrev:
Och det skall definitivt framhållas att denna elektriker var av den gamla stammen med många skjutna säkringar bakom sig :wow:
Man kan väl lite stillsamt fråga sig varför det blir fusk-ommålningar gjorda? Om listen går att ta bort och den behöver tas bort för att göra vissa jobb så bör man väl faktiskt också ta bort den och måla separat när man ska måla om?
Men visst, det görs mycket underligt
Men visst, det görs mycket underligt
Mjnaaa.. Inte får man lägga hur mycket FK som helst i en kanal. Inte utan att räkna på anhopning, i alla fall. Nu får man väl hoppas att samtliga ledare tillhör samma enfasgrupp, och då är det ingen större fara.GK100 skrev:Det får man, det ska dock vara kanaler avsedda för det så vilka som helst duger inte för lös FK däremot för kabel som tex EKK osv undantag för kulo EKRK som inte får läggas där heller. ELbranschen är mycket konservativ så olika metoder som verkar lite ovana rackas lätt ner på alldeles som en Pavlovsk reflex. Rätt utfört och lite moderniserat skulle en installation som på bilden kunna ge mervärden i flera led, dessutom tror jag även den visade är minst lika lätt att utöka, ändra, komplettera som en gängse svensk infälld dito.
Helt rätt, om man börjar töja på användningen av sådan kanalisation får man se till tex anhopning osv. Jag bortsåg från ordet obegränsat några inlägg tidigare och gick på FK i kanal. Även en korrekt användning av löstråd i rätt kanal möter säkert motstånd bland de yrkesverksamma om man ska döma av de svar som är vanliga här.
För egen del behöver du väl inte detta som lägger di svänskes kabel Romex style.
För egen del behöver du väl inte detta som lägger di svänskes kabel Romex style.
Romex? Jag fattade nada. Men länge leve google ...GK100 skrev:
http://homerenovations.about.com/od/electrical/a/artromexnm.htm
Klicka här för att svara