Hej allesammans,

Är på jakt efter ett hus och sambon har fastnat för ett rätt trevligt 1.5 plans hus från runt 2000.

Under visningen upptäckte jag fläckar som enligt säljare är en kombination av sättningar och tapetklister (det gula). Sättningarna köper jag, men inte det gula, i synnerhet där det bubblat upp och spruckit.

Fläckarna är högt upp i hörnet på innervägg mot fasad. Ovanför är det vind utan inspektionsluckor vilket besiktningsmannen anmärkte på, att man bör upprätta detta.

Har varit i kontakt med besiktningsmannen och han kunde inte minnas att dessa fläckar men sa att han kunde fuktmäta.

Min oro är att det kanske kommer vid vissa specifika väderförhållanden, tex kraftig vind och regn i kombination. Det hände en vän till mig, man fuktmätte och allt såg OK ut men det visade sig att allt bakom hade murknat när han öppna upp efter första kraftiga regnet när vatten droppade från väggen.

Vad tycker ni, nöjer man sig med en fuktmätning pga dessa fläckar eller bör det granskas bättre? Hur gör man det bäst i sådana fall?

Mäklaren har inte varit särskilt behjälplig för att vi ska känna oss trygga. Snarare tvärt om och ifrågasätter, tämligen aggressivt, varför dessa fläckar stoppar oss om vi gillar huset i övrigt.

• Fläckar och sprickor i hörnet på en innervägg i ett 1.5 plans hus. Tydliga bubblor och gula missfärgningar synliga på den ljusa väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går alltså inte komma in på vinden? Inte utifrån heller?

Jag håller med, det verkar som en skada från regnvatten. Har du bilder från utsidan? Om ni köper ska du ha med en besiktningsklausul i avtalet.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Med tanke på hur extremt dåligt tapeten är skuren så verkar de sannolikt vara gammalt tapetklistret. Du kan ju enkelt skrapa lite på de bara? Är de bara ytligt är de limmet.

Att de släppt och bubblat sig, se brukar sättningar se ut

S Settis009 skrev:
Hej allesammans,

Är på jakt efter ett hus och sambon har fastnat för ett rätt trevligt 1.5 plans hus från runt 2000.

Under visningen upptäckte jag fläckar som enligt säljare är en kombination av sättningar och tapetklister (det gula). Sättningarna köper jag, men inte det gula, i synnerhet där det bubblat upp och spruckit.

Fläckarna är högt upp i hörnet på innervägg mot fasad. Ovanför är det vind utan inspektionsluckor vilket besiktningsmannen anmärkte på, att man bör upprätta detta.

Har varit i kontakt med besiktningsmannen och han kunde inte minnas att dessa fläckar men sa att han kunde fuktmäta.

Min oro är att det kanske kommer vid vissa specifika väderförhållanden, tex kraftig vind och regn i kombination. Det hände en vän till mig, man fuktmätte och allt såg OK ut men det visade sig att allt bakom hade murknat när han öppna upp efter första kraftiga regnet när vatten droppade från väggen.

Vad tycker ni, nöjer man sig med en fuktmätning pga dessa fläckar eller bör det granskas bättre? Hur gör man det bäst i sådana fall?

Mäklaren har inte varit särskilt behjälplig för att vi ska känna oss trygga. Snarare tvärt om och ifrågasätter, tämligen aggressivt, varför dessa fläckar stoppar oss om vi gillar huset i övrigt.
Lite dumt att det inte går att besiktiga, kanske kan ni få säljaren att ta upp för en lucka, alt. bekosta det själva (borde inte kosta så mkt), som en del av besiktningsklausulen.

Eller så får ni ta höjd för det och lägga ett ngt lägre bud, beor väl iofs på om det finns andra budgivare också ?
Finns det ngn säljarbesiktning med andra anmärkningar på huset som indikerar dålig byggkvalitet/slitage, eller är detta det enda ?

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Det går alltså inte komma in på vinden? Inte utifrån heller?
Nej tyvärr, varken ute eller inifrån. Sidvinden ska ha inspektionslucka men den hade man inte heller öppnat då det var övertapetserat. Den hjälper dock inte i detta fall där fläckarna är mot taket.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag håller med, det verkar som en skada från regnvatten. Har du bilder från utsidan? Om ni köper ska du ha med en besiktningsklausul i avtalet.
Inte från idag, men utifrån ser det OK ut.
Här en bild från Streetview, pilen visar ungefär var skadan syns inifrån.
Bild av en grå husvägg med rött tegeltak, två vita fönster samt en röd pil som pekar mot mitten av väggen där det finns en ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L Lechuza skrev:
Med tanke på hur extremt dåligt tapeten är skuren så verkar de sannolikt vara gammalt tapetklistret. Du kan ju enkelt skrapa lite på de bara? Är de bara ytligt är de limmet.

Att de släppt och bubblat sig, se brukar sättningar se ut
Tack för tipset, vi åkte aldrig dit för ytterligare en visning men om vi beslutar oss för att gå vidare så ska jag be om en ny visning och göra detta.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Lite dumt att det inte går att besiktiga, kanske kan ni få säljaren att ta upp för en lucka, alt. bekosta det själva (borde inte kosta så mkt), som en del av besiktningsklausulen.

Eller så får ni ta höjd för det och lägga ett ngt lägre bud, beor väl iofs på om det finns andra budgivare också ?
Finns det ngn säljarbesiktning med andra anmärkningar på huset som indikerar dålig byggkvalitet/slitage, eller är detta det enda ?
Så det är inspektionslucka som är det säkra sättet att undersöka skadan och man ska inte bara nöja sig med fuktmätning?

Det finns för tillfället inga andra budgivare vad vi vet. Det fanns en som la ett bud ca 5% under utgångspris men detta budet drogs tillbaka. Mäklaren ringde oss några dagar senare och frågade om vi var intresserade att lägga bud i samma härad, för det kunde säljaren kanske gå med på nu.

Det har gjorts en säljarbesiktning och inga större grejer upptäcktes, mest kosmetiskt och slitage. Huset är trots allt från tidigt 2000-tal där kök och badrum är renoverade 2014-2017 samt fasad med två-stegs puts 2014. I övrigt original, så en del slitage. Faktum är att vi känner familjen som bodde där innan nuvarande ägare, de sålde huset 2022. De hade inga bekymmer med huset i övrigt och kände inte igen dessa fläckar på väggen.

Kan det ha stått någon hög möbel i hörnet som orsakat ”skadan”?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det låter mycket märkligt att man inte kan komma upp på vinden och kolla. Det vill man absolut kunna göra för att se status där oaktat fläckarna.

Det är ju inte ovanligt med bristfällig ventilation på vind och det är ju där man enklast upptäcker problem med takbeläggning, fel i ångspärr osv.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Är inte detta ett hus med den illa beryktade enstegstätade fasaden? Det kan räcka med små sprickor i fasaden av t.ex. en stege för att det ska sugas in fukt som sedan har svårt att torka ut. Kräv att få undersöka noggrannare är mitt råd.

https://www.boverket.se/sv/byggande.../fasadmaterial-ytskikt/risker-enstegstatning/

Det skulle också kunna vara effekt av för dålig ventilation som kondenserat mot yttervägg. Vad är det för ventilation i huset? Frånluftsvärmepump? Är tilluftsventilerna som syns på bilden öppna?

• Ledsen
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan det ha stått någon hög möbel i hörnet som orsakat ”skadan”?
Fanns inga möbler vid visningen och inte heller vid fotograferingen av huset, och inget som säljaren heller har påpekat när vi ifrågasatt fläckarna.
G g.kraft skrev:
Det låter mycket märkligt att man inte kan komma upp på vinden och kolla. Det vill man absolut kunna göra för att se status där oaktat fläckarna.

Det är ju inte ovanligt med bristfällig ventilation på vind och det är ju där man enklast upptäcker problem med takbeläggning, fel i ångspärr osv.
Så här skriver besiktningsmannen, man kanske ska trycka på detta och få säljaren till att lösa en sån sak?

Iakttagelser
Vindsutrymmen är inte åtkomliga för besiktning pga. avsaknad av luckor. Inga skadesignaler eller tecken som tyder på pågående läckage noterades i innertak eller väggar. För en bättre bedömning av utförande och status erfordras upptagande av inspektionsluckor. Lucka till sidovind var fastmålad.

ylven ylven skrev:
Är inte detta ett hus med den illa beryktade enstegstätade fasaden? Det kan räcka med små sprickor i fasaden av t.ex. en stege för att det ska sugas in fukt som sedan har svårt att torka ut. Kräv att få undersöka noggrannare är mitt råd.

[länk]

Det skulle också kunna vara effekt av för dålig ventilation som kondenserat mot yttervägg. Vad är det för ventilation i huset? Frånluftsvärmepump? Är tilluftsventilerna som syns på bilden öppna?
Huset byggdes med enstegstätad fasad men har på senare (2013-2014) gjorts om till tvåstegs.
Frånluftsvärmepump stämmer (original från 2002, vi har budgeterat för byte om vi går vidare), och en liten luft-luft i vardagsrummet.

Det är en bra fråga ang tilluftsventilerna. Ställer mig något ifrågasättande till husets energideklaration. Den hävdar ett primärenergital på 60kWh/m2/år och har energiklass B, något jag inte förstår hur med en FVP och ventilation enligt reglerna. Kanske har man haft ventilerna stängda, vet inte hur mycket det påverkar.

Om de har gjort om fasaden så borde det inte vara en pågående fuktskada av den gamla fasaden iaf. Finns det dokumentation på hur de gjorde jobbet?

Något annat som slår mig med den första bilden är att det ser liksom smutsigt ut vid taklisten och så. Antingen mycket luftföroreningar eller mögel pga fuktig inomhusluft som resultat på ev blockerade tilluftsventiler.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.