P paralun skrev:
Njau det är nog ganska meningslöst att besöka Scholz och de grönas Robert Habeck.
Han besökte istället president Macron, Frankrike som nog var klart givande och har närmare intressepunkter.
[länk]
ja dom har ju gott om planerbar elproduktion, dock stod stor del stilla

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Tillägg: Det kan dock vara så att snittpriset "när elen behövs" blir högre. Även om det totala snittpriset blir lägre. Dvs den faktiska elkostnaden för kunderna blir högre.
Återigen, David Wallin m.fl. marknads knarkare.

det finns varken elbrist eller effektbrist i Sverige.
men eftersom det privata kapitalet är girigheten själv och politiker inte kan sätta ned foten utan tror att "marknaden" ska sänka sina vinster, vilken kapitalet aldrig skulle göra utan myndighetskrav i någon form.
Tyskland har för övrigt dammat av sina kolkraftverk, gaslagren är fyllda sedan länge, så vad väntar egentligen samhällena på?? Bluffe-Uffe & Ebban kommer aldrig klara att ordna detta.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
peteds01 peteds01 skrev:
Återigen, David Wallin m.fl. marknads knarkare.

det finns varken elbrist eller effektbrist i Sverige.
men eftersom det privata kapitalet är girigheten själv och politiker inte kan sätta ned foten utan tror att "marknaden" ska sänka sina vinster, vilken kapitalet aldrig skulle göra utan myndighetskrav i någon form.
Tyskland har för övrigt dammat av sina kolkraftverk, gaslagren är fyllda sedan länge, så vad väntar egentligen samhällena på?? Bluffe-Uffe & Ebban kommer aldrig klara att ordna detta.
Ännu en förlöjligande beteckning på människor du aldrig träffat... Jag har aldrig påstått att marknaden är det optimala för att styra världen. Men eftersom vi nu råkar ha marknadsekonomi får man kanske kommentera verkligheten utefter det?

Ännu en förlöjligande beteckning på människor du aldrig träffat... Jag har aldrig påstått att marknaden är det optimala för att styra världen. Men eftersom vi nu råkar ha marknadsekonomi får man kanske kommentera verkligheten utefter det?
Låt mig förklara mitt omnämnande av dessa två ministrar, Ulf K & Ebba B.
E.B.har jag inte träffat, men gillar man Livets Ord, då känner jag ingen aktning för damen.
När det gäller U.K.så var han lokalpolitiker i vår kommun till allas förskräckelse, inte ens hans partikamrater tålde honom. Så länge F.Reinfeldt var partiledare gick det väl an, men sedan.....

peteds01 peteds01 skrev:
Låt mig förklara mitt omnämnande av dessa två ministrar, Ulf K & Ebba B.
E.B.har jag inte träffat, men gillar man Livets Ord, då känner jag ingen aktning för damen.
När det gäller U.K.så var han lokalpolitiker i vår kommun till allas förskräckelse, inte ens hans partikamrater tålde honom. Så länge F.Reinfeldt var partiledare gick det väl an, men sedan.....
Nu var det ju ordet "marknadsknarkare" jag syftade på...

När man kollar priserna i affären vilka driver inflationen tror jag många företag i Sverige har gjort kalkylen att det är bättre att sälja mindre kvantitet till ett högre pris och därmed gå plus även utan elstöd. Om det eventuella elstödet till företag kommer utan krav tror jag pengarna kommer hamna i händer som egentligen inte behöver det istället för att sänka priserna i butikerna.

Nu var det ju ordet "marknadsknarkare" jag syftade på...
Med ordet "marknadsknarkare" avser jag som ett samlingsnamn för de som tror på en frisläppt marknad där inga större regleringar finns från samhället utan endast köp-sälj-efterfrågan styr.
Där har vi nu hamnat när det gäller elmarknaden.

peteds01 peteds01 skrev:
Med ordet "marknadsknarkare" avser jag som ett samlingsnamn för de som tror på en frisläppt marknad där inga större regleringar finns från samhället utan endast köp-sälj-efterfrågan styr.
Där har vi nu hamnat när det gäller elmarknaden.
Positivt är att nuvarande regeringen har gett Svenska Kraftnät ett åtagande att ta fram hur vårt framtida elsystem ska se ut utifrån ett krav på leveranssäkerhet och prestanda.

Alltså frångå ett strikt fokus på "marknaden" då marknaden har nu ett klart intresse av att se till så att vi är i brist på ett eller annat sätt. Vår nuvarande oligopolmarknad cementerar detta genom att det är för få stora företag som faktiskt kan göra skillnad i att bygga ut tillräckligt med produktion.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.