Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Jadu efter en topp kommer en dal. Att folk köper hus för 2 miljoner när dom låg ute för 800 000 kr är en bra indikation på en topp. Nu väntar vi bara på dalen som kommer runt mitten av 2022 och början av 2023 en sån här topp och valår på det då väntar inte bra saker haha eller jo bra för oss som förberett ossDarling McFluff skrev:
Allting går i cykler. Det visste t.o.m mayaindianerna. Exakt när saker kommer ske är ju svårt att veta. Men genom att vara förutseende och ha parallella lösningar så behöver man ju inte påverkas så mycket av vad som sker med ekonomi och samhälle osv.Darling McFluff skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Till att börja med så är det en bra idé att vara skuldfri. Och äga mark som ger en livsnödvändigheterna. Jag har vatten från marken. Ved att elda och mark att odla osv. Nu när elen blivit dyr t.ex är det ju bara elda ved istället. Blir maten dyr är det ju bara odla egen istället. Nu är jag ju ganska bekväm av mig så det är väl inget jag har lust med om jag inte behöver. Men bättre det än att hamna på gatan som en del kanske blir tvungna till.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Att vara skuldfri och äga mark brukar hänga ihop med vilka förutsättningar man har, hur gjorde du då?G GVR4 skrev:Till att börja med så är det en bra idé att vara skuldfri. Och äga mark som ger en livsnödvändigheterna. Jag har vatten från marken. Ved att elda och mark att odla osv. Nu när elen blivit dyr t.ex är det ju bara elda ved istället. Blir maten dyr är det ju bara odla egen istället. Nu är jag ju ganska bekväm av mig så det är väl inget jag har lust med om jag inte behöver. Men bättre det än att hamna på gatan som en del kanske blir tvungna till.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 087 inlägg
Är väl snarare bra att ha skulder, de äts ju upp av inflationen...G GVR4 skrev:Till att börja med så är det en bra idé att vara skuldfri. Och äga mark som ger en livsnödvändigheterna. Jag har vatten från marken. Ved att elda och mark att odla osv. Nu när elen blivit dyr t.ex är det ju bara elda ved istället. Blir maten dyr är det ju bara odla egen istället. Nu är jag ju ganska bekväm av mig så det är väl inget jag har lust med om jag inte behöver. Men bättre det än att hamna på gatan som en del kanske blir tvungna till.
Ja inte är jag född med silversked i mun iaf. Blåser man pengar på nöjen och resor och andra saker i första hand och tycker stadslivet är viktigt så går det ju inte uppnå. Det är bara en fråga om prioriteringar för det mesta.Darling McFluff skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Om man både har en högt belånad bostad och en betydande aktieportfölj (har själv ingetdera) kan det vara läge att sälja av en del av aktierna för att amortera på bolånet, innan börsen rasar och räntorna stiger. Även om man gissar fel om utvecklingen så är det inte helfel att minska risken på det viset.