Kommunen skall inventera enskilda avlopp i mitt område.

Har en Trekammarbrunn med efterföljande infiltration med två spridarrör (ser ut som spiralrör i fördelningsbrunnen). Anläggningen är gjord år 1987. Trots åldern verkar min anläggning fungera bra enligt t.ex. denna checklista: http://husagare.avloppsguiden.se/svea/avloppsguiden_checklista_avlopp.pdf.

Bekymret är att jag hittar inga avluftningsrör från filtrationens spridarledningar. Kan nån vänlig själ svara på om anlänggningen är helt förkastlig utan luftningsrör? Eller kan man bygga infiltration utan luftningsrör?

Någon som varit med om att deras luftningsrör "växt igen"?

Jag tror infiltrationen fungerar för vattnet i fördelningsbrunnen stiger aldrig över spridarledningarna.....

Jättetacksam för alla svar!

Kanske ett svar i senaste laget :-) Men någon annan kanske har glädje av det...

Infiltrationer kan byggas utan luftningsrör. Var vanligt förr. Men modern norm är att bygga med luftningsrör.
Faktum är att moderna infiltrationer med luftningsrör ibland kommer med instruktioner om att luftningsrören skall täppas till varje vinter för att undvika att det fryser. Så nog fungerar det utan luftning...

Men kommunen kommer med all sannolikhet klanka ner på att din infiltration är äldre än 15 år och kräva att en ny byggs, oavsett hur väl den fungerar.

Jag lyfter upp denna tråd då det är precis denna situation jag står i nu.
Kommunen har varit här och inventerat avloppet. Avloppet fungerar perfekt, det är bra nivå i fördelningsbrunn osv. Avloppet är byggt 1980 (tillstånd från 1979) och infiltrationen är omgjord under 90-talet. Varken när anläggningen togs i drift eller när man anmälde att man gjorde om infiltrationen ställdes krav på att det skulle finnas avluftningsrör och infiltrationen fungerar som sagt klockrent som det är nu så jag vill inte gärna gräva upp det i onödan för att få dit några rör som leder ner kylan under vintern.
Var någonstans hittar jag olika beslut om vad som gäller kring detta? Är det varje kommun själva som beslutar utifrån sin egna åsikt eller finns det några centrala beslut kring vad som gäller?

Claes Sörmland
Nej, spridarledningen i en infiltration behöver inte av funktionsskäl ha någon luftning. Syre kommer in via marken till bädden. Har man t ex trycksatta spridarledningar (vid pumpning) så kan det inte ens förekomma luftningsrör.

Dock så är det svensk standard med luftningsrör (kallas för inspektionsrör) om spridarledningarna bygger på självfall. Det är för att få en spolnings och inspektionsmöjlighet.

Kommunen följer rekommendationer från statliga myndigheterna (Naturvårdsverket och numera HaV). Skriften som är aktuell är Små avloppsanläggningar, Hushållsspillvatten från högst 5 hushåll, Naturvårdsverket Fakta 2003. Detta står i det dokumentet:

Utdrag ur dokument om små avloppsanläggningar förtydligande funktion och standard för inspektionsrör.
Textutdrag om inspektionsrör för avlopp som beskriver borttransport av gaser och uttorkningsförlopp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.