Kabelkanal i bordshöjd skulle kunna vara snyggt men någon har "bestämt" att allt ska se helt otroligt plastigt ut i alla kontor och dessutom ha helt hiskeliga mått...

pegee skrev:
Jag är slagen av häpnad! Hur i herrans namn kan man göra en sådan installation. Det är absolut omöjligt att reparera/bygga om/komplettera elinstallationen. Det finns inga kopplingsdosor, utan att allt är gjort inne i denna kabelkanal som ligger i taket bakom listerna i alla rum!
VANSINNIGT!!
Själva trätaklisten har satts upp senare, antagligen pga att ägaren tyckte att den gulnade plasten ser fruktansvärt ful ut. Jag känner till några ställen där plastlisterna blivit utbytta till trälister med skruvade lock över kopplingpunkterna.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
imported_Benno skrev:
Oj, får man dra obegränsat med FK i kabelkanaler? ;-)
Bra fråga! Får man det?? Eller är det gamla normer som idag inte gäller längre??
Det finns ju plastkanaler att köpa som är väldigt smidiga att använda.

pegee skrev:
Bra fråga! Får man det?? Eller är det gamla normer som idag inte gäller längre??
Det finns ju plastkanaler att köpa som är väldigt smidiga att använda.
Det får man, det ska dock vara kanaler avsedda för det så vilka som helst duger inte för lös FK däremot för kabel som tex EKK osv undantag för kulo EKRK som inte får läggas där heller. ELbranschen är mycket konservativ så olika metoder som verkar lite ovana rackas lätt ner på alldeles som en Pavlovsk reflex. Rätt utfört och lite moderniserat skulle en installation som på bilden kunna ge mervärden i flera led, dessutom tror jag även den visade är minst lika lätt att utöka, ändra, komplettera som en gängse svensk infälld dito.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
imported_Benno skrev:
Oj, får man dra obegränsat med FK i kabelkanaler? ;-)
Ja i vissa typer (inte "obegränsat"). Kanalen skall vara godkänd för ändamålet. Tanken är att kanalen skall vara tillverkad så att den bara kan öppnas med verktyg.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Thorsman DMT är en sådan kanal.

Det är intressant med Mockfjärdshus från den tiden. De fick nämligen igenom en dispens från dåtidens regler som tillät dem att dra FK i golvlist. Helt otroligt, men sant.

Listernas lock är skruvade så dom ska gå att öppna men efter otaliga övermålningar är det helt omöjligt att öppna en list utan att behöva måla om allt. Dessutom ett rätt sällsynt förfarande ( då dom inte levererat allt för många hus med systemet) så det är stört omöjligt att lista ut hur det är gjort. Jag skulle gissa att en på tjugo elektriker som var aktiva på den tiden vet om "systemet" dom övriga och nästan alla som har tillkommit i yrket på senare år har inte en aning.
Ett idiotiskt system som knappast sparat många % i byggkostnader men kostat mycket vid renoveringar pga. allt kliande i huvudet på elektriker.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
elmont skrev:
............... Jag skulle gissa att en på tjugo elektriker som var aktiva på den tiden vet om "systemet" dom övriga och nästan alla som har tillkommit i yrket på senare år har inte en aning..............
Jodå. Det var en elektriker i huset för något år sedan i ett helt annat ärende. Han knackade runt i väggarna ett tag och konstaterade att han "begriper ingenting!" och gav upp.
Och det skall definitivt framhållas att denna elektriker var av den gamla stammen med många skjutna säkringar bakom sig :wow:

Man kan väl lite stillsamt fråga sig varför det blir fusk-ommålningar gjorda? Om listen går att ta bort och den behöver tas bort för att göra vissa jobb så bör man väl faktiskt också ta bort den och måla separat när man ska måla om?

Men visst, det görs mycket underligt :)

GK100 skrev:
Det får man, det ska dock vara kanaler avsedda för det så vilka som helst duger inte för lös FK däremot för kabel som tex EKK osv undantag för kulo EKRK som inte får läggas där heller. ELbranschen är mycket konservativ så olika metoder som verkar lite ovana rackas lätt ner på alldeles som en Pavlovsk reflex. Rätt utfört och lite moderniserat skulle en installation som på bilden kunna ge mervärden i flera led, dessutom tror jag även den visade är minst lika lätt att utöka, ändra, komplettera som en gängse svensk infälld dito.
Mjnaaa.. Inte får man lägga hur mycket FK som helst i en kanal. Inte utan att räkna på anhopning, i alla fall. Nu får man väl hoppas att samtliga ledare tillhör samma enfasgrupp, och då är det ingen större fara.

Helt rätt, om man börjar töja på användningen av sådan kanalisation får man se till tex anhopning osv. Jag bortsåg från ordet obegränsat några inlägg tidigare och gick på FK i kanal. Även en korrekt användning av löstråd i rätt kanal möter säkert motstånd bland de yrkesverksamma om man ska döma av de svar som är vanliga här.

För egen del behöver du väl inte detta som lägger di svänskes kabel Romex style. :-)

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Ja, helt vansinnigt. Fast vissa anser ju att det bara är överdrivet med möjligheten att kunna göra ändringar på en elinstallation.

//Patrik
Huset är från -68.
Så tydligen har inget behövt ändras eller nås på nästan 45år. Huset hade antagligen en planerad livslängd på 50 år, så ...

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
GK100 skrev:
För egen del behöver du väl inte detta som lägger di svänskes kabel Romex style. :-)
Det har nog blivit några km FK oxo. :)

Mikael_L
  • romex.jpg
  • cables.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.