4 085 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Informera grannar innan bygglovsansökan?
Ska ansöka om bygglov för hus och garage på en obebyggd fastighet utanför detaljplanerat område. Min tanke är att bygga garaget parallellt med en infartsväg som fortsätter fram till en grannes fastighet. Det finns inte allt för gott om utrymme pga att tomten är kuperad så garaget skulle hamna två-tre meter från infartsvägen och tomtgränsen.
Skulle ni prata med grannen innan ni ansöker om bygglovet för att höra tankar och funderingar? Jag är osäker på vad som anses riktigt i en situation som denna. Har sett ett par trådar som tog upp att man kan hamna i en situation där det verkar som att man ber om grannens lov snarare än att vara öppen för grannens perspektiv.
Skulle ni prata med grannen innan ni ansöker om bygglovet för att höra tankar och funderingar? Jag är osäker på vad som anses riktigt i en situation som denna. Har sett ett par trådar som tog upp att man kan hamna i en situation där det verkar som att man ber om grannens lov snarare än att vara öppen för grannens perspektiv.
Prata med grannen och berätta vad du planerar, blir mycket bättre mottagande än att få ett brev på posten av kommunen
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Jag vill inte vara sån, men får man verkligen bygga garage utan att det redan står ett hus på tomten?
Men självklart ska du prata med grannarna, det är ofta trevligt att lära känna nya grannar, och de kan ju ha bra åsikter också
Lycka till
/W
Men självklart ska du prata med grannarna, det är ofta trevligt att lära känna nya grannar, och de kan ju ha bra åsikter också
Lycka till
/W
Workingclasshero skrev:
S SetoN7 skrev:
Om det är bygglovspliktigt och ligger närmare tomtgräns än 4,5 m så kommer kommunen att sköta det där med underrättelser och inhämtande av tillstånd från grannar oavsett. Och säger grannen nej så är det nej.
Det är ju ändå alltid trevligare att även kommunicera själv. Om grannen är talbar skulle jag prata med dem också, säga att jag funderar på att bygga si och så där och där och motivera varför platsen är bäst. Att du vet att det är lite nära, fråga hur de ställer sig. Det kan underlätta, speciellt om du känner att de inte går att övertala. Då slipper du göra om alla ritningar utan kan hitta en oklanderlig plats direkt.
Det är ju ändå alltid trevligare att även kommunicera själv. Om grannen är talbar skulle jag prata med dem också, säga att jag funderar på att bygga si och så där och där och motivera varför platsen är bäst. Att du vet att det är lite nära, fråga hur de ställer sig. Det kan underlätta, speciellt om du känner att de inte går att övertala. Då slipper du göra om alla ritningar utan kan hitta en oklanderlig plats direkt.
S SetoN7 skrev:Ska ansöka om bygglov för hus och garage på en obebyggd fastighet utanför detaljplanerat område. Min tanke är att bygga garaget parallellt med en infartsväg som fortsätter fram till en grannes fastighet. Det finns inte allt för gott om utrymme pga att tomten är kuperad så garaget skulle hamna två-tre meter från infartsvägen och tomtgränsen.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Nej grannen har ingen vetorätt om det gäller bygglov (däremot om det gäller friggebod/attefallshus). Kommunen kommer att ordna grannehörande där grannen ges möjlighet att framföra synpunkter som blir en del av beslutsunderlaget.
Kommunen kan bevilja bygglov även om grannen protesterar, och kan neka bygglov även om grannen är positiv.
Kommunen kan bevilja bygglov även om grannen protesterar, och kan neka bygglov även om grannen är positiv.
Nja, om bygglovet gäller fastighet närmare tomtgränsen än 4,5 meter, vilket är fallet i TS, så kan grannen absolut säga nej.
H hempularen skrev:Nej grannen har ingen vetorätt om det gäller bygglov (däremot om det gäller friggebod/attefallshus). Kommunen kommer att ordna grannehörande där grannen ges möjlighet att framföra synpunkter som blir en del av beslutsunderlaget.
Nej, det finns inget sånt lagrum.OlssonX skrev:
Sen kan avståndet 4,5 m från gränsen dyka upp i enskilda bygglovsfall, t ex för att marken är prickad 4,5 brett i en detaljplan eller det är en gammal byggnadsplan där det råder generellt byggnadsförbud 4,5 m från gränsen.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta ut gångjärn innan eller efter omlackering?
Kök -
Installation av radiatorer i källare med uppreglade väggar. Riva innan
Byggmaterial & Byggteknik -
Kriminella grannar, vad gör man?
Juridik -
Grand Designs: Från läkarvilla till lyxhus vid havet – men vad tycker grannarna?
Artikelkommentarer -
Informera grannar om bygglov?
Bygglov